13th Marine 13th Marine skrev:
Inte helt, jag kan köra på ren el, passaten kör inte förbränningsmotorn för uppvärmning (en av anledningarna till att jag inte valde optiman).

Så eldrift är på el.
När jag kör bensin så kan jag nog inte koppla från hybriddriften så ja den borde sänka förbrukningen det har du rätt i. Då regenererar den vid inbromsning, nedförsbackar samt ibland för att ge rätt verkningsgrad på förbränningsmotorn. Samt kör på el vid låga effektuttag. Det tänkte jag inte på.

Så ja, min siffra på bensin stämde inte.
Mitsubishi Outlander PHEV har en annan lösning. Den går på el upp till 60km/h, sedan kopplas bensinmotorn in parallellt om man kör på bensin. Bensinmotorn har endast en utväxling som är optimerad utifrån detta. Detta gör att Outlandern är väldigt energisnål i hastigheter upp till 100-105km/h. Sedan dödar luftmotståndet energieffektiviteten.
 
A Alexn72 skrev:
En fossilbil för 150k behöver köpa bränsle för 150k för att kunna köra runt 10k mil
En elbil för 300k behöver ladda för ca 20k för att köra runt 10k mil.
Sen får man själv räkna på hur det ser ut för sig själv.
Glöm sen inte reseavdraget, skatten... mm...

De kallas fossil för att de drivs av ett fossilt bränsle i majoritet idag.
Reseavdraget försvinner ju nu, nästan helt (förslag än så länge). Jag har startat en separat tråd om detta.
- https://www.byggahus.se/forum/threads/foerslag-till-nytt-reseavdrag.347155/#post-3340619
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte helt, jag kan köra på ren el, passaten kör inte förbränningsmotorn för uppvärmning (en av anledningarna till att jag inte valde optiman).

Så eldrift är på el.
När jag kör bensin så kan jag nog inte koppla från hybriddriften så ja den borde sänka förbrukningen det har du rätt i. Då regenererar den vid inbromsning, nedförsbackar samt ibland för att ge rätt verkningsgrad på förbränningsmotorn. Samt kör på el vid låga effektuttag. Det tänkte jag inte på.

Så ja, min siffra på bensin stämde inte.
Även den inte stämmer till 100% så lär snittet för en motsvarande förbränningsbil som ex Zoe eller T3 inte vara mer än 0,5-0,8 i snitt, ex Clio eller Megane diesel.
 
catherineb catherineb skrev:
Vet inte hur andra gör, men vi förlitar oss på assistansförsäkringen som vi har. OM batteriet skulle ta slut någonstans så får vi hjälp att ta oss till närmaste laddare.
Gäller verkligen assistansförsäkringen för sånt? Det är ju nåt man kan förutse och därmed förebygga, försäkringar brukar oftast bara gälla oförutsedda händelser.
 
useless useless skrev:
Det har redan diskuterats. De allra flesta elbilar laddas på natten då belastningen på elnätet är lägre.
Det motsägs ju av det här med att folk ska stanna och snabbladda nånstans. Det är ju detta snabbladdande som kommer att ge effekt-topparna, och snabbladdar gör väl inte folk på natten?
 
A Alexn72 skrev:
En fossilbil för 150k behöver köpa bränsle för 150k för att kunna köra runt 10k mil
En elbil för 300k behöver ladda för ca 20k för att köra runt 10k mil.
D.v.s. 300 k för "fossilbilen" och 320 k för elbilen.

Men sen får vi inte glömma räntekostnaderna för inköpet. Det kommer att göra elbilen ytterligare lite dyrare.
 
N Nerre skrev:
D.v.s. 300 k för "fossilbilen" och 320 k för elbilen.

Men sen får vi inte glömma räntekostnaderna för inköpet. Det kommer att göra elbilen ytterligare lite dyrare.
Och ev infrastrukturkostnad i form av box och elinstallation.
 
A Alexn72 skrev:
En kul sak som många missar i diskussionen.
En liter fossilbränsle kräver ca 1kwh el för att tillverkas. På denna litern kan en fossilbil köra ca 1-1,5mil.
På samma kwh som krävs för att få fram fossilbränsle så kan elbilen köra ca 0,5mil.
Tar man sen energin som finns i det fossila bränslet vilket är mellan 7-10kwh så förstår man varför elbilen är bättre och varför.
Nej, det är ingen som "missar" det, men då ska man i såna fall för elbilen ta hänsyn till laddningsförlusterna.

Men det är väl ingen som säger att el är sämre "bränsle" än bensin eller diesel? Det vi pekar på är problemet med bilarna, inte deras bränsle.

Skulle en elbil gå att köra utan att man behövde ladda den, och elbilen dessutom kostade lika mycket som en bränslebil, så skulle väl ingen tveka. Men då de dels är dyrare i inköp och man dessutom har "krånglet" med att behöva ladda/tanka mycket oftare än med en bränslebil så blir det lite annat.
 
A Alexn72 skrev:
Vad jag vet så tjänar inte bensinstationerna pengarna på bränslet utan på försäljningen av korv mm..
Precis. Men hur många laddstationer säljer korv?
 
N Nerre skrev:
Precis. Men hur många laddstationer säljer korv?
Den största laddkedjan säljer ingen korv i alla fall. Hamburgare är mer deras grej.
 
Så lång tråd så svarat kanske redan finns där men funkar det med släpvagn på elbil och i så fall är det nån som provat vad räckvidden blir då.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ett elsläp kan ju vara helt autonomt och vara oberoende av vilken typ av bil man har.
Jaa, man kan ju bygga in motorn i husvagnen åsså en liten hytt längst fram där man kan sitta och köra.
 
  • Haha
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den största laddkedjan säljer ingen korv i alla fall. Hamburgare är mer deras grej.
Men har de snabbladdning?
 
useless useless skrev:
Jaa, man kan ju bygga in motorn i husvagnen åsså en liten hytt längst fram där man kan sitta och köra.
För ett bra tag sen upptäckte jag, att vad man än råkar komma med för nya tankar och idéer så är det redan någon som gjort det.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.