Hej alla.

Har en fråga gällande bygglov som jag skäms för lite såhär i efterhand. Men nu är det som det är. Försök vara snälla.... :)

I samband med att vi byggde hus för ett antal år sedan, så byggde jag en mur mellan oss och grannen för att kunna nyttja vår tomt bättre samt att det blir trevligare för grannen än en stor slänt.

Stödmuren är ca 30meter lång och är på sin högsta punkt ca 1meter längst bak på tomten mot skogen, och längst ut mot vägen ca 40cm.

Denna har jag alltså byggt utan bygglov, anledningen är nog främst för att jag hade bråttom att komma igång och orkade inte vänta in bygglov. Men också för att jag frågade hur grannarna gjort med sina och det var nog ingen jag frågade som hade bygglov för sina murar. Inte ens dom som gick längs med vägen utanför huset. Den har däremot vi bygglov för, men av någon anledning fick vi inte med oss muren mellan grannen och oss i bygglovsansökan från första början.

Hursomhelst så vill jag även bygga ett 1,8m högt plank mellan mig och grannen för insynsskydd.

Denna kommer inte gå ända ut till vägen. Utan avslutas tidigare.

Det jag undrar är lite hur jag ska gå vidare. Planket jag kommer bygga kommer ju definitivt bli påtagligt. Och risken finns ju alltid att någon skulle kolla om jag har bygglov för det. Visserligen har jag väldigt god kontakt med all grannar, och vi har allihopa byggt samtidigt med samma förutsättningar och ingen verkar ha bygglov på sina murar och plank. Inte alla iaf...

När jag nu ska bygga planket. Så funderar jag helt enkelt på att göra en fuling. Att söka bygglov för både plank och mur samtidigt. Och sedan hoppas att jag får godkänt på detta utan att dom vet om att muren redan är byggd. På så vis kan jag få mitt bygglov för båda delar och mitt samvete lite renare....

Men brukar dom komma ut på plats och inspektera innan dom ger ett godkänt bygglov för liknande? Eller hur går dom tillväga? Är ju lite rädd att jag ska få betala vite om dom upptäcker vad jag har gjort!

Eller tycker ni jag ska strunta i bygglovet som alla andra? Är det såhär man gör i nybyggnadsområden så det spelar ingen roll?

Kan ju som sista ord även nämna att grannen är helt med på både planket och muren. Det är till hans fördel också och vi har ett godkännande av honom med detta.

Tack för hjälp!
 
Höll du på med muren i samband med nybyggnaden av huset tycker jag du kan hävda det om det bli diskussioner, att det inte var någon som påpekade något i samband med slutbesked eller motsvarande. Jag skulle rita in hela konstruktionen i samband med bygglovsansökan och avvakta vad de säger. Det kan såklart bli diskussion om höjd på planket om det är placerat på muren då det bedöms som en helhet, men det blir en annan fråga och en fråga som uppkommer oavsett om det redan finns lov för muren eller ej.

Oavsett vad grannarna gör är min åsikt att följa lagstiftningen och göra rätt från början, då har man alltid sitt på det torra om någon börjar bråka...
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hur länge sedan är det du byggde muren? Om den närmar sig preskription, så kanske man skall sitta still i båten ett tag.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Jag hade kört med öppna kort med tillägget att jag inte insåg att det krävdes lov för muren men att du förstår det nu i efterhand och vill rätta till detta. Någonstans inbillar jag mig att ärlighet vara längst.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur länge sedan är det du byggde muren? Om den närmar sig preskription, så kanske man skall sitta still i båten ett tag.
Det var för 2år sedan så inte direkt i närheten av preskriptionstidens slut tyvärr. :)

Men hur funkar det vid bygglovsansökan kring mur och plank. Gör dom ett platsbesök eller använder dom bara sina kartor?
 
M Myckling skrev:
Jag hade kört med öppna kort med tillägget att jag inte insåg att det krävdes lov för muren men att du förstår det nu i efterhand och vill rätta till detta. Någonstans inbillar jag mig att ärlighet vara längst.
Absolut, jag är ju bara rädd att jag skulle bli tvungen att riva hela eller delar utav muren... då är jag hellre oärlig och hoppas på att preskriptionstiden hinner träda ikraft innan dom upptäcker den...
 
Vi har precis fått bygglov i efterhand på en stödmur när vi sökte på två nya stödmurar. Vi sökte för alla tre utan att nämna i ansöka att en redan var byggd. I det här fallet så visste nog handläggaren att en redan existerade. Min känsla är att handläggarna mest är intresserade av att det ska bli rätt, inte att sätta dit någon för att kräva ut vite. I vår kommun var det viktigt att grannarna gav sitt medgivande så de rekommenderade att jag bifogade redan underskriven blankett med ansökan. Jag antar att kommunen själva frågar de berörda annars men det kan ju vara strategiskt att kratta så mycket som möjligt i förväg i ett sånt här fall. Kommunen hade en blankett ”grannes yttrande” för just det här.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Tror ni att dom kommer ge sig ut på plats för att göra kontroll vid en ansökan om plank och stödmur?
 
Omöjligt att säga, men jag tror du har otur om det skulle ske.
 
Efter fem år kan du inte påföras sanktionsavgift. Däremot är det fortfarande ett svartbygge.

Som gammal bygglovschef kan jag hålla med de som säger att ärlighet varar längst. Man är mest intresserad av att allt blir rätt, och bygglov lär du ju få hur som helst.
Men man skall vara medveten om att det numera egentligen inte finns något legalt utrymme för handläggaren att se mellan fingrarna även om det oftast är just det som sker. Titt på plats lär nog ske om du inte bor riktigt långt från kommunhuset.

Jag vet inte var du bor, men här hemma skulle nog snöläget dölja det hela effektivt vid en eventuell inspektion...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
O Ouäser skrev:
Efter fem år kan du inte påföras sanktionsavgift. Däremot är det fortfarande ett svartbygge.

Som gammal bygglovschef kan jag hålla med de som säger att ärlighet varar längst. Man är mest intresserad av att allt blir rätt, och bygglov lär du ju få hur som helst.
Men man skall vara medveten om att det numera egentligen inte finns något legalt utrymme för handläggaren att se mellan fingrarna även om det oftast är just det som sker. Titt på plats lär nog ske om du inte bor riktigt långt från kommunhuset.

Jag vet inte var du bor, men här hemma skulle nog snöläget dölja det hela effektivt vid en eventuell inspektion...
Har blivit erbjuden att köpa ett hus i glesbygd som är under renovering. En ofärdig skorstensmur (1.5 planshus/muren färdig på bottenplanet) finns. Den är inte sökt bygglov för. ( de rev den gamla o började bygga en ny)
Hur kan jag göra? Söka bygglov i efterhand? Kostnad? Måste jag riva muren?
 
harry73
@Torpeden, hur gick det för dig? Fick du bygglov, väntade du, blev det ett svartbygge?

Å Åsa11 skrev:
En ofärdig skorstensmur (1.5 planshus/muren färdig på bottenplanet) finns. Den är inte sökt bygglov för. ( de rev den gamla o började bygga en ny)
Hur kan jag göra?
Att riva en murstock och bygga upp igen borde vara renovering/underhåll och inte kräva bygglov. Om husets utseende eller konstruktion ändras, kan det dock krävas bygglov.
Se till att inte köpa huset innan du vet att du inte får stora problem med det. Så ring kommunen och fråga vad som gäller (presentera det som renovering) Svarar kommunen att det är OK, skicka då en sammanfattning av samtalet till bygglovshandläggaren du pratade med per mejl, så att du har något på skrift.
 
  • Gilla
Åsa11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.