V vedklyv skrev:
Det går om du har tillräckligt stor brännare men inte med en sån cigarettändare som sir_daniel föreslog.
Nä, jag kör med en 'riktig' brännare kopplad med slang till gasolkrukan.
 
V vedklyv skrev:
Leksaker
I förhållande till kostnaden så är den vettig, men behövs det tar jag fram gassvetsen o värmer på
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
I förhållande till kostnaden så är den vettig, men behövs det tar jag fram gassvetsen o värmer på
Det gör jag också.
 
Har testat hårdlöda 22mm rör med en vanlig "leksaksbrännare" och det gick galant man får bränna på längre men det går. Varför kosta på en massa om det bara ska användas sällan.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Har testat hårdlöda 22mm rör med en vanlig "leksaksbrännare" och det gick galant man får bränna på längre men det går. Varför kosta på en massa om det bara ska användas sällan.
Skulle vilja se en närbild på den lödningen.
 
Hårdlödning skulle jag inte ge mig på med gasol över huvud taget.
 
Tycker mig se kitco sitta där och elda på, och det förbannade lodet vill inte flyta ut som det ska.
 
https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/gasdrivna-lodverktyg/mapgasbrannare-218533/
Jag har hårdlött 22 mm koppar med brännaren ovan men det är på gränsen av vad som går. Inomhus där det inte blåser går det bra, men utomhus är det nästan omöjligt. Mindre rör, t ex 15 mm kopparrör, går utmärkt.
Den är helt klart ett alternativ till gassvets även om en sådan är att föredra om man skall löda mycket eller större dimensioner.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
[länk]
Jag har hårdlött 22 mm koppar med brännaren ovan men det är på gränsen av vad som går. Inomhus där det inte blåser går det bra, men utomhus är det nästan omöjligt. Mindre rör, t ex 15 mm kopparrör, går utmärkt.
Den är helt klart ett alternativ till gassvets även om en sådan är att föredra om man skall löda mycket eller större dimensioner.
Vad har du använt för sorts lod? Tenn eller silverlod? Kan du vara 100% säker på att du fått genom flytning i hela spalten mellan rör, T-stycke, böj eller skarvhylsa?
 
Fosforkopparlod med 2 % silver.
Hur är du säker på att du får 100% flytning i spalten?

Jag har både svetsat och lött en hel del och litar fullt ut på mina lödningar.
 
kitco kitco skrev:
Har testat hårdlöda 22mm rör med en vanlig "leksaksbrännare" och det gick galant man får bränna på längre men det går. Varför kosta på en massa om det bara ska användas sällan.
fast man får i vilket fall som helst hålla isär de olika lödmetoderna. De flesta kopparrör mjuklöds med tenn och det kräver mindre värme. Löda med fosco är nåt mellanting. Hårdlödning är nåt helt annat och kräver mycket värme.
 
V vedklyv skrev:
Vad har du använt för sorts lod? Tenn eller silverlod? Kan du vara 100% säker på att du fått genom flytning i hela spalten mellan rör, T-stycke, böj eller skarvhylsa?
Om du ser på det -RB- länkar till är det en betydligt potentare sak än den tidigare nämnda snarlika mixgasbrännaren. Kan tänka mig att den passar utmärkt till dimensioner 15 mm och mindre. Inte omöjligt det blir bättre resultat med den än gassvets om man är lite ovan också.
 
Kan väl säga såhär: Min första "svärfarsa" var svets och lödlärare på AGA och han sa såhär: Du får inte dottern, om du inte lär dig svetsa och löda, sagt och gjort, dottern blev min. Sedan har jag 60 års erfarenhet av ALLA svets och lödmetoder. Men jag lär mig fortfarande. Men den här lödbrännartypen som många verkar så förälskade i, duger ju till smålödningar där det inte är så noga. Konsten är att kunna avgöra vad den duger till. PUNKT.
 
Sånt jävla skitsnack. Punkt

Jag har lött ihop ett helt pannrum med liknande brännare. Funkar skitbra
 
Fast då har du säkert mjuklött med tennlod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.