Håller som bäst på att bestämma kakel och klinker till bygget. Vi vill ha svart blankt mosaikgolv i badrummet , men säljaren sa till oss att färgade blanka golv slits och blir matta. Någon som har erfarenhet, det är ju så vanligt med blanka golv så kan detta stämma? Är det skillnad i hållbarheten mellan vanlig mosaik och glasmosaik?
 
Tack för svaret, det var också en sak jag var lite orolig för har ju småbarn och då är det inte kul med hala golv, trodde inte att glasmosaiken blev så hal eftersom det är så små rutor, trodde fogen fungerade som halkskydd.
 
Hemmakatten
Modet går igen, det är helt klart. Vi har svart glasmosaik på en toalett, som legat där i 40 år! Den är fortfarande vacker och inte sliten. I vårt badrum som nu är upprivet pga vattenskada låg det sjögrön mosaik på golvet, också den 40 år gammal. Den var inte det minsta hal.
 
Hej

Min syster har blank kornblå mosaik på golvet i sin toalett och det syns tydliga repor i mosaiken. De färdiggjorde sitt badrum för bara 2 månader sedan men de ångrar sig nu att de valde blank mosaik. vi tänkte också ha blankt golv men har ändrat oss efter vi har sett deras resultat.
L
 
Hej!

Vi har lagt turkosblå glasmosaik i vårt badrum på övervåningen och jag tycker inte att den är hal, ens i duschhörnan, utan fogen funkar som halkskydd både för oss och våra två småflickor :D
Ang. repor så har jag skrubbat vår glasmosaik ren från fogrester med ett skurblock och det förändrade inte glansen ett smack, lika blank och fin när den hade torkat.
Kanske är skillnad mot den glaserade högblanka mosaiken både vad gäller halka och repkänslighet :-/

//Christina.
 
Hemmakatten
Det är väl så att man får betala för kvalitet. Och möjligtvis (troligtvis!) var den allmänt bättre för 40 år sedan. Vår mosaik har inte minsta lilla repa, däremot kan man märka att fogarna börjar se lite "trötta", dvs. en ordentlig rengöring eller så (gärna med klorin) gör nog susen.
 
Är det nån som har svart granit som golv och har nåra bilder på detta? :p
 
då kanske det blir glasmosaik i alla fall, valet står mellan det och svart sjösten, vi lägger gärna ner lite extra slantar på god kvalitet om vi vet att det blir snyggt och hållbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.