Måste tvätta nu!
Vi är osäkra på höjderna och utformningen av avloppet från tvättmaskinen ner till golvbrunnen i duschen.
- vi har skarvat avloppsslangen med slangklämma och har en bra bit att ”jobba med” för justering.
- i bruksanvisningen används inte klämman som skapar en böj. Däremot anges min höjd 60 och max 100 cm.
- har för mig att slangen måste hängas strax ovanför tvättmaskinens egna utloppshöjd för att tömningen ska fungera korrekt. Eller är det gammal kunskap?

Kan det se ut som på mina bilder eller är det någon klok hobbyröris här inne som kan tipsa om bättre lösning?

Det är ett fritidshus så good enough är vad vi siktar på!
Avloppsslang från tvättmaskin skarvad med klämma hänger ovanför golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsslang från en tvättmaskin förlängd med en klämma och dragen längs en kaklad vägg ner mot golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsslang från tvättmaskin skarvad med klämma, ledd längs vägg över golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättmaskinsavloppsslang skarvad med slangklämma, löper från maskin och böjer sig mot golvbrunnen, mätsticka bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bruksanvisning som visar korrekt installation av tvättmaskinsavlopp med höjd- och längdangivelser för slanganslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hanseri9696 och 1 till
  • Laddar…
Kommer inte fungera. Blir sughävert. Måste vara öppet på den höjden som anges.
 
R RoBo skrev:
Kommer inte fungera. Blir sughävert. Måste vara öppet på den höjden som anges.
Vad menar du med öppet? Öppningen där vattnet rinner ut? Tips på lösning?
 
En spilltratt tex som slangen hänger i och från den vidare till brunnen.

images
 
du kan lägga avloppsslangen på golvet om du vill , avloppspumpen sitter i botten på maskinen och slangen går ut där uppe på maskinen så där blir en hävertfunktion om du har slangen under utgångshöjden på maskinen
 
T tergo skrev:
du kan lägga avloppsslangen på golvet om du vill , avloppspumpen sitter i botten på maskinen och slangen går ut där uppe på maskinen så där blir en hävertfunktion om du har slangen under utgångshöjden på maskinen
Då kan problemet bli att den inte slutar ta in vatten då hävertverkan kan överlappa tömning och intag.
 
T tergo skrev:
du kan lägga avloppsslangen på golvet om du vill , avloppspumpen sitter i botten på maskinen och slangen går ut där uppe på maskinen så där blir en hävertfunktion om du har slangen under utgångshöjden på maskinen
Jag hade avloppsslangen längs med vattenledningarna utan böj innan och tvättade ett par gånger. Det forsade ut vatten i avloppsbrunnen då och tvätten var inte dyngsur när jag tog ut den. Däremot upplevde jag att den inte var helt ren men det kan lika gärna vara svåra fläckar! Så tänkte att det kanske var något tokigt med den enklaste avloppslösningen ändå. Därför jag började googla, utan att bli klokare.

Störigt att inte tillverkaren har med variant för golvbrunnslösning i sina instruktioner!
 
  • Gilla
straama
  • Laddar…
R RoBo skrev:
En spilltratt tex som slangen hänger i och från den vidare till brunnen.

[bild]
Jag vill helst ha en slang som leds ner i golvbrunnen och inte 60 grader vatten som rinner ut på golvet först. Rent fysiskt förstår jag inte vad skillnaden är om vattnet rinner ut i denna jämfört med i ett längre rör eller slang?
 
Hävertverkan är problemet som blir som det är nu. Sätt en spilltratt och rör från den till brunnen.
 
Diskmaskin kopplad med slangar till vattenkran över diskbänk, installationsskiss.
 
BirgitS
Det verkar vara en Bosch/Siemens. Har du kollat om de har en kundtjänst som du kan fråga?
 
Tack för tipset! Trots att jag självklart hade letat här på forumet efter svar innan jag skrev min fråga hittade jag idag en text som handlade om just Bosch! Exakt samma instruktioner och bilder som min Siemens. Trådskaparen hade ringt deras kundtjänst som svarade att rätt ner på golvet och bort till brunnen ska funka.

https://www.byggahus.se/forum/threa...g-bosch-tvaettmaskin-i-golvbrunn-bild.288781/
 
  • Gilla
Zallin
  • Laddar…
Vad tror du om det @RoBo ?
 
Men hävert"funktionen" kräver att vatten spolas genom slangen, när allt vatten är utpumpat så kommer det in luft i slangen och häverten kommer inte igång.

Prova, funkar det inte så sätt en spilltratt som föreslagits.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.