Tänkte köpa inglasat uterum från Skånska byggvaror.
Har idag 2,44 från golv till takfot (som skjuter ut ca 40 cm från fasaden). Enligt bild så rekommenderar Skånska Byggvaror en höjd på 2,63 m vid takfot.

Altanen ska bli 3 m djup och enligt garantierna ska det vara ett fall på 10 cm per m. Då är 2,63 lite väl tilltaget. Men 2,44 är lite för lågt. Spelar det någon roll?

Skulle jag kunna skita i att gå in med taket under takfoten och på så vis vinna 50 mm och ansluta taket vid takfotens kant/början? Hur får jag i så fall tätt? I så fall får jag ett fall som är 2,49 - 2,25 på 3 m vilket motsvarar 25 cm på 3 m. Räcker det?

Finns det någon annan lösning?

Diagram som visar höjdmått på stomme inklusive tak för uterum, 2635 mm och 2257 mm vid två punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbyggnad av en träaltan framför ett hus med en vit fasad och markis, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Allt hänger på vilket takmaterial du skall använda. 1:10, dvs ca 6 °, är en vanlig gräns. Det finns ju material som klarar betydligt lägre taklutningar. Du skall absolut starta altantaket under takfoten. Om ditt önskade takmaterial inte klarar en taklutning under 1:10, får du minska djupet på rummet.
 
Om du har 2,44 upp till takfoten så kan du nog inte få taket på den höjden. Du måste komma åt att sätta dit en ståndskiva/beslag för att täta mellan tak och takfot.

Ska du köpa en färdigkapad stomme eller bygga med lösvirke?
 
Bara du kommer hem till mig och kollar :p

D danlin skrev:
Tänkte köpa inglasat uterum från Skånska byggvaror.
Har idag 2,44 från golv till takfot (som skjuter ut ca 40 cm från fasaden). Enligt bild så rekommenderar Skånska Byggvaror en höjd på 2,63 m vid takfot.

Altanen ska bli 3 m djup och enligt garantierna ska det vara ett fall på 10 cm per m. Då är 2,63 lite väl tilltaget. Men 2,44 är lite för lågt. Spelar det någon roll?

Skulle jag kunna skita i att gå in med taket under takfoten och på så vis vinna 50 mm och ansluta taket vid takfotens kant/början? Hur får jag i så fall tätt? I så fall får jag ett fall som är 2,49 - 2,25 på 3 m vilket motsvarar 25 cm på 3 m. Räcker det?

Finns det någon annan lösning?

[bild] [bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.