Hej,

Köpte begagnad Stiga Autoclip 127 (075EV2 med större/extra batteri) och skulle verkligen uppskatta lite hjälp att få till installation mm. på ett bra sätt. Köpte också 100m gul/grön FK kabel på Jem & Fix samt märlor från Worx då de inte hade något annat och det ingick inget sådant.

Sitter nu och planerar hur jag ska dra tråden samt vilka delar av trädgården jag ska ta med till att börja med men har svårt att bestämma mig då jag inte riktigt förstår manualen. Eller rättare sagt, jag fattar ju vad som står där men förstår inte om vissa saker verkligen måste göras så som de säger samt vad som händer om man gör lite annorlunda, vad de egentliga gränserna är osv.

Tänkte att några här kanske redan har testat det mesta och är vänliga nog att dela med sig av sina erfarenheter. Så ska föröka komma till sak här nedan med några mer eller mindre dumma frågor:)

- Varför tillåter man exempelvis inte att man svänger kabeln i 90 grader i hörnen och liknade skarpa svängar? Det gör man ju med de flesta andra robotgräsklippare.
Instruktionsbild som visar felaktig och korrekt installation av avgränsningskabel för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Vad händer om jag gör 90 graders svängar trots allt?

- Det sägs att öppningen till ett sekundärområde måste vara så stor att det minst får vara 70 cm mellan avgränsningskabelns båda ändar. Stämmer verkligen det i praktiken eller vad är den egentliga gränsen för att klipparen ska komma in och ut för att hitta tillbaka till stationen utan större problem. De sätter ju 1cm mellan trådarna för att klipparen ska kunna köra över dem samt 5cm mellan för en "Kallelse" och påstår dessutom att om gången är lång så ska det vara HÖGST 70cm mellan trådarna. Stor skillnad på det och minst 70cm tänker jag. Vad har ni som minsta fungerande öppning? Har sett något Yotube-klipp där någon har ett hål i en häck som i princip är lika brett som själva maskinen, bara någon centimeter tillgodo på varje sida, och den söker sig ändå in och ut tillsynes utan några problem.
Diagram som visar planering och begränsning av arbetsområden för en robotgräsklippare med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Hur långt innanför tråden upplever ni att era gräsklippare verkligen kör. Känns ganska tilltaget med 30cm från rabatt och 35cm från mur, för att inte tala om 90cm från trappor och liknande. Då missar man ju för fasen halva gräsmattan och får lik förbannat underhålla en vanlig gräsklippare:) Överdriver kanske lite men det låter lite väl fjantigt. Får väl bygga något skydd runt de farliga ställena istället isf.
Illustration som visar rekommenderade avstånd för robotgräsklippare runt hinder och gräsmattans kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Kan jag få tag på och uppdatera mjukvaran på egen hand. Har ganska bra koll på sådant så får jag bara tag i programvara som behövs samt någon aktuell beskrivning så löser jag det nog utan problem. I annat fall var klipparen billig så ingen större förlust:)

- Kom på en fråga till. Hur fungera det där med "Kallelse" egentligen. Jag tänker att det väl vore konstigt om klipparen åker in till kanttråden och följer den i 10 meter varje gång den råkar stöta på en "Kallelse-tråd". Är det så som jag skriver ovan eller är det så att Kallelse endast är aktivt när klipparen följer tråden av någon anledning sedan tidigare, alltså att den bara saktar in och följer kabeln 10m när den stöter på Kallelse medan den är på väg in för laddning eller på väg mot et sekundärområde?


Stort tack på förhand!
 
  • Illustration av rekommenderade avstånd för robotgräsklippare från trädgårdselement såsom väggar, buskar och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gissar att det blev lite väl mycket text och många frågor för att någon skulle orka svara på dem. Sorry för det! Ska försöka sammanfatta det hela till något enklare och färre frågor. Nu har jag satt upp ett litet testområde och fått svar på några av frågorna men dessa återstår.

1. Hur litet avstånd jag kan ha i verkligheten mellan kablarna i en passage till sett sekundärområde? Det sägs att öppningen till ett sekundärområde måste vara så stor att det minst får vara 70 cm mellan avgränsningskabelns båda ändar. Stämmer verkligen det? Har en passage mellan trädäck på marken och en sten som är ca 120cm bred och därefter ska fortsätta över uppfarten till andra sidan gräsmattan. Det borde väl inte vara omöjligt att få till. Hur skulle ni ha gjort här? Den behöver egentligen inte klippa något i den passagen då jag tänkte göra den av stenplattor eller liknande.

2. Kan jag få tag på och uppdatera mjukvaran på egen hand.

3. Hur fungera det där med "Kallelse" egentligen. Jag tänker att det väl vore konstigt om klipparen åker in till kanttråden och följer den i 10 meter varje gång den råkar stöta på en "Kallelse-tråd". Är det så som jag skriver ovan eller är det så att Kallelse endast är aktivt när klipparen följer tråden av någon anledning sedan tidigare, alltså att den bara saktar in och följer kabeln 10m när den stöter på Kallelse medan den är på väg in för laddning eller på väg mot ett sekundärområde?
 
T twp skrev:
Gissar att det blev lite väl mycket text och många frågor för att någon skulle orka svara på dem. Sorry för det! Ska försöka sammanfatta det hela till något enklare och färre frågor. Nu har jag satt upp ett litet testområde och fått svar på några av frågorna men dessa återstår.

1. Hur litet avstånd jag kan ha i verkligheten mellan kablarna i en passage till sett sekundärområde? Det sägs att öppningen till ett sekundärområde måste vara så stor att det minst får vara 70 cm mellan avgränsningskabelns båda ändar. Stämmer verkligen det? Har en passage mellan trädäck på marken och en sten som är ca 120cm bred och därefter ska fortsätta över uppfarten till andra sidan gräsmattan. Det borde väl inte vara omöjligt att få till. Hur skulle ni ha gjort här? Den behöver egentligen inte klippa något i den passagen då jag tänkte göra den av stenplattor eller liknande.

Svar:
Prova dig fram. Det varierar lite beroende på förutsättningar. Jag har installerat med 10 cm mellan slingorna med bra resultat flera ggr. Problemet är om passagen blir lång, då kan signalproblem uppstå.


2. Kan jag få tag på och uppdatera mjukvaran på egen hand.

Svar:
Nej. Inte till din maskin. Din maskin kräver att den öppnas och att den seriell kabel kopplas direkt på moderkortet och en speciell programvara.

3. Hur fungera det där med "Kallelse" egentligen. Jag tänker att det väl vore konstigt om klipparen åker in till kanttråden och följer den i 10 meter varje gång den råkar stöta på en "Kallelse-tråd". Är det så som jag skriver ovan eller är det så att Kallelse endast är aktivt när klipparen följer tråden av någon anledning sedan tidigare, alltså att den bara saktar in och följer kabeln 10m när den stöter på Kallelse medan den är på väg in för laddning eller på väg mot ett sekundärområde?

Svar:
Roboten ignorerar infångare vid normal klippning. Har endast funktion vid tillbakagång till stationen.
Blev lite knöligt men du finner svar i den citerade texten ovan
 
boltis boltis skrev:
Blev lite knöligt men du finner svar i den citerade texten ovan
boltis boltis skrev:
Blev lite knöligt men du finner svar i den citerade texten ovan
Tack så mycket Boltis!

Skönt att höra att du fick det att lira med så lite som 10 cm mellan kablarna. Antar att du då använde Kallelse både före sekundärområdet för att komma in och en inne för tillbakagång.

Det där med att öppna och koppla på en kabel känns inte speciellt avancerat så hade jag bara kunnat få tag i programvaran och mjukvaran till klippare hade jag säkert löst resten:)
 
T twp skrev:
Tack så mycket Boltis!

Skönt att höra att du fick det att lira med så lite som 10 cm mellan kablarna. Antar att du då använde Kallelse både före sekundärområdet för att komma in och en inne för tillbakagång.

Det där med att öppna och koppla på en kabel känns inte speciellt avancerat så hade jag bara kunnat få tag i programvaran och mjukvaran till klippare hade jag säkert löst resten:)
Yes, kallelse både före och efter. Sen kan man ställa i servicemenyn hur långt klipparen skall följa kabeln innan den släpper igen. Kan ställas ner till 5 meter för att undvika onödig spårbildning. Max follow wire kallas den funktionen. (charge, + och sedan - i en följd för att komma in i servicemenyn.)

Programvaran idag är knutet till ett kundnummer då det är molnbaserat för syncning av garage. Förr var det inga problem.
 
Nu äger jag ingen Autoclip utan en Husqvarna men kan nog hjälpa dig med din första fundering, 90graders svängen.
De som visas är att du inte ska sätta någon märla i själva böjen utan 20 cm från på var sin sida.
Sen blev jag fundersam när du köpt grön/gul fk som begränsningskabel. Det kanske funkar för Stiga men till Husqvarna krävs en speciell kabel. Har inte testat fk ska sägas men tror det beror på hur mycket höljet läcker.

På husqvarnan kan man också ställa in hur långt klipparen ska gå över en begränsningstråd så istället för standard 30cm kan man köra 20 cm eller 40 cm beroende vad som passar monteringen och tomten bäst.
 
boltis boltis skrev:
Yes, kallelse både före och efter. Sen kan man ställa i servicemenyn hur långt klipparen skall följa kabeln innan den släpper igen. Kan ställas ner till 5 meter för att undvika onödig spårbildning. Max follow wire kallas den funktionen. (charge, + och sedan - i en följd för att komma in i servicemenyn.)

Programvaran idag är knutet till ett kundnummer då det är molnbaserat för syncning av garage. Förr var det inga problem.
Tack! Kanonbra att man kan justera sånt.

Går det på något sätt att minska känsligheten för ojämnheter och lutning? Min tomt är ordentligt kuperad och gräset är på sina ställen riktigt dåligt. Upplever att den stannar och vänder alldeles för ofta helt i onödan för den klarar ju både ojämnheterna och lutningen utan problem egentligen. Känns som att det är själva gunget/hoppandet som får den att stanna till.

Har såna där riktigt taggiga terränghjul så den tar sig fram precis överallt utan problem även när det är blött och halt. Hade man kunnat justera ned de där stödhjulen lite hade det säkert hjälpt.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Nu äger jag ingen Autoclip utan en Husqvarna men kan nog hjälpa dig med din första fundering, 90graders svängen.
De som visas är att du inte ska sätta någon märla i själva böjen utan 20 cm från på var sin sida.
Sen blev jag fundersam när du köpt grön/gul fk som begränsningskabel. Det kanske funkar för Stiga men till Husqvarna krävs en speciell kabel. Har inte testat fk ska sägas men tror det beror på hur mycket höljet läcker.

På husqvarnan kan man också ställa in hur långt klipparen ska gå över en begränsningstråd så istället för standard 30cm kan man köra 20 cm eller 40 cm beroende vad som passar monteringen och tomten bäst.
Tack!

Kabeln fungerar utmärkt och jag är ganska säker på att det fungerar på det flesta klippare om nu inte tillverkaren bestämt sig för att öka vinsterna genom att få klipparen att inte fungerar vid annat motstånd.

Finns ingen skillnad egentligen mer väderbestöndighet och eventuellt motstånd. Båda er egentligen orrelevanta för funktionen så länge det är inom rimliga gränser så skulle det inte funka beror det endast på att tillverkaren vill add det ska vara så.
 
T twp skrev:
Tack!

Kabeln fungerar utmärkt och jag är ganska säker på att det fungerar på det flesta klippare om nu inte tillverkaren bestämt sig för att öka vinsterna genom att få klipparen att inte fungerar vid annat motstånd.

Finns ingen skillnad egentligen mer än hur mycket vatten kabeln släpper igenom och eventuellt motstånd. Båda er egentligen orrelevanta för funktionen så länge det är inom rimliga gränser så skulle det inte funka beror det endast på att tillverkaren vill add det ska vara så.
Du har kanske rätt men jag menade inte att kabeln läcker vatten då det absolut inte är bra för metallen utan att den läcker elektriskt fält runt kabeln.
 
boltis boltis skrev:
Programvaran idag är knutet till ett kundnummer då det är molnbaserat för syncning av garage. Förr var det inga problem.
Detta är inget man kan använda då?
https://github.com/esp8266/Arduino#installing-with-boards-manager
Går inte kontakta Stiga och be om själva Firmware uppdateringen antar jag.
 
Jag rekommenderar verkligen inte att använda FK kabel vid installation av robot oavsett märke.
Jag har haft ett antal testträdgårdar med FK kabel för att jämföra med riktig kabel.
Första året fungerar det ofta med FK men sen brukar problemen hopa sig. Precis som nämns ovan har de en tendens att "läcka" signal och motstånd / ohm är viktigt för om stationskort/sändare skickar signal.
Höljet på en FK är inte heller anpassat för att ligga nergrävt och redan efter första säsongen har några av testen jag gjort visat tecken på at höljet mer eller mindre smulas sönder. Dessutom oxiderar ledarna / blir alldeles svarta då de inte är förtennade.
 
boltis boltis skrev:
Jag rekommenderar verkligen inte att använda FK kabel vid installation av robot oavsett märke.
Jag har haft ett antal testträdgårdar med FK kabel för att jämföra med riktig kabel.
Första året fungerar det ofta med FK men sen brukar problemen hopa sig. Precis som nämns ovan har de en tendens att "läcka" signal och motstånd / ohm är viktigt för om stationskort/sändare skickar signal.
Höljet på en FK är inte heller anpassat för att ligga nergrävt och redan efter första säsongen har några av testen jag gjort visat tecken på at höljet mer eller mindre smulas sönder. Dessutom oxiderar ledarna / blir alldeles svarta då de inte är förtennade.
Ok, litar på din erfarenheter men nu är min nedgrävd på flera ställen så får väl se hur länge den håller helt enkelt.
 
boltis boltis skrev:
Yes, kallelse både före och efter. Sen kan man ställa i servicemenyn hur långt klipparen skall följa kabeln innan den släpper igen. Kan ställas ner till 5 meter för att undvika onödig spårbildning. Max follow wire kallas den funktionen. (charge, + och sedan - i en följd för att komma in i servicemenyn.)

Programvaran idag är knutet till ett kundnummer då det är molnbaserat för syncning av garage. Förr var det inga problem.
Var inne i servicemenyn men kunde inte hitta något som skulle kunna minska känsligheten vid gungning och hög lutning förutom eventuellt hastigheten. Har du några tips där?

Nu när jag vände på den och kollade noga såg jag att de där stödhjulen faktiskt ser ut att vara justerbara.
Närbild på gräsklippares justerbart stödhjul med skruvar och mutter, synliga gräsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag dock inte lyckades lista ut var hur man lossar dem. Testade skruva på den stora skruven i mitten men då snurrar hela hjulet. Gissar det är en mutter på insidan så försökte dela hjulet genom att lossa de 4 små stjärnskruvarna men det var omöjligt att få isär utan övervåld. Snälla hjälp mig med tips hur man lossar dem för att kunna justera höjden på hjulen. Det borde hjälpa en hel del med att skänka dem så klipparen inte guppar så himla mycket.
 
T twp skrev:
Var inne i servicemenyn men kunde inte hitta något som skulle kunna minska känsligheten vid gungning och hög lutning förutom eventuellt hastigheten. Har du några tips där?

Nu när jag vände på den och kollade noga såg jag att de där stödhjulen faktiskt ser ut att vara justerbara.
[bild]
Det jag dock inte lyckades lista ut var hur man lossar dem. Testade skruva på den stora skruven i mitten men då snurrar hela hjulet. Gissar det är en mutter på insidan så försökte dela hjulet genom att lossa de 4 små stjärnskruvarna men det var omöjligt att få isär utan övervåld. Snälla hjälp mig med tips hur man lossar dem för att kunna justera höjden på hjulen. Det borde hjälpa en hel del med att skänka dem så klipparen inte guppar så himla mycket.
Dom är tyvärr inte justerbara. Dom är dessutom limmade dit. Man kan väl eventuellt bräcka loss dom med våld och sedan limma igen men inget jag rekommenderar. Det enda jag själv gjort är att göra diametern större på hjulen genom att bygga på material. Jag testade bara med svart, riktigt hård tejp i många varv för att öka ytterdiametern och på så vis göra rörelserna mindre.
Du kan inte ändra något i övrigt på hjulen mer än att stänga av kännarna helt vilket i somliga fall kan hjälpa till.
 
boltis boltis skrev:
Dom är tyvärr inte justerbara. Dom är dessutom limmade dit. Man kan väl eventuellt bräcka loss dom med våld och sedan limma igen men inget jag rekommenderar. Det enda jag själv gjort är att göra diametern större på hjulen genom att bygga på material. Jag testade bara med svart, riktigt hård tejp i många varv för att öka ytterdiametern och på så vis göra rörelserna mindre.
Du kan inte ändra något i övrigt på hjulen mer än att stänga av kännarna helt vilket i somliga fall kan hjälpa till.
Jaha, vad konstigt. Var helt säker på att det gick justera eftersom det är två helt olika delar i plast varav en ser ut som en skena som plasten hjulet sitter fast i, till synes, bör kunna glida i.

Så hur gör man om man behöver byta dem? Den stora insex skruven går inte lossa. Känns som den sitter fast inifrån.

Mina hjul känns olika när man snurrar på dem för hand. Ena snurrar lätt och man hör ett kullager ljud, om än något rassligt. Det andra stannar direkt när man drar på det och det låter ingenting. Nästan som om det vore för hårt spänt. Någon idé där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.