Hej!
Är det någon som har erfarenhet av denna lösning/kit/kickstarter? Fungerar det i våra svenska dörrar med låskista?

https://www.kickstarter.com/projects/1067904566/keywe-the-smartest-lock-ever

Det verkar ska finnas en amerikansk och en EU version, eller om det är samma kit, bara att allt ingår vid köp?

Största problem jag ser just nu är att amerikanarnas låshus/deadbolt är väldigt liten i förhållande till svenska varianter, så det blir en massa tomrum över från tidigare kista (om ens saker passar).

Alternativt använda bef låshus; men, hoppar man runt lite i videon nedan så ser man att det sitter en större genomföring (silvrig/aluminium)från insidan till utsidan. Jag ser omöjligt hur denna skulle kunna vara kvar med ett svenskt låshus?

Jag har lyckats komma fram till att det inte gör det, men om någon har tips på motsvarande så. Men det finns i princip noll dokumentation, bara ett fåtal youtube-klipp från tillverkaren själva samt något z-wave-dokument...

Ursäkta om det blev ett något rörigt inlägg.

 
Hur det än är med monteringen lär den inte vara godkänd av något svenskt försäkringsbolag enligt SSF 3522, lägst klass 3 och därmed en stor risk om det skulle bli inbrott.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Hur det än är med monteringen lär den inte vara godkänd av något svenskt försäkringsbolag enligt SSF 3522, lägst klass 3 och därmed en stor risk om det skulle bli inbrott.
Nej det är sant, men av vad vad jag kunnat läsa mig till så skriver exempelvis Trygg-Hansa att låset behöver bara vara godkänt så länge det finns lösöre över 1 miljon kronor (så det beror givetvis av vilken försäkringsgivare man har). Eller förstår jag något fel här?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Varför vill någon använda detta framför något som finns på svenska marknaden?
Det är inte avsett för svenska lås.
Amerikanska deadbolt är inte speciellt bra men duger möjligtvis till ett dockhus, det är så klent att det testats att motstå en kraft av 35kg 5gånger, detta då det i vissa stater måste vara möjligt för polisen att sparka upp dörren.
Jag hittat ingen information om den är anpassad efter svenskt klimat så den kan fungera utan funktionsstörningar samt att den inte går sönder, pekplatta (touchpad) och kyla är ingen bra kombination och lär inte fungera speciellt bra på vinterhalvåret.
Låset erbjuder inget revolutionerande över andra produkter på marknaden förutom ett lägre pris men man får vad man betalar för.
Vem vill använda fysisk säkerhetsutrustning tillverkad av en okänd aktör som verkar sakna erfarenhet av fysiskt inbrottsskydd och är nya på området med produkter som inte är anpassade för oss?
Mitt råd är att istället köpa något som är avsett för svenska förhållanden och standarder.
Vilken funktion är det du eftersträvar?
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Kickstarter brukar väl dessutom innebära att det är ytterst tveksam leveranstid, kan ta en månad, eller ett år
 
1 123abc skrev:
Varför vill någon använda detta framför något som finns på svenska marknaden?
Det är inte avsett för svenska lås.
Amerikanska deadbolt är inte speciellt bra men duger möjligtvis till ett dockhus, det är så klent att det testats att motstå en kraft av 35kg 5gånger, detta då det i vissa stater måste vara möjligt för polisen att sparka upp dörren.
Jag hittat ingen information om den är anpassad efter svenskt klimat så den kan fungera utan funktionsstörningar samt att den inte går sönder, pekplatta (touchpad) och kyla är ingen bra kombination och lär inte fungera speciellt bra på vinterhalvåret.
Låset erbjuder inget revolutionerande över andra produkter på marknaden förutom ett lägre pris men man får vad man betalar för.
Vem vill använda fysisk säkerhetsutrustning tillverkad av en okänd aktör som verkar sakna erfarenhet av fysiskt inbrottsskydd och är nya på området med produkter som inte är anpassade för oss?
Mitt råd är att istället köpa något som är avsett för svenska förhållanden och standarder.
Vilken funktion är det du eftersträvar?
Ja jag försöker inte försvara låset på något vis. Givetvis var prislappen tilltalande i kombination med funktionsutbudet.

Det jag skulle önska är ett lås som har en knappsats på utsidan, i kombination med vanlig nyckel, samt gå att integrera i ett bef z-wave-system.

Då verkar det enda alternativet vara yale doorman (eller måste man använda deras egna hub för att få det uppkopplat?) eller ID Lock. Men då är ju investeringskostnaden en annan, tyvärr.

Tanken är bara att kunna, när man lämnar huset, få en notis om att vissa dörrar eller fönster inte stängts, typ.
 
Yale doorman med Verisure modulen är väl standardlösningen. Men du har ju ingen vanlig nyckel, varför man nu skulle vilja ha det..?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Yale doorman med Verisure modulen är väl standardlösningen. Men du har ju ingen vanlig nyckel, varför man nu skulle vilja ha det..?
Efter lite googling så verkar inte Yale stödja z-wave heller.

Jag vet inte, gammalmodig kanske? Att ha fler möjligheter är väl en bonus, även om det ger fler angreppssätt på dörren ( tror iofs tjuvar väljer annan väg in i huset än den vänd mot alla grannar).
 
Ska du ha Z-wave är det väl ID lock som gäller om man inte hittar någon annan modul som stödjer det
 
Danalock finns ju men då får du ingen knappsats på utsidan utan får köra med app.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Danalock finns ju men då får du ingen knappsats på utsidan utan får köra med app.
Precis. Även om det kan vara ”coolt” så känns det jävligt klumpigt att plocka upp telefonen för att låsa upp dörren. Alternativt om den låser upp när man närmar sig, men vad händer då om man svansar runt i huset? Känns som att den skulle kunna låsa upp och låsa om vartannat.

Blir nog att börja spara till ett ID Lock...
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Danalock finns ju men då får du ingen knappsats på utsidan utan får köra med app.
Ser nu att det finns en separat koddosa till Danalock. Känns ändå inte helt optimalt. IDLock ser så mycket bättre ut, dock med nackdelarna att det är norskt och att man måste borra hål i dörren.
 
Det en del klagar på angående ID Lock är hög batteriförbrukning men även knappsats vid kyla andra är väldigt nöjda.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ser nu att det finns en separat koddosa till Danalock. Känns ändå inte helt optimalt. IDLock ser så mycket bättre ut, dock med nackdelarna att det är norskt och att man måste borra hål i dörren.
Nej Dana lock skulle jag inte lita på, läser man på prisjakt så verkar nästan ingen tycka att det är bra, opålitligt osv. Knappast vad man önskar av ett lås.

Däremot hade jag helt missat att man var tvungen att ta hål i dörren, dessutom ett 10mm hål. Hade varit smidigare om det bara var nog så att en skruv gick igenom, men nu ska en hel gängtapp genom dörren.
 
Jag har Danalock och min gissning är att de som klagar helt har missat att man måste byta låskista till en med 90° låsning (vilket inte är "tillåtet" längre).

Danalock med 360° ballar ur direkt om någon låser/låser upp utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.