Du är medveten om att du behöver en värmekälla till denna också va?
Men ja, den funkar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om den räcker beror på vad du tänkt värma polen med. De angivna 40kw är vid en viss temperaturskillnad på de 2 kretsarna (och som jag inte ser står angivet i annonsen).
Har du varmare vatten får ut mer än 40kw och har du svalare vatten får du ut mindre.

Vad ska du värma med?
 
Ska värme med husets vattenburna system.
 
Har du inbyggd styrning för det? Känns spontant som att investeringen är orimligt hög för att värma 2 kubik. Köp en elvärmare istället.
 
Jag kör fjärrvärme via värmeväxlare i min 2 m³ pool.
Jag reglerar på fjärrvärmens retursida.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Om systemet inte är färdigt för pool redan innan så blir det mycket billigare med en poolvärmepump! De finns de som klarar 40 grader i vattnet.
 
Hur kan en värmepump bli billigare?
Vi har ju inte en aning om förutsättningarna.
Eldar TS med egen flis och har rör, pump och shunt liggande i ladan så kostar detta 1500spänn och några helgers skruvning.
Bara TS vet än så länge.
 
Blir det? En kollega kopplade helt enkelt polvärmeväxlaren parallellt med radiatorslingan. Sedan stängde han radiatorslingan och ställde framledningstemperaturen till önskad poltemperatur. Knappast dyrt eller komplicerat.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
En värmepump kostar ca 5000 kr för så liten pool. slangarna är korta.
Vad kostar värmeväxlare, slangar (som kräver annan standard då de ska dras inomhus och säkert blir längre), ett styrsystem med givare etc. Man vill ju ha samma automatik (sätt en temperatur och glöm).
Tror att det är svårt att komma så billigt undan.
 
Jag har 2 kanaler i mitt polvärmereglersystem.
På kanal X styr jag effekten , dvs hur snabbt jag vill värma vattnet och på kanal Z styr jag energimängden dvs vid vilken temperatur kurvan ska plana ut och vattnet håller stabil badtemperatur.
Kanal X regleras av vänster hand som sköter dragluckan. Kanal Z är höger hand som bestämmer antal vedträn ;)
 
  • Gilla
  • Haha
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.