Hej.

Har precis köpt en lägenhet och i det ena sovrummet sitter det inte något lamputtag i taket, utan det är endast kablar som hänger. Säljaren hade en taklampa ifrån Ikea där de kopplade in lampan i en Ikea anslut misstänker jag. De klämde alltså fast kablarna i anslut-kopplingen. Den oranga ”sockerbiten” som sitter där nu hade inte säljarna i när de hade lampan. Om jag slår på strömbrytaren går proppen i proppskåpet. Jag misstänker att de bara har kopplat dit den oranga sockerbiten för att kablarna inte ska hänga löst. Det finns bara en svart och en grå kabel. Vilken är nolla och vilken är fas? Vad är det värsta som kan hända om det skulle kopplas fel på nolla och fas om jag köper en lampa och en Ikea ojordad anslut ?
 
  • Ouppkopplade elkablar och en orange dosa kopplad till taket utan lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plinten kortsluter effektivt fas och neutralledare, därav att säkringen går.
Det krävs två av dessa plintar (wago) för att koppla in en lampa.

En lampa bryr sig inte om vilken ledare som är fas resp. neutralledare.

Kanske går den svarta ledaren in i det röda skarvdonet, och bör då vara neutralledare.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det stämmer att den svarta kabeln går in i det röda skarvdonet tillsammans med de blåa kablarna. Är den då neutral? Min tanke är att köpa en lampa och klämma in kablarna. Jag tänker ta bort wagon. Det borde väl funka utan wagon?
 
Använda Wago, det är ett lämpligt skarvdon. Låt de röda skarvhattarna vara orörda.
Köp en eller två nya wago-plintar.
Alt. koppla in armaturen med de två ledarna som finns där idag.
001481.jpg
 
Men vad är det som gör att proppen går. Du skrev tidigare att det krävs två wago? Kan det vara att en av kablarna sitter på fel ställe i wagon som gör att proppen går? Vart ska i så fall den andra wagon sitta?
 
De fem hålen i nuvarande Wago-plint är hopkopplade= kortslutning mellan fas och neutralledare.
Så fungerar dessa plintar, alla hålpositioner är sammankopplade. Det behövs två Wago för att då koppla en lampa till de två ledarna från taket. Såvida du inte kan ansluta ledarna direkt i armaturens kopplingsplint.
 
Ok då förstår jag. Så en wago på fasen och en wago på neutralen. Sedan vardera kabel till en wago var. Tack så mycket för infon. Men om jag ska sätta dit ett lamputtag med plats för kroken borde det då bara vara att koppla fasen och neutralen som om jag skulle ha kopplat de direkt i armaturen.
 
Svar ja.
 
Tack så mycket för hjälpen
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
En fråga till. Om jag ska mäta mig fram vilken som är fas och vilken som är nolla med en multimeter/testpenna, hur ska jag mäta då? Ska strömmen vara påslagen?
 
En beröringsfri testpenna kan i detta fall funka OK. Ja, spänningen måste givetvis vara påslagen för att det ska bli ett korrekt mätresultat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.