Mikael_L
Ja att motarbeta FK i rör (i krypgrunden!), samt onödiga kopplingspunkter tycker jag är det allra viktigaste.

Sen blir det lite mer akademiskt resten, ifall man vill klamra kabel direkt, eller ha den i rör, vilken kabeltyp och sånt.
Inget är ointressant eller betydelselöst, men många saker börjar bli av den nivån att det är ganska jämförbara sätt att utföra det hela.

Själv har jag alltmer blivit förtjust i att klamra upp VP-rör och sen dra kabel i, i sådana fall där det rent estetisk fungerar. Ty det går snabbt och blir rakt och snyggt med liten ansträngning och tidsåtgång, särskilt i trånga svårarbetade utrymmen.
Typexempel är på vindar, i pannrum, krypgrund, driftsrum.
 
Hej
Stort tack för alla svar och kommentarer.
Hur vida det blir FK eller inte får givitvis elektriker avgöra. (Jag nämnde FK, men jag är inte man att avgöra om det är lämpligt.) Nu när jag såg er nämna den andra typen, EQLX, kan ha stavat fel, så vill jag minnas att min elektriker nämnt den.
Mvh
Fredrik
 
Demmpa Demmpa skrev:
Lite OT, inget du frågat om,
Jag hoppas att du har en lucka i trallen över borrhålet så att det går att få upp pumpen när något händer med den.
[bild]

Vad är det för silvertejpslagning?
Det blir tyvärr att lossa trallen. Lite motigt men det ända jag kommer på. Förhoppningsvis inte så ofta.
Silvertejpen är bara för att hålla guling på plats då jag pumpar ur lite vatten då och då för att hålla pumpen i drift. Gulingen leder till tunna för vatten för bevattning.
 
F fredand44 skrev:
Hej
Kruxet är att nu sitter jag på lite flexslang som är bättre monterad än tar plats i garaget ett par år. Dessutom vill jag inte ha en sådan här böj dom jag har för likadan flexslang fast för TP-kabel.
[bild]
Var någonstans i kedjan finns denna detalj på denna bild? Du hade en fråga tidigare om hur snävt man kan böja flexslang, och som jag besvarade just ur den synvinkeln utan att sätta mig in i helheten. Jag kanske lurade dig där? Jag ser inte i tråden varför du måste dra elmatningen genom krypgrunden men det beror kanske på att du har hydrofonen där den är. Nåväl, att använda kabel i krypgrund är en god regel, likaså att använda kopplingsdosor endast där de behövs. Du har förmodligen en anslutningspunkt i en tryckbrytare eller motorskydd för matning av pumpen om det är den kabel du frågade om tidigare. Den anslutningspunkten är avsedd för kabel.
 
Hej Bo,
Har klurat på vad du menar med denna detalj på denna bild. Kan du förtydliga lite?

Ang motorskydd, om jag minns rätt så har min enfaspump ett inbyggt motorskydd.

Mvh
Fredrik
 
Nu tror jag att jag förstår.
Bilden du visar skulle riskera att bli direkt till vänster på andra sidan väggen om utrymmet för hydroforen. (Om flexslangen dras obruten)
Lite skakigt ritat på bilden nedan som visar hela vägen för elen i svart krokigt streck.
 
  • Skiss med vägens förlopp för elinstallation i svart, nära en hydrofor och brunnschakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kanske har missförstått sammanhanget och att bilden på flexslangen med nätverkskabel inte finns i närheten av denna installation utan bara är ett exempel på en böj. Nåväl, där i krypgrunden har du inga problem med flexslang för kabel är ett bättre val.
 
Hej Bo!
Enormt tack till dig och alla som tar dig tid att komma med kommentarer och idéer.

1) Flexslangen med TP-kabel går faktiskt igenom samma vägg som den vägg som elen ska gå igenom. TP-kabeln går ca 3 meter till vänster om där elen är tänkt att gå, om man sitter i utrymmet med hydroforen men har näsan mot brunnshålet. Se bifogad bild som visar dragning för flexslang med TP-kabel. Elen kommer att komma igenom på samma höjd som som TP-kabeln, så den måste gå upp en halvmeter först innan den kan dras längs trossbotten.

2) Ledsen om jag är trög men måste tyvärr fråga om du Bo menar att det ser ut att passa bra med kabel, typ EQLX i flexslang, eller menar du att det passar bättre med "naken" klamrad kabel av tex samma typ, EQLX?

Mvh
Fredrik
 
  • Schematisk ritning som visar en flexslangs dragning med TP-kabel genom en vägg i ett utrymme med hydrofor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En kabel t.ex EXLQ behöver ingen flexslang så normalt installeras den utan. En flexslang utgör visserligen en skyddsbarriär för FK men då är ju flexslangen normalt dold och har "skydd" av väggen. Den ger inget speciellt extra skydd för utanpåliggande kabel.

Men flexslang eller i detta fall VP-rör kan hjälpa till med förläggningen. Du har ju en sträcka under krypgrunden där VP-rör skulle kunna vara en fördel. Då behövs inte lika tät klamring utan VP-röret kan klamras med ca 1 meters mellanrum. Flexslang/VP-rör kan även underlätta byte av kabeln ifall det skulle bli aktuellt.
 
Tackar!
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Flexslang/VP-rör kan även underlätta byte av kabeln ifall det skulle bli aktuellt.
Och är även en bra förberedelse för en elektriker, om det är genom ett knöligt tidsödande trångt ställe som det ska dras, kan man sätta upp VP-rör, som sen elektrikern bara matar genom sin kabel genom.
 
Hej,
Precis, där slog du huvudet på spiken.
Det är lite det jag vill uppnå (men har nog inte kläckt ur mig det tydligt).
Som ni sett på bilderna så är det trångt och besvärligt i krypgrunden. Man skäms lite för att anlita proffs som ska in där och böka. Så om man kan kratta så mycket det går blir det en trevligare upplevelse för alla tänker jag.
Mvh
Fredrik
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv har jag alltmer blivit förtjust i att klamra upp VP-rör och sen dra kabel i, i sådana fall där det rent estetisk fungerar. Ty det går snabbt och blir rakt och snyggt med liten ansträngning och tidsåtgång, särskilt i trånga svårarbetade utrymmen.
Typexempel är på vindar, i pannrum, krypgrund, driftsrum.
Ett exempel på detta blev det redan idag.
Två kablar, N1XV, som kommer genom källarvägg, ska en bit fram till befintlig matning och ett par lådor med hemligt innehåll. Och N1XV är ju öht inte lätt att förlägga snyggt, och ännu sämre med svart kabel på vita väggar, och sen skulle det runt bakom bergvärmepumpen.
Så här drog jag fram detta i VP-rör. Det är rören mellan de röda cirklarna.
VP-rörinstallation i källare, kablar i VP-rör mellan rödmärkta punkter bakom bergvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej,
Tackar för ditt svar!
Det där är och ser faktiskt riktigt bra ut. I mitt fall skulle jag förmodligen kunna skippa dosorna jag tänkt (min första tanke var ju att elektriker vill dra FK men det är förmodligen fel). En kabel t ex EQLX kanske dras genom väggen, leds sedan in i flexslangen på samma sätt som du gjort, utan dosa.
Jättetack för exemplet.
Mvh
Fredrik
 
Inte flexslang, RÖR.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.