L
J justusandersson skrev:
Att se hela ritningen underlättar alltid tolkningen. Några iakttagelser: De streckade linjerna markerar troligen sulorna som källarväggarna står på. I taket till alla rum i källaren utom pannrummet ligger stålbalkar (INP 16, 160 mm höga. Motsvarar närmast HEA 140). Dessa är markerade med prick-streckade linjer. Varför bjälklaget ovanför pannrummet saknar stålbalkar ser jag ingen förklaring till. Stålbalkarna kan antigen ersätta armeringen i gjutna bjälklag eller vara stöd för träbjälkar. Om källarväggarna är murade (alltså inte gjutna) är det troligen betongsten eller betonghålsten. Breddmåtten stämmer inte med tegel.
Tack för påtitten, ja att de streckande linjerna markerar sulorna låter högst troligt!

Det där med balkarna var ju intressant, och detta stämmer kan jag se i taket i tvättstugan där de är synliga mellan gjuten betong (betongtak i det rummet).

De yttre källarväggarnas insidor är tydligt uppmurade av tegelsten som man kan se här och där där putsen släppt - och där väggen är genomsågad för rör till den gamla oljecisternen ser jag också tegel djupare i hålet. Detta hör alltså inte till vanligheterna? Ingen aning varför det är så - innerväggarna är som sagt däremot gjuten betong.

Märkligt att just pannrummets tak saknar de vertikala balkarna, idag finns där alltså som sagt istället en enda synlig, utanpåliggande balk, som istället är horisontell.

Jag kom just att tänka på att pannrummet i början nog endast var för att värma kranvatten, och inte för centralvärme eftersom huset hade kakelugnar och öppna spisar innan radiatorerna kom in.
 
Vad har ytterväggarna med tegel för tjocklek?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J justusandersson skrev:
Vad har ytterväggarna med tegel för tjocklek?
Muren är 52 cm tjock. Jag ska rätta mig själv när jag säger att jag ser att den är genomgående tegel - jag kan inte se djupt nog in i hålet för att se att det faktiskt är så. Helt klart är i alla fall att yttergrundmuren är tegelmurad på insidan, liggande horisontella överputsade stenar, förutom där trapphuset står - det ytterhörnet är däremot gjutet.

Vad läser du de två horsontella, genombrutna väggliknande formationerna i pannrummet som? Är det numera rivna väggar? I så fall väggar som kanske var bärande och gav taket det stöd som krävdes i brist på de vertikala balkarna vi se i de andra rummen?
Den övre av dessa "väggar" har någon form av markering längst till vänster där det tycks stå " -0,15 ",
 
Det verkar som om teglet ligger med långsidan mot muren. Det har antagligen tillkommit i efterhand, förutom i det som var matkällare. Där finns något med på ritningen. Det bärande elementet i källarväggarna är inte tegel, det är jag ganska säker på. De väggliknande formationerna i pannrummet saknar sulor vilket gör mig lite fundersam. -0,15 skulle kunna vara en fördjupning i golvet.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Där sa du något - de har ingen sula nej ... Och för att vara bärande bör de ju ha haft det precis som alla andra innerväggar därnere.

Aha, -15 kan alltså betyda att det är ett negativt tal - en fördjupning ... Intressant! Det ligger faktiskt ett gammalt rör i golvet i samma linje, dock bara synligt på en plats lite längre till höger där det inte är övergjutet, som jag inte har förstått mig på ...
 
L
J justusandersson skrev:
Det verkar som om teglet ligger med långsidan mot muren. Det har antagligen tillkommit i efterhand, förutom i det som var matkällare. Där finns något med på ritningen. Det bärande elementet i källarväggarna är inte tegel, det är jag ganska säker på. De väggliknande formationerna i pannrummet saknar sulor vilket gör mig lite fundersam. -0,15 skulle kunna vara en fördjupning i golvet.
Det måste vara precis som du säger att grundmuren är gjuten, men påmurad med ett invändigt varv tegel. Varför gjorde man så?
 
En annan sak som jag reagerade på var bristen på tillgänglighet till rummet ifråga på originalritningen. Ritningen har fönster och dörrar, men inga som leder in till pannrummet? Det borde finnas en dörr antingen inifrån eller utifrån samt en lastdörr för ved och koks om dörren är på insidan... Skulle det kunna finnas en kompletterande ritning över det rummet någonstans? Är dörröppningen från tvättstugan original?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Teglet är nog i första hand en värmeisolering. Det fanns inte så mycket att tillgå på den tiden. Få saker leder kyla lika bra som betong.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
VidarH VidarH skrev:
En annan sak som jag reagerade på var bristen på tillgänglighet till rummet ifråga på originalritningen. Ritningen har fönster och dörrar, men inga som leder in till pannrummet? Det borde finnas en dörr antingen inifrån eller utifrån samt en lastdörr för ved och koks om dörren är på insidan... Skulle det kunna finnas en kompletterande ritning över det rummet någonstans? Är dörröppningen från tvättstugan original?
Ja visst är det märkligt att rummet saknar ingång. Kanske ett hemligt rum från början? :)

Det verkliga rummet har även två fönster, som ju inte heller finns utritade. Om dörren är original? Jag vet inte - men ser faktiskt att just den skiljer sig något från övriga dörrar därnere, den är lite lägre så att ett varv tegel ryms ovanför den, medan de övriga går hela vägen upp till taket.

Angående inlastning av ved och koks verkar det ha skett direkt genom ett av fönstren, man ser nämligen hur karmen är rejält nednött i nederkant av det fönstret, alltså som om mängder av inlassade vedträn har slipat ner virket ...
 
L
J justusandersson skrev:
Teglet är nog i första hand en värmeisolering. Det fanns inte så mycket att tillgå på den tiden. Få saker leder kyla lika bra som betong.
Det låter ju rimligt!
 
Med original tänkte jag att det fanns samma gjutformsmärken i öppningen som på väggarna. Det är ju lite spännande att de "glömt" sätta ut en dörr och två fönster annars. Men kan ju öppnat upp en dörr senare men det är mindre troligt om det dessutom är två fönster.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Nja dörrarna är infästa i murade innerväggar så där finns inga gjutformsmärken. Men just den dörren är alltså lite lägre än övriga. Ja det är märkligt att rummet ritades helt utan dörrar och fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.