1 466 368 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Mitsubishi Outlander PHEV har en annan lösning. Den går på el upp till 60km/h, sedan kopplas bensinmotorn in parallellt om man kör på bensin. Bensinmotorn har endast en utväxling som är optimerad utifrån detta. Detta gör att Outlandern är väldigt energisnål i hastigheter upp till 100-105km/h. Sedan dödar luftmotståndet energieffektiviteten.13th Marine skrev:Inte helt, jag kan köra på ren el, passaten kör inte förbränningsmotorn för uppvärmning (en av anledningarna till att jag inte valde optiman).
Så eldrift är på el.
När jag kör bensin så kan jag nog inte koppla från hybriddriften så ja den borde sänka förbrukningen det har du rätt i. Då regenererar den vid inbromsning, nedförsbackar samt ibland för att ge rätt verkningsgrad på förbränningsmotorn. Samt kör på el vid låga effektuttag. Det tänkte jag inte på.
Så ja, min siffra på bensin stämde inte.
Reseavdraget försvinner ju nu, nästan helt (förslag än så länge). Jag har startat en separat tråd om detta.A Alexn72 skrev:En fossilbil för 150k behöver köpa bränsle för 150k för att kunna köra runt 10k mil
En elbil för 300k behöver ladda för ca 20k för att köra runt 10k mil.
Sen får man själv räkna på hur det ser ut för sig själv.
Glöm sen inte reseavdraget, skatten... mm...
De kallas fossil för att de drivs av ett fossilt bränsle i majoritet idag.
- https://www.byggahus.se/forum/threads/foerslag-till-nytt-reseavdrag.347155/#post-3340619
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Även den inte stämmer till 100% så lär snittet för en motsvarande förbränningsbil som ex Zoe eller T3 inte vara mer än 0,5-0,8 i snitt, ex Clio eller Megane diesel.13th Marine skrev:Inte helt, jag kan köra på ren el, passaten kör inte förbränningsmotorn för uppvärmning (en av anledningarna till att jag inte valde optiman).
Så eldrift är på el.
När jag kör bensin så kan jag nog inte koppla från hybriddriften så ja den borde sänka förbrukningen det har du rätt i. Då regenererar den vid inbromsning, nedförsbackar samt ibland för att ge rätt verkningsgrad på förbränningsmotorn. Samt kör på el vid låga effektuttag. Det tänkte jag inte på.
Så ja, min siffra på bensin stämde inte.
Gäller verkligen assistansförsäkringen för sånt? Det är ju nåt man kan förutse och därmed förebygga, försäkringar brukar oftast bara gälla oförutsedda händelser.catherineb skrev:
Det motsägs ju av det här med att folk ska stanna och snabbladda nånstans. Det är ju detta snabbladdande som kommer att ge effekt-topparna, och snabbladdar gör väl inte folk på natten?useless skrev:
D.v.s. 300 k för "fossilbilen" och 320 k för elbilen.A Alexn72 skrev:
Men sen får vi inte glömma räntekostnaderna för inköpet. Det kommer att göra elbilen ytterligare lite dyrare.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Nej, det är ingen som "missar" det, men då ska man i såna fall för elbilen ta hänsyn till laddningsförlusterna.A Alexn72 skrev:En kul sak som många missar i diskussionen.
En liter fossilbränsle kräver ca 1kwh el för att tillverkas. På denna litern kan en fossilbil köra ca 1-1,5mil.
På samma kwh som krävs för att få fram fossilbränsle så kan elbilen köra ca 0,5mil.
Tar man sen energin som finns i det fossila bränslet vilket är mellan 7-10kwh så förstår man varför elbilen är bättre och varför.
Men det är väl ingen som säger att el är sämre "bränsle" än bensin eller diesel? Det vi pekar på är problemet med bilarna, inte deras bränsle.
Skulle en elbil gå att köra utan att man behövde ladda den, och elbilen dessutom kostade lika mycket som en bränslebil, så skulle väl ingen tveka. Men då de dels är dyrare i inköp och man dessutom har "krånglet" med att behöva ladda/tanka mycket oftare än med en bränslebil så blir det lite annat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Den största laddkedjan säljer ingen korv i alla fall. Hamburgare är mer deras grej.N Nerre skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg