Hej

Vi har funderingar på att bygga nytt då vi fått nys om en fin tomt till bra pris och har lite beslutsångest och hoppas ni kan hjälpa till med synpunkter. Tomten kostar 140 000 kr med egen brunn, el, och telefon draget till den. Har fått ca-priser på Skidstahus som vi är intresserad på nyckelfärdiga på ca 1,3 miljoner (enplansvilla på ca130 kvm). Räknar med ca 100 000 i anslutningsavgifter och 100 000 för schaktning av marken. Min sambo och jag tjänar före skatt ca 534 000 kr tillsammans. Har inga lån utöver nuvarande bolånet på vårat radhus. Har vi råd att bygga tror ni? Även med räntehöjningar? Har vi glömt stora utgifter i våran kalkyl?

Tacksam för svar
 
Som jag förstår räknar ni med att huset kommer att kosta sammanlagt runt 1 640 000 kr. 100 000 för schaktning är det något ni fått pris på eller? NOrmalt brukar kalkylen spricka lite, framförallt på markarbetena (där ni kanske dock har räknat högt redan) samt på inredningen. Ofta vill man lägga lite extra på golv, kök, badrum etc vilket gör att kalkylen blir högre bl a. Sedan beror det på hur mycket ni får över vid försäljning av ert nuvarande hus - är det lån på hela eller? Allt beror ju på hur mycket ni får kvar som lån - så hur mycket kommer ni att "lägga in" själva eller tänker ni låna hela beloppet?
 
Glöm inte att räkna med kostnader för bygglov, nybyggnadskarta etc. Kan i värsta fall kosta upp mot 45 000 kr. Sedan bör ni som sagt räkna högt på kostnaden för markarbeten. De kostnaderna är svårare att styra över än t.ex. kostnader för olika tillval som ni vill ha.

Om era inkomster räcker för att klara kostnaderna för huset är svårt att svara på. Med tanke på tomtpriset och den egna brunnen så gissar jag att ni planerar att bygga med ett inte allt för centralt läge. Kanske behövs det två bilar? Finns det studielån? Dyra övriga intressen? Det är inte så svårt att räkna ut boendekostnaden men om ni klarar av den kan bara ni veta. Ett tips är att jämföra med vad ni har för boendekostnad idag och se om ni har råd med den ökning ni får. Alla har vi olika levnadskostnader.(Direktörerna i Skandia har ju inte ens råd att renovera sina egna lägenheter trots hyfsad inkomst)
 
Plötsligt slår det mig att jag aldrig hört talas om någon här i Sverige, som bygger för att skaffa BILLIGARE bostad.

Är jag yrvaken? Eller vad är det för fel på mig!
 
Plötsligt slår det mig att jag aldrig hört talas om någon här i Sverige, som bygger för att skaffa BILLIGARE bostad.
Ganska intressant faktiskt, att det inte pratas mer om det alltså.

Själv jämför jag mitt (kommande) husbygge med om jag (alltså jag och fästmön) skulle satsa på bostadsrätt i Gbg. I denna jämförelsen blir det iaf inte dyrare att bygga ett helt nytt hus!
Nämnas bör att jag redan har tomten och fick den till ett kompispris, att vi i steg 1 bara får bygga 60 m2 byggyta samt att jag jobbar inom anläggning/bygg och därigenom har en del bra kontakter.

Men den allmänna tanken att bygga hus skulle vara något få förunnat och innebär jättekostnader tycker jag att det är dags att ändra på.

Det går att bygga nytt och ändå få en låg månadskostnad!

MVH
Jakob
 
Det är mycket dyrt att bygga hur speciellt här i Stockholm men vi har räknat på att i längden blir det en lägre månadskostnad än om vi köpt ett gammalt hus. Då tänker vi bl a renoveringar, underhåll, energikostnader kontra högre lånekostnad, ingen fastighetsskatt etc etc. SÅ för oss blir det billigare att bygga nytt - om nu kalkylen håller någorlunda vill säga.
 
Tack för alla svaren :)

Inga studielån eller övriga lån har vi. Området ligger ca 10 minuters bilväg från centrum och vi har två bilar redan som det är nu. Har försökt räkna med lite extra till schaktningen men som ni säger så är det ju jättesvårt för vi vet inte vad som finns i marken, men vi känner en grävare som kan fixa det till hyffsat pris. Det radhus vi har nu köpte vi för snart ett år sedan men insåg snart att vi ville ha ett "riktigt" hus. Tänkte igentligen vänta nått år med att flytta men det här tillfället dök upp och då blev vi jättesugna att bygga nytt. Säljer vi vårat nuvarande hus så kan vi nog inte räkna med någon enorm vinst och vi har mycket lån på det idag så vi räknar med att gå jämt ut så att säga. Vi ska till våran bank om en vecka så vi får väll ett svar då även om de gärna ger glädjekalkyler.
 
Tänkte bara uppdatera det läge vi befinner oss i nu om någon var intresserad :cool:.

Vi har varit hos banken och fått lånelöfte på 1,8 milj och i och med att läget på tomten är så bra så tror våran bankkvinna att det inte blir något topplån. Av olika anledningar var vi osäkra på tomten ett tag och la idén på is men de frågetecken vi hade är nu utraderade och det lutar åt tomtköp. Har räknat på detta och tror faktiskt vi har råd då vi idagslägen har lån på 1,05 milj med dyr driftskostnad och en föräldraledig och ändå har en hyffsad levnadsstandard efter alla utgifter inkl sparande är gjorda. Men det är klart att man oroar sig för att dra på sig stora lån samt att man gjort en glädjekalkyl, men som sagt det känns ändå rätt bra ;-)
 
Tror inte ni har några som helst problem med att gå iland med bygget. Era förutsättningar verkar väldigt bra, som jämförelse kan jag säga att vi tänker bygga för ca 2 miljoner och då har vi lägre inkomst o förmodligen högre kostnader i form av studielån. Har iofs "bara" en bil och den går inte så mycket, kollektivresor till jobb mm. Men vi har å andra sidan en "inneboende", en dotter med inkomst bor fortfarande hemma. Men vi har inga andra önskemål eller "drömmar", vi är beredda att lägga allt o lite till för att få bo i eget hus igen efter nåt år i lägenhet.

Shoot! And good luck!

/me
 
Jag vill också påstå att ni har goda möjligheter att få en god ekonomi med det nya huset. Själv har jag köpt en tomt för ca 450tusen och skall bygga ett hus för ca 2,5miljoner, alltså totalt 3miljoner, Vår inkomst är per år ca 580000 kronor tillsammans och vi räknar med att klara detta trots att räntan spås gå upp. Det handlar ju om vad man har för krav på livsstil, det blir ca 7-10000kronor kvar i månaden för oss efter hyra amort, räkningar, försäkringar, bilar och mat. Det som återstår utöver nöjen är bara kläder men här varierar utgifterna såmycket över året så det är svårt att räkna på månadssnitt. Vårt läge är också attraktivt nära havet och det är inte svårt att sälja ett sådant läge om man i framtiden vill flytta till nåt annat.

Lycka till!
 
Tack för era ord, känns lugnande även om jag som ni tror det går vägen. Lycka till själv med husbyggena, visst är det spännande?!!! ;D
 
Your Welcome!

Eran tomt var ju ruggigt billig, har ni fått den eller haft den länge? vårt vatten kostar nära de 140000.
 
Jag såg en annons på Blocket där säljaren annonserade ut 4 tomter i detta område och vart intresserad och ringde. de var då redan sålda till det priset men fick veta att han skulle sälja 4 till men att de inte var styckade och planerade ännu. Han håller på med det just nu så ännu så länge vet vi inte riktig hur de kommer att se ut men att de kommer att vara på ca 2000 kvm och på ett ungefär hur de blir. Vi har därför inte bestämt oss ännu men när vi får se hur de blir så får vi se.

Ja priset är väldigt bra till och med för att vara i Sundsvall men vi har kollat med en av de som redan köpt en av de 4 första tomterna och de var nöjda och deras hus är nästan klart.
 
billy_baver skrev:
Plötsligt slår det mig att jag aldrig hört talas om någon här i Sverige, som bygger för att skaffa BILLIGARE bostad.

Är jag yrvaken? Eller vad är det för fel på mig!
Sitter du på en hyresrätt bygger man väl alla uteslutande för att på sikt få en lägre boendekostnad? I ett inledande skede blir det allt som oftast en högre boendekostnad, men i det långa perspektivet får du en betydligt lägre boendekostnad allteftersom lånen amorteras.
Att bo i hus innebär att betala till sig själv och inte till någon girig fastighetsägare.
/L
 
Det ser ju bra ut för er del och om ni nu tom har fått lånelöfte så verkar det ju superbra! Hoppas att ni får tomten också!

Vi har också en dyr hyra nu i vårt br radhus och vi kommer att få billigare boende i huset så vida inte räntan stiger jättemycket men det känns som att vi har marginaler. Om man tänker på att ett nytt hus är bättre isolerat, det går (förhoppningsvis) inte sönder saker, billigare uppvärmning än ett gammalt hus... :)

Lycka till med tomten! /Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.