Hej!

Som rubriken lyder så ska vi flytspackla ovanpå betongplatta.
Innerväggarna är uppreglade med trä. Träet är idag inte fastgjutet i betongplattan.
När flytspacklingen sker kommer vi alltså komma högre upp än vad träregeln ligger. Kan detta ses som att vi får ingjutna träsyllar - alltså en NO GO?
Bör vi byta ut alla dessa träreglar och lägga dit stålsyllar likt den här??: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...stålskenor/skena-u120-55-0-5-3000mm-005883686


Bilder kommer alldeles strax....
 
Ursäkta min ganska fula ritning.
På fotot ser ni blottad betongplatta och nedre delen av vägg.
 
  • Handritad skiss visar delar av en väggkonstruktion med betongplatta, cellplast och värmeslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blottad betongplatta och nedre del av en vägg med synlig träsockel och svarta skador eller smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns tunna skumgummiremsor att klistra på väggen för detta. Då kan vägg och golv röra sig oberoende av varandra så du slipper sprickor i flytspacklet.
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Ursäkta min ganska fula ritning.
På fotot ser ni blottad betongplatta och nedre delen av vägg.
Juliabrink Juliabrink skrev:
Ursäkta min ganska fula ritning.
På fotot ser ni blottad betongplatta och nedre delen av vägg.


Lär väl inte vara någon fara, har sett flytspackel många gånger mot inner/ytterväggssyllar. Men frågan är kanske om du har en oisolerad platta med fukt underifrån. Men det hade man ju i så fall innan flytspacklingen iaf.
 
Mikaelhäggman Mikaelhäggman skrev:
Finns tunna skumgummiremsor att klistra på väggen för detta. Då kan vägg och golv röra sig oberoende av varandra så du slipper sprickor i flytspacklet.
Tackar!
Först ska det på cellplast, sedan värmeslingor och därefter flytspackel.
 
P per-o skrev:
Lär väl inte vara någon fara, har sett flytspackel många gånger mot inner/ytterväggssyllar. Men frågan är kanske om du har en oisolerad platta med fukt underifrån. Men det hade man ju i så fall innan flytspacklingen iaf.
Den är oisolerad ifall man jämför med hur man gör idag så att säga. Det finns 15cm leca under plattan.
Det vi rivit ut var plast, asfaboard, golvspån och träparkett. Inga fuktangrepp någonstans och allt är till synes torrt (inte mätt).
Huset står på sprängt berg och berget verkar vara självdränerande så att säga. Vi har filmat ner i dräneringsrören som ligger och de är näst intill torra och rena trots att de är 40 år gamla. Suterränghus.

Vi vill ha bort trägolvet och lägga granitkeramik istället och få varma fossingar. Vi är medvetna om att vi kommer elda för kråkorna till viss del. Vi lägger i så mkt cellplast som vi kan med takhöjden i åtanke.
Rädslan finns ändå för att skapa omvänd fuktbildning även om fukten verkar vara minimal och skada de träreglar som väggarna står på.
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Den är oisolerad ifall man jämför med hur man gör idag så att säga. Det finns 15cm leca under plattan.
Det vi rivit ut var plast, asfaboard, golvspån och träparkett. Inga fuktangrepp någonstans och allt är till synes torrt (inte mätt).
Huset står på sprängt berg och berget verkar vara självdränerande så att säga. Vi har filmat ner i dräneringsrören som ligger och de är näst intill torra och rena trots att de är 40 år gamla. Suterränghus.

Vi vill ha bort trägolvet och lägga granitkeramik istället och få varma fossingar. Vi är medvetna om att vi kommer elda för kråkorna till viss del. Vi lägger i så mkt cellplast som vi kan med takhöjden i åtanke.
Rädslan finns ändå för att skapa omvänd fuktbildning även om fukten verkar vara minimal och skada de träreglar som väggarna står på.
Har också huset grundlagt som ni. Är ingen expert inom området. När jag rev innerväggar hos mig som också stod direkt mot plattan var de också helt torra
 
P per-o skrev:
Har också huset grundlagt som ni. Är ingen expert inom området. När jag rev innerväggar hos mig som också stod direkt mot plattan var de också helt torra
Skönt att höra. Vad har du gjort sedan? Nya i trä eller murat eller stålsyll?
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Skönt att höra. Vad har du gjort sedan? Nya i trä eller murat eller stålsyll?

De rum som jag inte ville riva båda sidor på sågade jag bort gipset ~30cm upp på ena sidan och kapade bort "syll" och stående reglar en bit i taget och ersatte syll med plåt och sen i med stående trä och förstärkt på sidan bara. Sen dit med gipsbit och spackel:) förmodligen helt onödigt jobb men det var så lite innervägg och inte bärande, gick ganska smidigt.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.