Ännu en trimmer-tråd. Hoppas erbjuda lite ny vinkling dock.

Har blivit med tomt. Nästan 4000kvm där mycket skötseln av skogs-/ängstomten är eftersatt. Inte så mycket sly, men väl tjock högt gräs med lite grövre blomstammar. Skulle passa perfekt för en lie, men min skicklighet löser inte alla ojämnheter och småytor som finns. Körde en vända förra helgen med en gammal motortrimmer. Den var av klenare modell, så det tog ett tag att komma någon vart. När jag tog paus efter en timme darrade armar och händer länge och väl efter att jag stängt av trimmern.

Jag behöver också en motorsåg modell mindre. Detta i kombo med önskade mindre vibrationer och att jag skulle uppskatta att slippa avgaser, gör att jag sneglar på batteridrivet.

Letar alltså efter en trimmer som uppfyller följande kriterier:
-Låg vibration i handtag
-Klarar mycket tjockt, högt gräs
-Klarar att vända och vrida med på mindre ytor
-Batteridriven
-Samma batterisystem kan användas för motorsåg (gärna andra verktyg också)

Har sedan tidigare Bosch Professional 18V, men den serien saknar vad jag förstår motorsåg och trimmer.

Någon som har några förslag på lämpliga trimmer/motorsåg-system?
Edit: ju mer prisvärt desto bättre, naturligtvis.
 
DeWalt har ju sitt flexvolt system som innebär att batterierna kan lämna både 18 och 54 volt. I 54-voltsserien finns både kraftiga trimmers och motorsåg (och sänksåg mm ).
 
ullet
Oregon har ett 36v(?) system där det finns både trimmer och motorsåg (och gräsklippare, häcksax osv).

Till trimmern kan man dessutom köpa till slyklinga, så den borde klara din gård kan jag tycka.
 
@Maximarcus - bra tips, en klassiker som kan vara ett alternativ. Nackdelen är ju att jag redan har ett 18v-system, skaffar jag ett till blir våndan dubbelt så stor när jag ska välja nya handelverktyg :)

@ullet - Där ser man, Oregon hade jag inte lagt märke till förut. Bra priser. Har du någon erfarenhet av kvaliteten?

Det jag kollat på mest har varit Husqvarna och STIGA, men jag är osäker på var gränsen mellan modellerna för kantklippning i villaträdgård och röjning av mindre äng går. Erfarenheter av dessa samt Oregon tas tacksamt emot.
 
Huskvarna batteri serie med metallklinga
 
A Alexn72 skrev:
Huskvarna batteri serie med metallklinga
Hade som sagt fundering kring dem. Verkade dock vara konsensus i en annan av alla trimmertrådar (som jag inte hittar just nu) att man man behövde komma upp i en viss nivå av Husqvarna för att det ska vara bra grejer. Vad har du för erfarenheter?
 
Jag har en Makita DUR364 som klarar högt gräs. Använder 2x18V standardbatterier. Numera finns DUR60-serien med olika tillbehör som trimmer, häcksax, grensåg etc. Hur deras batteridrivna motorsåg är vet jag inte.

Det borde finnas en marknad för adapters mellan olika tillverkares batterier...

En Makita DUR364 röjsåg på vit bakgrund som använder 2x18V batterier och kan ha olika tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dsundet
  • Laddar…
ullet
N nevinator skrev:
@ullet - Där ser man, Oregon hade jag inte lagt märke till förut. Bra priser. Har du någon erfarenhet av kvaliteten?
Jag testade en sån på en mässa i början av sommaren, köpte faktiskt en, men jag har bara kört ett par gånger, så i det långa loppet kan jag inte utvärdera, men hittills verkar det ok. Selen som följer med är inte mycket att ha, men tänkte försöka återanvända en från en bensindriven röjsåg.

Oregon är ju bra på sågkedjor o andra tillbehör, så viss erfarenhet borde dom ju ha med sig.
 
ullet ullet skrev:
Jag testade en sån på en mässa i början av sommaren, köpte faktiskt en, men jag har bara kört ett par gånger, så i det långa loppet kan jag inte utvärdera, men hittills verkar det ok. Selen som följer med är inte mycket att ha, men tänkte försöka återanvända en från en bensindriven röjsåg.

Oregon är ju bra på sågkedjor o andra tillbehör, så viss erfarenhet borde dom ju ha med sig.
Det låter ju bra. Får jag fråga hur lång du är? Läste en recension om att den var i kortaste laget för längre personer, och att klipphuvudet då hamnade i vinkel istf horisontellt mot marken. Har tyvärr inte hittat någonstans att klämma på den.
 
ullet
N nevinator skrev:
Får jag fråga hur lång du är?
Jag är ca 1,80.
 
Husqvarnas är riktigt bra, 115il är smidig men ska du röja så är det väl läge att gå upp på en 520iRX elektrisk röjsåg med sele.
Batteriet passar på övriga motorsågar, häcktrimmer och gräsklippare etc. också. Finns rejäla batteripack om man ska hålla på hela dagen ;) 36v på Husqvarnas system
https://www.husqvarna.com/se/produkter/rojsagar/520irx/967916202/
 
Tack för bra tips! Ska hitta åf så jag kan klämma på både HQ:n och Oregon.
 
N nevinator skrev:
Hade som sagt fundering kring dem. Verkade dock vara konsensus i en annan av alla trimmertrådar (som jag inte hittar just nu) att man man behövde komma upp i en viss nivå av Husqvarna för att det ska vara bra grejer. Vad har du för erfarenheter?
Jag har de lite högre modellerna men fick tillfälle att testa en grannes som hade den billigare modellen och det verkar vara samma men man har spärrat motorn till att bara gå i eco mode. Dvs mindre hastighet på tråden. Och att den saknade möjliget att backa huven när man fastnat. ( dvs som en vanlig bensintrimmer funkar)
Men jag har en hästgård så jag trimmar inte "fingräs" utan min får hugga i både brännässlor. Skräppor. björnbär..
Jag kör själv nästan aldrig på Eco mode.

https://www.byggahus.se/forum/threads/36v-graestrimmer-ryobi-eller-bosch.274665/page-2#post-3336518
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.