Nu ska vi snart börja bygga staket. Tänker köpa färdiga plintar med ställbara stolpskor. Behöver man ha makadam i hålet när man kör färdiga plintar?

Sen har vi funderat på att måla vitt. Ska vi då köpa trä som inte är impregnerat? Läst att träet måste torka? Vad menas med det och torka hur länge?
 
Ja du ska ha makadam under plinten för att inte vatten skall kunna samlas där och när det fryser expandera och trycka upp plinten.

Ska du göra ett staket runt huset rekommenderar jag att göra det i impregnerat, sedan vänta ett år innan du målar just för att impregneringsvätskan skall torka ut ordentligt. Annars är risken att färgen släpper...

Skall du måla ett ej impregnerat virke och få bra hållbarhet så krävs det mycket bra grundarbete i form av oljat ändträ, grundmålning sedan måla 2 lager med tex Teknos alkyd fönsterfärg. Detta behöver du dock göra med ett virke som är helt torrt, dvs göra det inomhus i torrt och varmt klimat.

Jag gjorde det sistnämnda på vårt altanräcke med utmärkt resultat, men jag skulle inte gjort så på ett staket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.