Hej såg att det redan fanns massa trådar men gör en ny ändå så jag får lite mer aktuella svar.

Vi håller på att byta vår träfasad. Idag började vi riva av det gamla, men har än så länge bara tagit bort de yttersta plankorna.

Nu när vi låg och glodde på tv så slog det oss, istället för att ta bort resten av plankorna för att sedan sätta vertikala reglar, så kanske vi bara kunde dra på vindpappen på de plankorna som sitter kvar. Och sedan på med z-panel utanpå vindpappen sen. Alternativt att man "reglar" upp med 10mm för att få en luftspalt mellan ny panel och vinpapp.

Vad tror ni som kan mer än mig om detta? Är detta ett okej sätt att bygga på?

Vi byter alltså ifrån stående till liggande panel, här finns en bild:
Rivning https://imgur.com/gallery/9UorPtU

Edit: vi tänkte att man kunde kapa alla brädorna som sitter där nu, i höjd med nedre kant på fönstrena. På så sätt kan vi byta blecket under och få bort eventuella vattenskador.
 
Åsa Lund
Nej, eftersom ni har "tegel" på fasaden nedanför så kommer det inte är klokt ut att panelen sticker ut så mycket. Ta bort allt gammalt och byt.
 
Precis som @Åsa Lund skriver så kommer det se förskräckligt ut när panelen sticker ut så mkt, ni kommer garanterat inte bli nöjda med resultatet. Gör detta "rätt" från början så kan ni njuta av en fin fasad i många år
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det blir lika långt ut om vi tar bort det gamla, för då måste vi regla eftersom vi byter från stående till liggande
 
Fast nuvarande panel måste ju sitta på läckt också?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
10 mm är för tunnt som luftspalt.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Vi har en kille utanför min arbetsplats som slår på ny panel utanpå den gamla och det ser rent ut sagt förjävligt ut, fönstren sitter då insjunkna ca 10cm i fasaden och han har enligt egen utsago ingen plan på att flytta ut dessa. Han har dock panel hela vägen på sitt hus. Jag rekomenderar dig starkt att göra detta rätt.
Har du heller ingen luftspalt idag är det verkligen på tiden att fixa det i samband med panelbytet. Det finns inga genvägar som blir bra
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.