Ursprungsproblemet var egentligen framsidan på huset - av byggnadstekniska skäl (lång historia som jag kan berätta vid annat tillfälle) består HELA framsidan av tomten av en en enda stor betongplatta! Knappast välkomnade och inte jättemysigt .. Med lite klinker och upphöjda rabatter blev det lite bättre och resten av betongen täcktes med grus. Jag fick idén att använda gatstenar med lite mellanrum, då hålls gruset kvar på sin plats och regnvatten kan sippra igenom så gångarna inte blir till kanaler.
Gångväg med grå klinkerplattor och gatstenar runt en grusyta bredvid en upphöjd blomsterrabatt och belysningsstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kommer problemet - hur ska gatstenarna fästas i betongen?

1:a försöket: Stenlim. Betongen är platt, stenarna är tillräckligt oregelbundna för att fästytan skulle bli för liten. Det höll en vecka innan första stenen sparkades loss
2:a försöket: Murbruk. Det höll en hel vinter.. men sedan poppade stenarna loss en efter en.
3:e försöket: Stenlim. Nu med en perfekt avgjutning av varje sten. Bara att vara noga att stenarna hamnade på rätt ställe. Det satt som berg... i ett år ungefär. Nu har murbruket löst upp sig och liknar mest sandhögar. Antingen var murbruket gammal eller fel blandat när jag gjorde det första gången eller så är det feltänk från början.

Jag börjar bli rätt less på detta och slänger ut en fråga om någon har några idéer hur jag ska fästa stenarna? Annars får det bli konstgräs, trätrall eller kanske graffiti ..

/ Jonas
 
  • Gilla
MrTobbe
  • Laddar…
Borra hål i platta och sten, i med armeringsjärn och kemankare och sen är det bara att njuta av kvarterets stabilaste kantstensläggning :)
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
M
A anojak skrev:
Borra hål i platta och sten, i med armeringsjärn och kemankare och sen är det bara att njuta av kvarterets stabilaste kantstensläggning :)
Den som snubblar över den stenläggningen lär ju bryta både tår och lårbenshals
 
Claes Sörmland
Murbruk håller inte vid mark. Men cementbruk kan hålla. Cementbruk blandas som betong med med fin ballast. Typ en del byggcement+ tre delar mursand. Blandas så torrt som möjligt. Är rinnigt och svårt att mura med.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Murbruk håller inte vid mark. Men cementbruk kan hålla. Cementbruk blandas som betong med med fin ballast. Typ en del byggcement+ tre delar mursand. Blandas så torrt som möjligt. Är rinnigt och svårt att mura med.
Går det att använda färdigblandat - typ fin betong "gjuta fin" och använda så lite vatten som möjligt?
 
byt till långa kantbalkar så ligger dom tungt på plats. Kantsten verkar ju inte fylla uppgiften
 
Länge sen tråden kom till. men det går med PL 400 som fäster på det mesta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.