L
Halloj,

Kan jag kapa denna stående i-balk i gamla pannrummet?

MIn förmodan är att den har fungerar som någon slags stöd till gamla värmepannan och inte som ett bärande stöd för byggnaden.

Den står nämligen en meter från närmaste bärande vägg - och ser inte ut att stödja någon balk - den avslutar däruppe mot en eternitplatta som bara verkar ha träpanel ovan sig.

Så är det någon som känner igen den här typen av installation från pannrum och som kan bekräfta att den bara är att plocka bort?

Stort tack på förhand!
Stående i-balk i pannrum med fäste i tak, nära rör och träpanel, ifrågasatt som bärande konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stående I-balk i ett pannrum med rör och ventiler runtomkring, avslutar vid eternitplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur står den på golvet?

Vad finns rakt ovanför balken?

En skiss/ritning över våningsplanet samt våningen över underlättar.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Balken är gjuten i golvet, men inte fäst däruppe.

Det gamla "blue print" är originalritning över källaren där jag kladdat dit var dörren som leder in till pannrummet är plus ett krys ungefär där jag tror balken står.



Den sista bilden är våningen ovan - med ett kladdigt kryss som ska markera ungefär där balken bör stå.


Arkitektritning över en källare med handskrivna markeringar av en dörr och placering av en balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal arkitektritning av en källarplan med handskrivna anteckningar och ett kryss för balkens position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Med ledning av dess placering har jag svårt att se någon vettig användning av stålpelaren idag. Samtidigt är din redovisning av byggnaden alltför snäv och begränsad för att man med säkerhet ska kunna säga det. Material i väggar och bjälklag i källare och våningen ovanför är viktig info likspm byggnadsår.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L
Byggår är -26, det är ett träregelhus i två våningar plus en vind ovanför källaren. Jag vet tyvärr inte hur bjälklaget ser ut.
 
L
J justusandersson skrev:
Med ledning av dess placering har jag svårt att se någon vettig användning av stålpelaren idag. Samtidigt är din redovisning av byggnaden alltför snäv och begränsad för att man med säkerhet ska kunna säga det. Material i väggar och bjälklag i källare och våningen ovanför är viktig info likspm byggnadsår.
Vad tror du pelaren har placerats där för från början? Det finns som syns på första bilden ett hål i den övre delen av pelaren som får mig att tro att den använts till någon slags stöd eller upphänging av värmeanläggning - är detta något som känns igen från andra hus?
 
Vad har det varit för värmepanna från början?
Har det varit en kommunal skola (eller liknande) från början, verkar ha varit något kommunalt när värmepannan byttes ut?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Demmpa Demmpa skrev:
Vad har det varit för värmepanna från början?
Har det varit en kommunal skola (eller liknande) från början, verkar ha varit något kommunalt när värmepannan byttes ut?
Inget offentligt, bara ett mindre flerbostadshus. Gissar att pannorna varit koks (möjligen ved innan dess), och därefter olja innan det blev fjärrvärme.
 
L
KORRIGERING av den blå ritningen. Krysset för pelaren bör flyttas upp ca en centimeter. Då hamnar den under det som ser ut som en vägg som inte går hela vägen till vänster och dessutom har en öppning i till höger. Jag förstår inte ritningen - ÄR det en vägg på ritningen? Där finns i alla fall ingen vägg eller spår därav idag. Eller föreställer det möjligen en liggande balk? Det finns ju en liknande, paralllell, något längre markering högre upp på ritningen. Och där finns det faktiskt en liggande stålbalk i taket. OM det föreställer balk även längre ner på ritningen så finns den inte där idag - i alla fall inte på samma låga höjd som den som finns högre upp på ritningen.

Vad tror forumet?
 
Om huset är byggt -26 har det förmodligen en plankstomme och träbjälklag. Källarväggarna består säkert av armerad betong. Spännvidden för bjälklaget till bottenvåningen är väl stor, så det kan finnas stålbalkar dolda i bjälklaget. Jag hade gärna sett hela källarplanet på den blå ritningen. Därfinns en del udda inslag som jag inte kan tolka. Jag är övertygad om att stålpelaren inte har någon bärande funktion, då skulle den varit på plats före eterniten.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J justusandersson skrev:
Om huset är byggt -26 har det förmodligen en plankstomme och träbjälklag. Källarväggarna består säkert av armerad betong. Spännvidden för bjälklaget till bottenvåningen är väl stor, så det kan finnas stålbalkar dolda i bjälklaget. Jag hade gärna sett hela källarplanet på den blå ritningen. Därfinns en del udda inslag som jag inte kan tolka. Jag är övertygad om att stålpelaren inte har någon bärande funktion, då skulle den varit på plats före eterniten.
Källarytterväggarna består åtminstone inifrån av murat tegel under putsen, medan innerväggarna är gjuten betong. Jag ska ta en bild på hela ritningen och lägga in, skulle vara spännande att höra vad du kan uttyda!

Skönt att höra att du håller med om att pelaren inte kan ha bärande funktion, då får den åka ut!
 
Redigerat:
L
J justusandersson skrev:
Om huset är byggt -26 har det förmodligen en plankstomme och träbjälklag. Källarväggarna består säkert av armerad betong. Spännvidden för bjälklaget till bottenvåningen är väl stor, så det kan finnas stålbalkar dolda i bjälklaget. Jag hade gärna sett hela källarplanet på den blå ritningen. Därfinns en del udda inslag som jag inte kan tolka. Jag är övertygad om att stålpelaren inte har någon bärande funktion, då skulle den varit på plats före eterniten.
Här Justus kommer rtitningen över hela källarplanet - ska bli intressant höra vad du ser!
Blått arkitekturritning av ett källarplan med måttangivelser och rumsmarkeringar på slitet papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Se efter om det finns någon indikation på andra balkar med hål eller infästningsmöjlighet eller liknande, på den gamla goda tiden med koks så satt det en hetvattenVVB hängande i balkar i taket, riktigt tung pjäs ( nära 300 kg ).Plockades bort vid byte av pannor normalt . Det blir att undersöka
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Att se hela ritningen underlättar alltid tolkningen. Några iakttagelser: De streckade linjerna markerar troligen sulorna som källarväggarna står på. I taket till alla rum i källaren utom pannrummet ligger stålbalkar (INP 16, 160 mm höga. Motsvarar närmast HEA 140). Dessa är markerade med prick-streckade linjer. Varför bjälklaget ovanför pannrummet saknar stålbalkar ser jag ingen förklaring till. Stålbalkarna kan antigen ersätta armeringen i gjutna bjälklag eller vara stöd för träbjälkar. Om källarväggarna är murade (alltså inte gjutna) är det troligen betongsten eller betonghålsten. Breddmåtten stämmer inte med tegel.
 
  • Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
L
J jonaserik skrev:
Se efter om det finns någon indikation på andra balkar med hål eller infästningsmöjlighet eller liknande, på den gamla goda tiden med koks så satt det en hetvattenVVB hängande i balkar i taket, riktigt tung pjäs ( nära 300 kg ).Plockades bort vid byte av pannor normalt . Det blir att undersöka
Tyvärr kan man inte se något mer, den delen av taket är dold under eternitplattorna, men allt man kan ana där under när man tittar i kanten - och den delen där eterniten inte sitter - är spontat brädtak.

Inga spår i golvet - men en del är dold under fjärrvärmeanläggningen.

Jaså - beredarna hängde i taket - det var intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.