Vi funderar på att köpa en tomt i sydvästra Skåne. Vi gillar tomtens läge, men har blivit oroliga över att vi kommer få problem med fukt både i huset och trädgården.

Delar av tomten har varit täckt av vatten och de andra delarna har varit klart fuktiga vid de 3-4 tillfällen under den senaste månaden då vi varit på plats. I december uppmättes grundvattennivån till ca 60 cm under markytan (inga nya mätningar har gjorts sedan dess).

En geoteknisk undersökning har utförts och den visade att närmast markytan finns en halv meter mullgjord/sand. Under denna kommer ett lager med ca 1,5 m siltig finsand med mulljordsskikt/klumpar och sedan kommer ca 2 m gyttjig siltig finsand följt av ca 3 m siltig gyttja.

Vi undrar om det är lämpligt att bygga hus (1 el 1-1/2 plan, platta på mark) på denna tomt överhuvudtaget och vilka problem som kan uppstå, både vad det gäller själva huset och trädgården?

Det är ej tillåtet att sänka grundvattennivån, eller höja marknivån.
 
Hej,

Förmodar att det är i Habo Ljung som ni blivit erbjuden tomt. Framförallt i de nordöstra delarna av området kan det befaras att det kan uppstå fuktproblem. För att lösa detta kommer det i värsta fall att krävas pålning av området där huset skall stå. För att göra en bedömning av om du tycker att detta är värt kostnaderna får du göra en jämförelse mellan tomtpriserna på "öppna marknaden" och de som kommunen erbjudit.

I lilla Lomma såldes privata tomter för ca 2000:-/kvm, i Habo ligger priset på mellan 1100-1200:-/kvm. På hemnet finns nu två hus som förmodligen säljs för att ersättas av något nytt, i det ena fallet är det begärda priset 1 miljon för 559 kvm intill Nettobutiken, i det andra fallet ligger priset på 2,4 miljoner för 1159 kvm på vägen mellan Bjärred o Habo. I det sistnämnda fallet är det dock förmodligen möjligt att renovera upp huset till en vettig standar, frågan är dock ju vad det kommer att landa på efter budgivning.

Den kostnad för pålning som jag hört av husfabrikant är på upp till 200.000:- för en normal villa. Detta är dock ett värsta pris och förhoppningsvis skall inte priserna behöva komma hela vägen upp dit. I de sydvästra delarna kommer det förmodligen att räcka med vanligt grundarbete för 25-50000...

Jag skulle rekomendera att du tar kontakt med några husfirmor och ber dem att göra en uppskattning av vad priset skulle hamna på för den tomt där du har första tjing.

 
Till saken hör ju också att läget på tomterna i Habo Ljung är superbra... ;D
 
Har fått pris på pålning på en tomt i haboljung.Plattan är ca 145kvm stor priset för det blir 135 000 kr därefter kommer 80 000 kr till på ombyggnad och förstärkning av plattan.Jag har varit i kontakt med flertalet geologer husbyggare och grundexperter och samtliga anser att det krävs pålning på samtliga tomter i område 2.I område 1 är det mer tveksamt men det är risk att även någon av dem tomterna behöver pålas.
 
I område två, uppe mot ljunghustorget förmodas det av byggfirman att det inte kommer att behövas någon pålning.

Det ironiska i kråksången är att det är i den del av området som får bäst utsikt som pålningen blir nödvändig. Förmodar att man måste göra en bedömning av framtida mervärde på huset gentemot den extra kostnad som pålningen medför.

>>> habo

du skrev i ett tidigare inlägg att du var tveksam till att bygga, har du bestämt dig än?

 
Ja vi kommer att bygga.Tomten vi kommer att bygga på är tomt E.Nu skall vi bara bestämma oss vilken husleverantör det blir.Vi hade eventuellt möjlighet och få en tomt på det bättre området men vi har efter många om och men kommit fram till att lägget är så mycket bättre på tomt E att vi betalar dem extra pengar på pålning som krävs
 
Menar du att det finns tomter kvar? Vilka?
 
Vi har en fin tomt på gång och skall anlita en geolog till att utföra tester.När man nu läser lite här så får man intrycket av att det arbete han utför inte talar om hurvida man kan bygga det hus man vill ha eller inte?
Det verkar mest bli att flera får gissa sig fram och tror att det "kanske"behövs extra grundarbete.
Rätta mig om jag har fel men vad ska man då kasta ut 5000-10000 kr. på egentligen? ???
 
Du får även svar på om du har radon i marken och om du isåfall behöver fixa det redan ifrån början.

//Olof
 
Ja ok det visste jag inte,men som sagt om det går att bygga som man vill ha det med eller utan extra markarbeten får man ju inte ändå eller hur? Utan man får ta goda råd både här och där och sen ta ansvaret själv om det går att bygga verkar det som.
 
Vad jag förstår så går det i princip alltid att bygga. En geoteknisk undersökning ger konstruktören den data han behöver för att kunna konstruera huset/grunden så att det står pall och inte sätter sig. Beroende på vad den geoteknsika undersökningen visar krävs olika typer av insatser: utfyllnad, pålning, förstärkning, dränering, etc.
 
Ja ok då förstår jag bättre,bara att hålla tummarna för att tomten är ok så att inga extra markarbeten behöver göras.Tack för hjälpen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.