Vår Electrolux "UltraSilencer" har en märkeffekt om max 1100 Watt.
Och den suger alldeles utmärkt, och är dessutom behagligt tyst.
Sugeffekten går dessutom att ställa om med tårna med ett reglage.
Ålder? Vet ej, men mindre än 10 år i alla fall.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vår Electrolux "UltraSilencer" har en märkeffekt om max 1100 Watt.
Och den suger alldeles utmärkt, och är dessutom behagligt tyst.
Sugeffekten går dessutom att ställa om med tårna med ett reglage.
Ålder? Vet ej, men mindre än 10 år i alla fall.
Jag har en sån också fast 1800w. På lägsta effekt suger den bättre än Nilfisken i garaget. Och man slipper kolla om grannarna sover innan man startar den :crysmile:
 
L Leif i Skåne skrev:
Ja köpte en Bosch som skulle vara tyst, "sicket mög" den sög inte upp en 4 mm sten från golvet, packade ihop den och fick pengarna tillbaka. Åker till en färgaffär som sålde ut dom gamla modellerna, det blev en Miele på 2000W den suger bättre på 1/2 effekt än nya på full effekt och är tyst.
Vad är grejen med en tyst dammsugare? Ska du vila under tiden du städar? ;)
 
Varför begränsa något som inte påverkar nämnvärt ändå?
Som privatperson: Om du dammsuger ofta så gissar jag absolut inte mer än 3 timmars användning i veckan-vad är grejen lixom??? Typ 2 kW eller 6 kW per vecka.
Ger på årsbasis maximalt 100 eller 300 kW
 
Sannolikt påhittat i sydeuropa där man inte bränner 30 000 kWh per på elvärme.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Varför begränsa något som inte påverkar nämnvärt ändå?
Som privatperson: Om du dammsuger ofta så gissar jag absolut inte mer än 3 timmars användning i veckan-vad är grejen lixom??? Typ 2 kW eller 6 kW per vecka.
Ger på årsbasis maximalt 100 eller 300 kW
Slå ut det på dom 8miljarder människor som finns på jorden, så får du en helt annan siffra... :rolleyes:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det blir lite som "det är bara ett sugrör, sade 8 miljarder människor"
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vår Electrolux ultra silence suger jättebra på full effekt, dock är den varken tyst då eller särskilt effektiv med originalmunstycket eftersom det suger fast i golvet och gruset bara skjutsas runt. Det som avgjorde valet var att det är lång sladd på den och det är skönt att slippa byta väggkontakt hela tiden. Inköpt för 2-3 år sedan för 999 kr på ICA maxi.
 
Jag dammsuger hela huset från samma eluttag :)

Electrolux har ett tillbehörsmunstycke som verkar lite mer allround, lite som twinner
 
C crazytok skrev:
Slå ut det på dom 8miljarder människor som finns på jorden, så får du en helt annan siffra... :rolleyes:
Förstår vart du vill komma men till att börja är det ju inte 8 miljarder du får gångra med. De flesta familjer har En dammsugare och många har ingen så kanske ggr 0,5-1 miljard?? I vilket fall, sila mygg och låta elefanthjordar passera i annat. Visst du kan driva ett litet bruk på den mängden energi men tycker dessa ~100 TWh på värdsbasis är felprioriterad (om jag räknat rätt). Obs att nämnda siffror är förbrukning inte besparing.
 
Nej jag vet, men ni fattar poängen...
 
BirgitS
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Vår Electrolux ultra silence suger jättebra på full effekt, dock är den varken tyst då eller särskilt effektiv med originalmunstycket eftersom det suger fast i golvet och gruset bara skjutsas runt.
Hur blir det om du sänker effekten?
På vår Electrolux Oxygen får man köra med halv effekt när man just bytt påse för att sen öka på allt eftersom den fylls.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur blir det om du sänker effekten?
På vår Electrolux Oxygen får man köra med halv effekt när man just bytt påse för att sen öka på allt eftersom den fylls.
Ja det märks skillnad på om det är nybytt påse eller inte. Jag har bytt munstycke så nu suger den aldrig fast i golvet, trots maxeffekt.
 
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Ja det märks skillnad på om det är nybytt påse eller inte
Det beror ju också på vad det är för sk*t man suger upp.
Är det slipdamm (som hos många hemmarenoverare) t.ex. så sätter det igen påsen sanbbt.
Men vanligt dammråtte-damm är mer genomsläppligt.
 
Jag har en vanlig volta som ska vara bra enligt ett antal tester.

Vill jag ha rent går jag dock ut i verkstaden och hämtar min Nilfisk industridamsugare. Den suger rent ut sagt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.