Tjena!!
Vi är på gång att bygga ut huset och ingen av oss har någon erfarenhet av att snickra.
Vi har en arkitekt som ritat allt och snickare som skall göra resten.
Nu har arkitekten ritat in att vi skall ha prefab takstolar, snickaren tänkte att han skulle sätta ”vanliga” takstolar. Han säger att prefab är dyrt.
Yttervägg reglar 45x195 enligt arkitekt, snickaren tycker 45x170.

Nu till frågorna då.
Vilka takstolar ska man ha och vad är skillnaden? Kostnaden? Bärigheten? Vad är det som gör att man väljer antingen det ena eller andra?
Yttervägg reglar, räcker det med 45x170 eller är det någon fördel med 45x195?
Snickaren tycker 45x170.
Borde inte vara någon större prisskillnad på det?

Tacksam för alla svar, från en som inte kan mycket om detta
 
Prefab takstolar är det vanliga idag, hur många takstolar rör det sig om?
Att köpa några få prefab stolar blir förhållande vis dyrt, ställtid, frakt, ritning/ kapnota.
Kräver kommunen konstruktionsberäkning på takstolen? det står normalt takstolstillverkaren för.
Regelverket i väggen bestäms av isolertjockleken 195mm+45mm i installationsschackt är rätt normalt för permanentboende.
 
Att snickaren säger att det funkar med en dimension som är mindre än vad konstruktören säger ska du inte lita på.
Om någon räknar på det och kommer fram till en dimension så är du förhoppningsvis räknat från de förutsättningar som är relevanta för din del.
Att då gå ner till tunnare dimension är bara dumt.

Det handlar inte bara om att det ska hålla. Det ska även inte röra sig mer än inom marginalerna i x år
.
 
M Mats Lj skrev:
Prefab takstolar är det vanliga idag, hur många takstolar rör det sig om?
Att köpa några få prefab stolar blir förhållande vis dyrt, ställtid, frakt, ritning/ kapnota.
Kräver kommunen konstruktionsberäkning på takstolen? det står normalt takstolstillverkaren för.
Regelverket i väggen bestäms av isolertjockleken 195mm+45mm i installationsschackt är rätt normalt för permanentboende.
Okej.
Hur många det går åt vet jag inte.
Det är en utbyggnad på 8x4m.
Får höra med både arikitekten och snickaren om vad dom tycker blir bäst då.
Då får det bli det regelverket som arkitekten bestämt i alla fall.
 
Takstolar sätts vanligtvis på c/c 1200mm. Är spännvidden 8m? så är 4m på andra hållet inget optimalt mått det går åt lika många takstolar som till 4,8m utbyggnad du slösar alltså med takstolar. Det går åt 5 st om du ska använda en till att klä in vid gaveln + en eller två påbyggnads takstolar om tillbyggnaden är i vinkel med det bef huset. Jag hade beställt prefab takstolar.
 
Då takstolen är en del av den bärande konstruktionen kräver kommunen att det görs en hållfasthetberäkning av dem. Då är det smidigt med prefab, fabriken dimensionerar och tillverkar takstolarna, de blir raka och är bara att lyfta på plats vid leverans. Vill snickarna bygga takstolarna själva se bara till att de kan uppvisa dokumentation på hållfasthetsberäkningen.

I princip kan du göra väggarna 95mm breda och de håller, det finns dock två saker som gör att väggarna kan behöva vara bredare. Dels upplagskrafterna från takstolarna eller att man vill ha mer isolering.

Mina väggar nu när jag bygger till är över 270mm breda. Jag rekomenderar att du bygger väggar som är minst 195+45mm.
 
M Mats Lj skrev:
Takstolar sätts vanligtvis på c/c 1200mm. Är spännvidden 8m? så är 4m på andra hållet inget optimalt mått det går åt lika många takstolar som till 4,8m utbyggnad du slösar alltså med takstolar. Det går åt 5 st om du ska använda en till att klä in vid gaveln + en eller två påbyggnads takstolar om tillbyggnaden är i vinkel med det bef huset. Jag hade beställt prefab takstolar.

Så här ser konstruktionsritningen ut från arkitekten.
Han säger att det blir billigare att köpa prefab än att göra takstolar själv i alla fall.
 
  • Arkitektritning av en takkonstruktion med mått och specifikationer, indikerar användning av prefabricerade takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att det är ritat sk saxtakstolar vilket i säg är en konstruktionsutmaning inget man platsbygger.
 
Okej, varför kör man på sånna takstolar då?
Vi är som sagt inte kunniga det minsta inom detta området
Tack så mycket för alla svaren
 
Antar att du vill ha förhöjt innertak då är det ett alternativ. En annan lösning är ett ryggåstak då blir det inga takstolar utan bara åsar som ligger på en limträ balk i nock. Ska du ha triangelformade fönster i gaveln är ryggås den snyggaste lösningen då fönstrets överstycke följer både inner och yttertakens lutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.