Hej! Har en caravelar från 94 där skruvarna i högra gångjärnet för framluckan har släppt. Verkar vara en gammal fuktskada som gjort det. Den är reparerad av tidigare ägare men nu har skruvarna slutat att gänga. På insidan går det att se utbuktningar av skruvspetsarna vilket fick mig att fundera på att byta till längre skruvar som går igenom väggen helt för sedan fästa med en bräda på insidan. Brädan tänkte jag skulle vara lång nog att gå längst med hela framdelen av vagnen - annars ser det nog dumt ut. Dessutom bör den fördela påfrestningen optimalt.

Har aldrig skruvat i en husvagn tidigare vilket gör mig lite nervös för att jag ska skruva sönder den helt.

Tacksam för tips!
 
Om du inte tycker den invändiga synliga förstärkningen kommer att störa dig något så är det klart man skulle kunna göra så men samtidigt så lär man ju kolla att det finns nåt i väggen att dra emot också om det nu är så att det legat nåt trä i konstruktionen som ruttnat bort. Har man tur så är det ju bara hålen i sig som är skadade. Ett alternativ då är ju att borra större och trycka in stav som man limmar. Och sen skruva i det.
 
Efter att ha renoverat en husvagn där allt ruttet virke och isolering byttes ut lärde jag mig att dessa material är bäst att använda:

Använd MS-Polymer mjukfog, det är den moderna mjukfogen som har fördelar på alla punkter, häftförmåga, hållbarhet, övermålbar, flexibilitet..

Större springor kan tätas med butyl-tejp/band, jag köpte mina rullar på Biltema men hittar den inte med sökfunktionen, har kanske utgått. Den kostar "mycket" men man får vad man betalar för.
Butyl mjukfog är ganska kasst därimot, kör på MS-Polymern:n.

Polyester och glasfiber kan användas till reparationer av kaross. Kanske rentav stöpa hela husvagnen i det! /s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.