harry73
Hemnetknarkare som man är är det kul att kolla intressanta annonser på Hemnet.
Särskild rund Ringsjön i Skåne brukar jag kolla, för där finns riktiga strandtomt.

Nu har jag dock sett flera annonser som oroar mig något och som jag vill dela med mig.
Förra veckan hittade jag en annons för en liten stuga i stort renoveringsbehov längs Ringsjön. Annonsen är borttagen, så kan tyvärr inte visa den.
Det var en liten stuga utan kök, avlopp och vatten på en stor tomt, men 1/2 delen av tomten var sly.
Flygfoto av en strandtomt med markerade gränser vid Ringsjön, liten stuga synlig bland sly och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I beskrivningen stod det att tomten omfattades av strandskydd, och det var osannolikt att man kunde få nytt bygglov, och avlopp kunde man inte heller få eftersom tomten låg för lågt.
Jag tolkar det som att man i princip inte kan göra något med tomten alls, förutom renovera befintliga stuga. Man kan inte ens ta bort slyet från resten av tomten eftersom det skulle strida mot strandskyddet.

Idag såg jag 2 annonser på ungefär samma ställe:
Den förste är en tomt http://www.nordiska.info/object/OBJ27683_1708150479/?source=hemnet
Skärmbild av fastighetsannons som visar att priset är 0 kr och uppmanar att kontakta mäklaren, utan vatten och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor gräsmatta med sly och träd vid Ringsjön, strandtomt med renoveringsbehov och strandskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst kan det vara så att tomten bara är gratis om man köper ett dyrt hus, men jag undrar....

Andra annonsen idag var nästen grannhuset: https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-guldkusten-hoors-kommun-nybyvagen-45-16034070
Flygbild av en röd stuga med svart tak nära Ringsjön i Skåne, omgiven av vatten, sly, och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett riktigt fint hus direkt vid vattnet, dock även här med ett stort MEN. Skärmdump av fastighetsannons online med text markerad om att det finns strandskydd och restriktioner för bygglov och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det känns lite som att husägarna har stora problem med kommunen och länsstyrelsen och håller på att förlora. Nu försöker de lämna det sjunkande skeppet innan de inte får ett öre för sina fastigheter.

Är det någon som vet mer om vad som händer här?
 
  • Wow
Dowser4711
  • Laddar…
harry73
harry73 harry73 skrev:
Den första annonsen fanns kvar i alla fall: [länk]

Kan meddela att budgivningen pågår
[bild] [bild] [bild]
Intressant läge för Ormstanäs 837 (fast.nr. 1:14). Skulle jag satsa på det för eget bruk skulle jag försöka söka strandskyddsdispens samt bygglov för att bygga ett nytt hus närmare vägen, riva det befintliga huset, hålla den befintliga öppna ytan öppen från väg till strand och sedan (om det nu är den som utgör fornlämning) varsamt vårda den slyomgärdade fornlämningen och vegetationen omkring.
Att bygga ett hus närmare vägen skulle kunna göra VA-frågan mer görbar.

Kul att reflektera över detta. :) Fina fynd.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Gällande det röda huset på Nybyvägen finns det enligt info en del som hänt. Var ursprungligen en fiskestuga för yrkesfiskarna i sjön men sen blev det plötsligt en vanlig villa där och då började kommunen att protestera on jag förstått det rätt. Kommunen vill ju att det ska finnas möjlighet att gå/komma ner till vattnet kring sjöarna vilket iofs är bra men de gör samtidigt fastigheterna svår sålda.

Bor i området men har 2 tomter mellan mig och sjön.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.