Har idag en gammal kombipanna ved/olja i källaren till mitt hus, som jag endast bebor på sommaren. Efter senaste översvämningen i vinter (dräneringen slut, men temporärt fixad) såg jag hur rostig och skabbig min gamla egnahemspanna är. En kompis som råkar ha en nyare vedpanna över erbjöd mig denna gratis. Nu till frågan. Den gamla pannan har sitt utlopp en bit ner på baksidan, där den går in i murstocken. Den nya däremot, har utloppet på ovansidan. Nu har jag inte studerat den nya så noga, kanhända är den förberedd för utlopp på både bak och ovansida, men tills jag vet detta så ställer det onekligen till det litet. Det jag vill fråga den samlade expertisen här, är vilket som vore mest realistiskt och billigast. Att låta tillverka nån särskild rökgång som går upp ur pannan, bakåt, nedåt och in i murstocken, eller kanman på enkelt sätt plugga den gamla anslutningen och ev ta upp nytt hål i murstocken högre upp? Ett annat problem skulle kunna vara det jag såg när jag kikade på murstocken. Den svänger liksom av uppåt, dvs är bredare i basen och blir smalare ju längre upp man kommer... som en ostbit ungefär. *Ursäkta liknelsen* ;)

Så vad skulle ni råda mig till? En fråga till kanske också får plats. Vad gör man med 5-600 liter överbliven eldningsolja som finns i tanken i källaren? Kan man ha det till något utöver att elda upp? Det kommer ju inte bli så aktuellt om jag byter panna menar jag.

Hoppas på goda idéer.
 
Hej,

Rökrör från panna får inte vinklas nedåt.
Att ta upp ett nytt hål i stocken är mer regel än undantag vid pannbyte och relativt enkelt dessutom.

Alltså mura igen det gamla och hugg upp ett hål för det nya...

Jag sålde min överblivna olja, inga som helst problem, det är många som eldar med olja så marknaden är stor.
 
Du kan antingen plugga det gamla inloppet eller sätta en sotningslucka där. Sedan tar du bara upp ett nytt hål i lämplig höjd för den andra pannan. ;)

Ooops! Dedden hann före. :D
 
Tackar för de många svaren, men hur gör man egentligen åt det där problemet jag beskrev, att murstocken som sticker ut ca 10-15 cm från väggen, smalnar av uppåt likt en ostbit.... där man isåfall skulle gå igenom med det nya rökröret, finns det knappt nån murstock att göra hål i. Framgår det vad jag menar? Kan eventuellt ta en bild på vad jag menar i helgen då jag ändå skall dit och fortsätta sätta innertak i badrummet jag byggde i somras. Ni verkade ha praktisk erfarenhet från liknande installationer... vad behöver jag tänka på speciellt om jag tar upp ett nytt hål i stocken, och vad skall jag vara försiktig med / undvika, för att det inte skall gå galet?
 
Hej,

Nja, fattar nog inte riktigt, även om den lutar "inåt" så är det väl fortfarande murstock???

Vilket som helst:

Var noga med att mäta exakt vart det nya rökröret ska gå in i muren, det är ju viktigt att göra hål det där ska vara hål...

Sedan är det bara att knacka eller bila ur hålet, det är ganska enkelt, om inte stocken är väldans gammal och gjord av sten, som de murade med förr.

Fyll det gamla hålet om det blir svårt innan nya pannan står där. Kolla om du har sotlucka i murstocken och om den är tillgänglig för sotarn. Om inte kan Du:

- Göra en där rökkanalen slutar.

- Göra en av det gamla hålet.

- Fylla murstocken med murbruk och fyll upp till det nya hålet.

Montera sedan pannan med tillhörande rökrör så stosen på rökröret går in i rökkanalen, men inte för långt mot motstående vägg i kanalen. Inte heller då för kort...

Mura igen med tegelsten som mönsterhamras och putsa sedan det hela tätt och snyggt. Sluta med att lägga murbruk inne i rökkanalen där det nya rökröret ansluter på insidan, detta för att det ska vara enklare att sota och för att verkligen få det hela tätt.

Vänta med att elda tills murbruket bränt. Sen ska det vara klart för sotarn...

Tja, så gjorde jag, kanske inte optimalt men det funkar.
 
Det låter ju bra ;) Var av en händelse ikväll och snackade med en bekant. Hennes man är gammal sotare. Fick en del bra tips där. Han tyckte tex att jag först av allt, innan jag gjorde nåt annat, skulle kolla med sotarmästaren i den kommun huset finns, vad han rekommenderar osv. Så man får väl slå sotarn en signal först o kolla vad de rekommenderar och sen jobba därefter. Tackar för de intressanta inläggen i min tråd :)
 
dedden skrev:
Kolla om du har sotlucka i murstocken och om den är tillgänglig för sotarn. Om inte kan Du:

- Göra en där rökkanalen slutar.

- Göra en av det gamla hålet.

- Fylla murstocken med murbruk och fyll upp till det nya hålet.
Vad gäller egentligen för minimimått för sotlucka och vilken placering är godtagbar?

Varför måste murstocken fyllas med murbruk? Räcker det inte med att mura igen precis nedanför det nya hålet?
 
ska gå fint att fylla upp med sand och sedan gjuta en liten kaka på detta prcis vid det nya hålet.
 
Men varför måste det fyllas upp över huvud taget, räcker det inte med att lägga igen hålet nedåt med exempelvis en kraftig plåt? ???
 
Kul om plåten går sönder! Jag hällde i sand och gjöt ovanpå.
Inte så svårt
 
Vad är oddsen att en grov plåt med ett lager cement ovanpå går sönder... ;)
 
Andreas_Hansson skrev:
Kul om plåten går sönder!
Jag undrar bara vilka otrevligheter kan man vänta sej om man har skorstenskanal som når ändå till golvet och en sotlucka längst ner?
gaia
 
Hur menar du otrevligheter?
 
gaia skrev:
Jag undrar bara vilka otrevligheter kan man vänta sej om man har skorstenskanal som når ändå till golvet och en sotlucka längst ner?
gaia

Det kan bli turbulens och tokigheter när man har hålet kvar.

Dock så finns det sotare som inte använder damsugare och när dom rakar ut askan så trillar den ner i fläkten på vissa pannor.Min sotare har damsugare :)
 
Andreas_Hansson, känner du kanske också till svaret på frågan om minimimått och godtagbar placering för sotlucka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.