Kollat runt lite bland dammsugare, men märker att det inte verka finnas någon med högre effekt än 600-700W, vilket jag tycker känns lite. Min gamla var på 1500W och var väldigt bra. Någon som har tips?
 
Har för mig att det är en EU-regel som nu begränsar max.effekten på dammsugare.
 
A
Det är regler och trams som gör att effekten inte får vara högre längre. Jag hade gärna haft en bensindriven dammsugare bara parketten vibrerar när den suger!

Jag kollade på byggdammsugare för att få en som gör vad den tillverkats för att göra.

Nilfisk, Kärscher har några som är bra men inte allt för stora
 
BirgitS
A arvid53 skrev:
Kollat runt lite bland dammsugare, men märker att det inte verka finnas någon med högre effekt än 600-700W, vilket jag tycker känns lite. Min gamla var på 1500W och var väldigt bra. Någon som har tips?
Den effekt som gör nytta är sugeffekten, inte den effekt som dammsugaren drar från elnätet. Gamla dammsugare hade sämre verkningsgrad än vad nya har så sugeffekten kan många gånger nästan vara oförändrad fast eleffekten har halverats. Dessutom har munstyckena blivit bättre utformade.

Råd & Rön testar dammsugare och kom för en månad sen ut med nya testresultat. Det kostar lite om man inte prenumererar på tidningen men jämfört med att köpa en dålig dammsugare så är det väldigt lite: https://www.radron.se/tester/vitvaror--hushallsmaskiner/dammsugare/
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Observera att en 700w Electrolux har mer än dubbla sugkraften mot skräpet som kallas grovdammsugare typ Kärscher WD6p och Nilfisk motsvarighet.
Det är enormt mycket effektivare fläktar i de nya innedammsugarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är mycket skitsnack också.
Köpte min precis innan reglerna för effekt på dammsugare, den är på 1800 watt. Modellen finns fortfarande att köpa med klenare motor, och den är just klenare p.g.a motorn.

Det går inte att trolla med fysiska lagar, men det går att lura folk genom att tex hitta på nya saker, tex sugeffekt.
 
  • Gilla
Mattias00 och 1 till
  • Laddar…
Jag har också en 1800w från precis innan, glad att jag köpte den för den har en enorm sugeffekt.

Menar du att angiven sugeffekt är trams och inte går att jämföra dammsugare med?
 
BirgitS
Isakare Isakare skrev:
Det går inte att trolla med fysiska lagar, men det går att lura folk genom att tex hitta på nya saker, tex sugeffekt.
Sugeffekt är inget nytt utan det redovisade t.ex. Råd & Rön för väldigt många år sen långt innan begränsning i effekt diskuterades. Där kunde man ju se t.ex. att en dammsugare på 1200 W ibland sög bättre än en dammsugare på 1800 W.
 
Givetvis finns det skillnader på olika dammsugare, vissa effektivare än andra, oavsett motoreffekt.
Men jag har provat 2 av samma modell (dottern har en nyare med lägre motoreffekt) och min suger mycket bättre.
 
Ja köpte en Bosch som skulle vara tyst, "sicket mög" den sög inte upp en 4 mm sten från golvet, packade ihop den och fick pengarna tillbaka. Åker till en färgaffär som sålde ut dom gamla modellerna, det blev en Miele på 2000W den suger bättre på 1/2 effekt än nya på full effekt och är tyst.
 
Blir till att plocka fram den gamla Miele på 2000w och köpa nytt munstycke. Köpte en Electrolux som skulle vara jättebra. Tyst men klumpig och dålig funktion. Inte imponerad!
 
L Leif i Skåne skrev:
Ja köpte en Bosch som skulle vara tyst, "sicket mög" den sög inte upp en 4 mm sten från golvet, packade ihop den och fick pengarna tillbaka. Åker till en färgaffär som sålde ut dom gamla modellerna, det blev en Miele på 2000W den suger bättre på 1/2 effekt än nya på full effekt och är tyst.
Låter lite som min grovdammsugare, fast den brölar mer ;)
 
Isakare Isakare skrev:
Det går inte att trolla med fysiska lagar, men det går att lura folk genom att tex hitta på nya saker, tex sugeffekt.
Det var det löjligaste, trolla med fysiska lagar är nog svårt. Men att effektivisera sugförmågan kan du göra på många sätt förutom att sätta en större och mer energikrävande motor? Tycker inte att ”sugeffekt” känns som något påhitt utan ett sätt att mäta sugförmågan oberoende av effekt. Vilket såklart är mer rättvist.

Isakare Isakare skrev:
Men jag har provat 2 av samma modell (dottern har en nyare med lägre motoreffekt) och min suger mycket bättre.
Det säger väl sig självt om det är samma modell med samma konstruktion att en motor med mer effekt då suger bättre. Ingen vidare surprise där inte....

Tycker det är bra att dessa regler kommer och får tillverkarna att lägga lite energi på effektivisera konstruktioner istället för att bara addera effekt!
 
  • Gilla
Ostron och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja köpte en Bosch som skulle vara tyst, "sicket mög" den sög inte upp en 4 mm sten från golvet, packade ihop den och fick pengarna tillbaka. Åker till en färgaffär som sålde ut dom gamla modellerna, det blev en Miele på 2000W den suger bättre på 1/2 effekt än nya på full effekt och är tyst.
Så tokigt blir det då man testar i labbmiljö och inte i verkligheten:
Suga damm och att fixa högt vaccuum går nog med liten effekt men att suga upp lite grus i hallen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.