Mitt förstahandsval är en robot av det slag jag rekommenderade. Utöver den har jag personligen en gammal Klippo och en batteridriven kanttrimmer. Klippon får klippa 30 meter grusväg för att den fortfarande finns, men annars är den pensionerad.

Jag har provat en sladdmatad elklippare en gång. Den var förvånansvärt smidig i allt utom att man måste hålla reda på den där jävla sladden. Med 1.200 kvm skulle jag bli tokig på den. Batteriklippare har jag aldrig provat men skulle nog testa om jag hade råd med det men inte en robot. Problemet kan väl då vara om man inte kan klippa allt på en gång utan måste ladda. Det skulle jag störa mig på. Lätt att jobbet bara blir halvgjort då. Men med ett extrabatteri löser man kanske det. Väl värt att undersöka då elmotorer generellt är enklare och driftsäkrare än bensinmotorer.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Stigas stora batteriköippare skulle funka tror jag, 1200kvm gräs är precis på gränsen. Men, den kostar 12500kr så det är ingen billig lösning.

Stihls maskiner specas för 500kvm så där behövs minst ett extra batteri.
 
MathiasS MathiasS skrev:
2 ggr olja. Du borde brännas på bål eller offras till motorgudarna som straff. Ny olja varje vår ska klipparen ha.....
Och motorn fungerar fortfarande utan problem och är lättstartad, men används sällan. :D(y)
 
A AndersS skrev:
Och motorn fungerar fortfarande utan problem och är lättstartad, men används sällan. :D(y)
Usch.


:)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Du tankar givetvis Alkylatbensin och väljer en bensinklippare med bättre ljuddämpare.

Pratar vi ljudnivå, har en batteriklippare som Stihl RMA 443 C uppmätt medelvärde: 83 dB
medan en bensinklippare som Klippo Excellent uppmätt medelvärde: 66,1 dB
https://www.pricerunner.se/test/grasklippare

Batteriklipparna verkar också ha maximalt 1 000 kvadratmeter klippyta, så det blir en bit oklippt som får vänta...

AL-KO EnergyFlex 3.85 Li har en mycket lågt uppmätt medelvärde: 59,6 dB men klipper bara 250 m²!
 
yonna yonna skrev:
Jag har en drygt 40 år gammal elgräsklippare som alltid startar (när snodden är i;)). Knivarna är självslipande. Tyvärr är uppsamlaren på upphällningen pga slitage men annars ett gott alternativ för TS. Jag förstår TS väldigt väl - jag klarar inte heller av rycket som bensindriven ofta kräver.
Elgräsklippare är tystare - det gäller bara att ha viss struktur vid klippningen för att undvika sladden.
Den du har verkar bra. Drar den mycket el?
Jag misstänker att jag behöver en hiskeligt lång sladd för min stora tomt,men hellre det,än en bensinklippare:)
 
Har tittat runt på nätet och inser att de eldrivna/batteridrivna gräsklipparna inte orkar klippa högt/fuktigt gräs.....
Eftersom jag inte orkat klippa hela min gräsmatta med min handjagare, så har gräset vuxit sig långt på vissa ställen. Därav behöver jag kanske en bensinklippare,men hela mitt inre protesterar vilt.

Fy vilket svårt val detta blev.....:oops: Mycket svårare än jag trodde det skulle bli.
Känns nästan som att jag får fortsätta klippa min stora tomt med min hederliga handgräsklippare. :rofl:
 
Du kan ju köpa en bensinklippare med elstart. Kolla efter begagnade på blocket i höst...
 
...klippa 1200kvm med sladd måste ju vara höjden av självplågeri. Det skulle jag aldrig utsätta mig för.

Bensinklippare på miljösoppa är en bra grej.
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Den du har verkar bra. Drar den mycket el?
Jag misstänker att jag behöver en hiskeligt lång sladd för min stora tomt,men hellre det,än en bensinklippare:)
Ja, jag förstår att jag har en pårla. Har ingen aning om hur mycket el den drar men utan uppsamlare (som kunde varit större även om klippet är synnerligen finfördelat) klarar den även av mycket mycket högt gräs på min baksida som jag ofta försummar. Den lever ett hårt liv; ärvt den efter min far som körde den på stenig tomt i Stockholm. Kör den baklänges med uppsamlare då jag klippt häckarna (urtråkigt att kratta/sopa upp efter klippning!). Är ett tyskt märke som tyvärr inte finns längre. Kör med tre förlängningssladdar … så att jag slipper byta när jag klipper runt huset. Är osäker på om denna kvalitet kan uppbringas idag så det hjälper tyvärr inte dig.
 
Husqvarna i all ära men det finns billigare robotklippare som funkar fint.
Ska man vara ärlig så finns väl knappt något dyrare. Väljer man t.ex en Gardena (som är nära släkt med Husqvarna) så klarar du dig runt 11-12000kr, en Worx nåt liknande.
Förstås en hel del pengar men valet måste kanske inte stå mellan en Kina-bensinklippare för 1500kr eller en Husqvarna robot.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mc Culloch 600 vann mellanprisklassen och det är en Husqvarna för USA
 
V
Har kört Honda ca 5 år och dom är riktigt bra tycker jag. Hade en 46cm med uppsamlare men bytte i år till modellen större utan uppsamlare!
Väldigt lätta att dra igång!

Åk ut till några olika försäljare och prova några olika så får du en känsla för maskinerna!

Lycka till!
 
Bytte nyligen bensinklippare mot batteri och blev positivt överraskad. Nu har vi mindre gräs, men man kan köpa flera batterier eller ta en paus. Batteriet laddar på en timme. Själva klipparen är oerhört mer lättmanövrerad.
 
En robot är det klart smidigaste. Jag har själv en Husqvarna och den gör allt jag kräver av den.
Alternativ två är en bensinklippare med elstart men känns som overkill då de nya klipparna är så lättstartade. Min mamma hade en Klippo som var inköpt runt 2005 kanske och även om damen har kol och inte orkar så mycket så klarade hon av att starta klippon med ett drag, så du som är ung borde fixa det också. Ett oljebyte per år är inte superlurigt det heller, skulle du missa så klarar den sig i två också.

Dessa briggs & stratton motorer tål en hel del kan väl sägas.

Batteriklippare kan vara ett alternativ men köp då antingen fler batterier eller räkna med att klippa ofta eller i två omgångar.

Sladd skulle inte jag vilja ha själv så där säger jag inget.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.