Interiör av en Siemens diskmaskin där läckage misstänks vid en plastmodul på vänster sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläcka vid plastkoppling inuti Siemens diskmaskin SN45E204SK/50.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en pysläcka med vatten ner på bottenplåten på min Siemens diskmaskin SN45E204SK/50. Detta gör att nivåvakten ovanför bottenflottören slår ifrån. Bara att dra ur sladden och torka. Men problemet kvarstår. Bara det att jag inte hittar läckan. Tror inte det är sumppumpen, där är det tätt. Men vid plastmodulen på vänster sida tycker jag mig se ett litet dropp från den högra kopplingen på bilden. Vad är detta och hur kan det ha hänt? Och hur fixar man detta smidigast? Tacksam för råd från någon som kan veta mer om detta än jag.
 
Har den stått kallt och därmed is pressat upp o-ringen? Det hände ju en annan här på BH. Jag minns inte hur det slutade men antingen köpa nya eller om det gick att trycka ner o-ringarna på plats igen.
 
  • Gilla
NeverNoProblems
  • Laddar…
Jo, det får jag nog erkänna. Jag ska prova att trycka tillbaka dem till att börja med. Tack för tipset!
 
Du kan prova att dra åt pumpen. Annars köp packningen som diskuteras i lite olika trådar som löser E15 för dom flesta.
 
  • Gilla
NeverNoProblems
  • Laddar…
A
Här är det uppenbart att felet beror på att den högra o-ringen krupit upp ur sitt läge
Stor sannolikhet för att den frusit.
Mycket lätt att trycka tillbaks.
Överst sitter en plaststyrning som klickar på plats.
 
  • Gilla
NeverNoProblems
  • Laddar…
tackar för tipsen! Jag har dragit åt skruvarna vid pumpen och ser inget läckage därifrån. Elektroluxarens har med all säkerhet slagit huvudet på spiken. Har inte vågat mig på plastdetaljerna än, men känner mig hoppfull att detta kommer att lösa det.
 
Nu är det torrt igen! Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.