Vi håller på att bygga ett 150kvm 1.5 plans hus med Älvsbyhus.
Då ingår det en Nibe 310P varken man vill eller ej.

Jag har insett att det kan bli lite problem då vi även håller på med en källare på 100kvm med golvvärme. Några tips hur man kör med värmen i golvet?
Nibe själva tycker inte det räcker med en 310:an. Ähus säger att en 360 inte gör så stor skillnad det är samma effekt i dem (om man uppgraderat 310:ans patron).
Firman som jag köper golvvärmen av tror att 310:an räcker.

Själv tror jag att 310:an räcker till att börja med då vi inte kommer inreda övervåningen direkt. Men det är ju bara till värmen golvet. Hur gör jag med ventilationen tro?

Några tips?
 
Om jag ska ha en åsikt i frågan om ditt Älvsbyhus med golvvärme (ett unikum) så är min övertygelse att 310 blir för klen. 310 klarar möjligtvis att värma ditt hus men om du har 250 m2 boyta så klarar den inte ventilationen (max 180m2). Nibes 360 klarar 240 m2 så den kan du eventuellt använda.

Då ditt hus blir så pass stort så skulle mitt råd vara att se dig om efter en annan lösning. Vill du ha enkelheten så är väl berg/jordvärme att rekommendera, detta i kombination med någon frånluftsmodul. I ditt hus där frånluftsventilation ingår blir det för kostsamt att investera i ett FTX system. Jag tror också att det blir för dyrt/omständigt att ge sig på en pellets- eller vedanläggning.

Om du struntar i att ventilationen kanske inte orkar med så är mitt råd att du väljer en vanlig luftvärmepump som värmer källaren, men då spricker din vattenburna golvvärme. Detta är troligtvis den billigaste och lättaste lösningen. Älvsbyhus lär inte vilja pruta om du väljer bort deras Nibe 310 :(

Vänd dig till en bra återförsäljare för värmepumpar som kan göra ett bra förslag på just ditt problem. Kanske har de bättre råd än jag kan komma med?
 
Tack för ditt svar!!

Ähus var inne på bergvärme också. Ni säger ungefär samma sak om 360n.
Det är förråd o garage i min källare. Jag behöver inte så mycket värme.
Måste jag ha ventilation från Niben? Går det inte med en ventil eller två genom väggen bara?

Jag kan inget alls om sånt här... :-?

Eftersom ekonomin är lite dålig nu så tror jag testar o köra på Niben eftersom jag inte har någon inred övervåning att värma upp. Och tar andra beslut när den skall inredas. Men frågan om ventilationen kvarstår.

Jag får tillbaka 11.000:- av Ähus om jag väljer bort den. Kanske ger mer att sälja på Blocket?

Jag var inne på luftburen värme innan vi kom på golvvärme. Skulle nog kört på det. :(
 
ingen frånlustsvärmepump kommer att räcka för att värme dutt hus (om man nu menar att räcka är att den inte värmer huser med elpatron)

jordvärme är bra & billigt!
 
CarMan skrev:
ingen frånlustsvärmepump kommer att räcka för att värme dutt hus (om man nu menar att räcka är att den inte värmer huser med elpatron)

jordvärme är bra & billigt!
Är det verkligen så illa? Jag är nöjd om det är 10 grader i källaren vintertid.
Vår tomt är för liten för jordvärme.
 
Ta reda på hur många KW som behövs för attvärma huset vintertid.
sen kollar du hur många kW dom olika värmkällorna du är intreserade av ken leverera, & det är viktigt att du kollar vad dom levererar vid 50 grader o inte vid 35.

dom flästa frånluftsvärmepumpar levererar 1,5-2 kW & sen finns det dom med kombinerad jordslinga & dom kan nå 4 kW
den kraftigaste är Comfortzone som ger 5 kW

----------------------
en cupevärmare som man har i bilen brikar vara på 0,9 - 1,5 kW
en byggfläkt är på 9kW

-----------------------

om en cupevärmare till bilen räcker för att värma huset vintertid, så är en frånluftsvärmepump et bra alternativ.
 
CarMan skrev:
Ta reda på hur många KW som behövs för attvärma huset vintertid.
Hur tar man reda på det?
 
Grovt räknat har ditt hus ett värmebehov någonstans mellan 10-15 KW.

Detta om du har 250 m2 som ska värmas till normal rumstemperatur.

Du kan räkna dina m2 * en faktor på 40-60 beroende på hur välisolerat huset är och var i landet du bygger. Mer välisolerat och längre söderut ger lägre faktor.

Säg att din toppeffekt ligger på 10 KW och då har du inte mycket annat att välja på än att skaffa berg/jordvärme, eller välja en 360 som har elpatron på 13,5 KW. MEn du får kallt räkna med hög elförbrukning vintertid.

I ditt fall räknar du snabbt hem en jord/bergvärmeanläggning. Hus större än 150 m2 bör alltid räkna med annan uppvärmning än frånluftsvärmepump.
 
Tack för alla svar! Tänk att vårt "lilla" garage skulle ställa till så mkt problem. Det tänkte jag inte på från början.

310 går att uppgradera elpatronen till 13.5. Samma som 360.
Jag börjar så eftersom vi inte kan välja bort 310 till ett bra pris. Och om några är när vi skall inreda övervången så alla 250kvm skall värmas så blir det väl bergvärme då.
 
JonasBj, jag tror det är det "minst dåliga" du kan göra i dagsläget. Ett avdrag på 11.000:- är inte mycket att hurra för och det räcker inte långt om du ska köpa en annan uppvärmning.

Du kan då senare se hur förbrukningen utvecklar sig och ta ett nytt beslut inom säg 5-10 år. Kanske är du då nöjd med din uppvärmning eller så har elpriserna sprungit iväg och du nästan tvingas till en annan lösning.

Hoppas det blir bra.
 
det är ju billigare att instalera rätt grejor från början, än att i efterhand börja dra om massa rör & sånt.
 
Nibe har gått ut med att om nybygget har mer än 200m<sup>2</sup> att värma upp så lönar det sig bättre med mark/berg-värmepump.

En sådan borde vara den bästa lösningen.

Nibe 310P är en riktigt kass frånluftsvärmepump, se "grupptalan mot nibe-tråden", men de gör bra bergvärmepumpar..

Om du trots allt vill satsa på frånluft så skulle jag, som CarMan föreslog, lätt satsat på en ComfortZone, www.comfortzone.se , dessa är väldigt effektiva!
 
SkaneErik skrev:
Nibe har gått ut med att om nybygget har mer än 200m<sup>2</sup> att värma upp så lönar det sig bättre med mark/berg-värmepump.

En sådan borde vara den bästa lösningen.

Nibe 310P är en riktigt kass frånluftsvärmepump, se "grupptalan mot nibe-tråden", men de gör bra bergvärmepumpar..

Om du trots allt vill satsa på frånluft så skulle jag, som CarMan föreslog, lätt satsat på en ComfortZone, www.comfortzone.se , dessa är väldigt effektiva!
Oj, såg nu i efterhand att den inte går att välja bort.. Men försök få väck den och satsa på något annat iaf! (ifall ni nu inte får den gratis;))
 
SkaneErik skrev:
Oj, såg nu i efterhand att den inte går att välja bort.. Men försök få väck den och satsa på något annat iaf! (ifall ni nu inte får den gratis;))
Den är inbakad i huspriset och vi får knappt något för den om vi väljer bort den. Rören och allt blir samma vilket system vi än väljer. Vi kör på. Duger det inte så blir det bergvärme den dagen... Det är ju "bara" att skruva loss Niben och in med nya pumpen.
 
JonasBj skrev:
Den är inbakad i huspriset och vi får knappt något för den om vi väljer bort den. Rören och allt blir samma vilket system vi än väljer. Vi kör på. Duger det inte så blir det bergvärme den dagen... Det är ju "bara" att skruva loss Niben och in med nya pumpen.
får du nått för den så är ju det bätre än inget!
tar du inte bergvärme direkt så kostar ju driften betydligt mer fram till su byter till bergvärme. & om du nu tänkt byta till bergvärme så är det ju "samma" pris i investering nu som då.
Skilnaden blir ca 7-8000:- mer i drift/år fram till du byter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.