Håller på att byta en bit avloppsrör i källaren, huset byggt -54, efter att avloppet "öppnades" så har jag fått halsirritation, som återkommer, bara jag vistas en kort stund nere i källaren , behöver inte ens befinna mig i samma rum som arbetet pågår, därutav använder jag nu munskydd när jag jobbar vidare med arbetet.

Men vad kan det vara som man reagerar på, mögel - asbets i betongrören - ??? - samt hur farligt kan det vara?
det låg en rejäl beläggning på insidan av rören, har fortfarande en bit rör att bearbeta, även den full med gegga, om det kan påverka.
 
Kommer det luft från rören?
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Hur bearbetar du du rören? Undvik att såga i dem så mycket som möjligt då det dammar. Ta en rejäl slägga och slå sönder dem istället.
Asbest tror jag inte på.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Håller på att försluta det ena röret, (en avstickare) men huvud stammen ligger öppen.
Var tvungen att kapa gjutjärns röret som gick upp från avstickaren.
Betong röret bilade jag bort.
Men misstänker att jag måste såga huvud ledningen för att få ett finare snitt.

Kan det vara geggan som bildats i röret under alla år. Som man reagerar på?
 
testa spraya på lite klorin ett tag innan du börjar
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Jag skulle tro att du luft från avloppet upp i huset, vilket du reagerar på, har ingen aning om vad det innehåller. Plugga röret när du inte jobbar med just den biten?
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Staffans2000
Stick in en plastpåse eller annat du har hemma i röret. Så borde problemet vara löst.

Farligt är det inte. Jag vet, eftersom jag har grejat med avloppsrör yrkesmässigt. Du är nog helt enkelt överkänslig.
Här har Asbestnojan letat sig in i kloakerna.

Simma lugnt.

Staffan
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Guld (y)
Tog och bar ut lösa delarna och grävde ut vad jag kom åt från röret lnnan jag täckte in röret, så gott det gick.

Tack för svar :D
 
Tror att jag fann orsaken!

såg ut så här efter att jag kapat bort en bit av röret.

Igengrott avloppsrör med synlig blockering efter att ha blivit avkapad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 Skalman65 skrev:
Håller på att byta en bit avloppsrör i källaren, huset byggt -54, efter att avloppet "öppnades" så har jag fått halsirritation, som återkommer, bara jag vistas en kort stund nere i källaren , behöver inte ens befinna mig i samma rum som arbetet pågår, därutav använder jag nu munskydd när jag jobbar vidare med arbetet.

Men vad kan det vara som man reagerar på, mögel - asbets i betongrören - ??? - samt hur farligt kan det vara?
det låg en rejäl beläggning på insidan av rören, har fortfarande en bit rör att bearbeta, även den full med gegga, om det kan påverka.
Har du tänkt på att all skit som finns i rören, har du och familjen haft inuti er så det kan ju inte vara farligt, hade det varit farligt hade ni varit döda för länge sedan.
 
1 Skalman65 skrev:
Tror att jag fann orsaken!

såg ut så här efter att jag kapat bort en bit av röret.

[bild]
Ett härligt gammalt kösavlopp fullt av gammalt fett.
 
Krilleman
Det är inte bara fett som lämnar rester i avlopp.

Tvål, tvättmedel, hud, färg, osv...
 
lärjungen
V vedklyv skrev:
Har du tänkt på att all skit som finns i rören, har du och familjen haft inuti er så det kan ju inte vara farligt, hade det varit farligt hade ni varit döda för länge sedan.
Det är en viss skillnad mellan att ha tex E. Coli-bakterier i tarmarna och att ha dem i munnen. Testa så får du se. Bara för att man haft "skiten" i tarmarna betyder det inte att den är okej om den kommer in i lungorna eller magen. Bara en reflektion ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Gaserna från avloppet är inte helt nyttiga i koncentrerad form. Se till att vädra vid arbete.
Den där fettklumpen man hittade i London, visserligen på flera ton, betraktades som hälsofarlig. Det kanske inte är riktigt samma cocktail i hemmaavloppet, men du bör inte smaka på det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.