hmmm... Det kanske regnar...
 
Hittade en gammal tråd från 2002 om att anlägga platta på berg, vilket är precis det som jag funderar på. Det gavs väl inget vettigt svar den gången så jag tar upp detta på nytt.

Frågan är således om det är värt pengarna att gjuta plata på solid bergknalle där lutningen på berget dessutom är bort från det tänkta huset, eller är en torpargrund det mest ekonomiskt smarta i förhållande till nyttan?

Har en torpargrund från 1947 som fungerar bra, men den vattenburna golvvärmen vill man ju ha...

Lasse
 
Det är ingen bra idé att lägga vare sig platta eller grundmur direkt på berget.
Du ska ha macadam under.
I Norge bygger man tydligen ofta först en yttermur som man sedan fyller med mcadam och ovan på det en platta.
Det skulle kunna vara en lösning för dig om du inte vill spränga knallen.
Sedan finns det ju olika lösningar för golvvärme med krypgrund.
 
Har fått samma uppfattning om att man bör plana av knallen lägga lite grus ca 10-15 cm eller så och sen göra plattan. Gruset tar då hand om ev vattenflöden och du har ett kanonunderlag för huset.
 
Plintgrund kanske?
 
Nackdelen med en plintgrund är ju att du får in kylan under huset och det förefaller onödigt i detta fall
 
Fylla med lösleca kanske.
 
Tack för alla bra uppslag, jag funderar vidare :)

 
Vitsen med att ha fylle under platta och murar är att man leder undan vatten, men även att man frikopplarhuset från markrörelser från tex sprängning.
Följdaktligen är det en fördel att ha macadam även under plintarna till en plintgrund.

Å ena sidan så byggde man direkt på berget förr, och det gick bra. :)
Å andra sidan så hade man inte kaklade badrum. ;)
 
Jag är i samma sits. Har en tomt med en bergsknalle som jag vill bygga på, utan att spränga. Tror ni inte att krypgrund skulle kunna vara något om knallen är den högsta punkten på tomten, gräva ur och spola rent så att det inte finns fäste för mögel, fylla med frigolit kulor under huset (15cm)? Problemet med gjuten platta är att macadamen rinner av bergknallen. finns det någon lösning på det förutom stödmur runt huset?
 
Det skulle väll vara spränngningen det. Bara för att få ned berget till någorlunda jämt där huset ska stå plus säg 50 cm runt om
 
Johannes_o_Marlene skrev:
Hur stor är höjdskillnaden inom det område där huset ska stå?
Om ni menar mej så skulle jag gissa på 40-50cm på 10-12meter.
 
Jag skall precis till att förlänga mitt hus som står på berg (torpargrund).
Är inne på att;
1) armera i berget och gjuta en klack för att få allt i våg
2) mura några skift LECA (med armering) för att komma upp i nivå med övrig huskropp
3) Fylla med 16-32
4) Isolera 200 mm varpå plattan med golvvärme gjuts med LECA:n som kantbalk

Tror också som tidigare inlägg att det där med stödmur, makadam och platta nog bör funka fint!?

/Håkan
 
Jag har ett befintligt hus stående på berg. Problem med fukt underifrån (rinner bäckar i krypgrunden) speciellt då det regnar. Har en luftfuktighet på ca 80-85% i snitt. Min lösning på problemet blir troligtvis att riva huset och beålla befintlig grundmur (omdet går annars bygga ny mur). Blåsa bort all jord innanför stödmur och fylla svackor med betong och lägga dräneringsrör innan jag fyller med makadam. Sen kan det få rinna jäms med berget och ut genom små avvatnningshål i grundmuren.
Sen blir det 200mm cellplast och platta (samt hus :). Hoppas att detta avhjälper mina fuktproblem.

/henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.