Hej,
Skulle ni riva upp hela badrummet för 1 liter vatten (eller 4 minuter läckage kring en iskruvad skruv i ett vattenrör) som har läckt bakom tätskiktet i badrummet?

Försäkringsbolaget vill riva upp och titta. Vi vill inte, ty vi tror att vattnet gått vidare nedåt i väggen och ner i källarväggen och där avdunstat.

Fuktmätning som gjorts hittade ingen avvikande fukt i badrummet. Torrt i källarväggen/-taket.

Om det inte finns en fuktskada i väggen faller inte försäkringen ut och vi får bekosta ett helt nytt badrum (och omaket med själva renoveringen).

Huset är av lättbetong från 50-talet.
 
Varför skulle dom vilja riva upp lättbetong? Det går väl att se ev skador i angränsande rum.
 
Om dom vill titta, låt dom borra upp någon mm där det redan är punkterat och boroskopera (köra in en smal kamera) där måste det ju ändå tätas.
 
tttomten TomasJor skrev:
Varför skulle dom vilja riva upp lättbetong? Det går väl att se ev skador i angränsande rum.
Det är yttervägg (tegel) på andra sidan. Det som ska rivas upp är kaklet och in bakom tätskiktet (säger dom).
 
H Helbar skrev:
Det är yttervägg (tegel) på andra sidan. Det som ska rivas upp är kaklet och in bakom tätskiktet (säger dom).
Massor med månader kvar att torka ut på innan frostsprängningsrisk så förstår ärligt inte varför. Be dom speca anledningen.

Om jag förstår rätt så har ni anmält ett ärende som sen inte vart så illa och ni vill nu inte riskera att få betala för (oplanerad) renovering. Vad skulle försäkringen täcka om dom hittade skada?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jisses Amanda...

Den löjligt lilla vattenmängden suger ju lättbetongen upp och sen försvinner det av sig själv....

Varför göra en höna av en fjäder...


Dock måste det väl repareras där hålet är gjort och det kanske är svårt med tanke på att man inte får ha kopplingar i väggen.

Sen reagerar jag däremot på att du säger rören ligger i ytterväggen och enligt min rörläggare får absolut inga vattenrör förläggas i ytterväggar... Hhmm...
 
Tack för input. Skönt att höra att ni trycker lika.

Ska fortsätta med dialogen med försäkringsbolaget. Har haft paus.

Planen är att dra vattenrör genom golvet så de blir synliga.
 
K
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Sen reagerar jag däremot på att du säger rören ligger i ytterväggen och enligt min rörläggare får absolut inga vattenrör förläggas i ytterväggar... Hhmm...
Du får förlägga rör i installationskiktet närmast rummet "på den varma sidan" enligt säkert vatten.
 
H Helbar skrev:
Tack för input. Skönt att höra att ni trycker lika.

Ska fortsätta med dialogen med försäkringsbolaget. Har haft paus.

Planen är att dra vattenrör genom golvet så de blir synliga.
Fast, om ni drar vattenrör genom golvet så räknas väl tätskiktet ändå som kört från försäkringsbolagets sida, så det är väl skit samma om de kollar i väggen eller ej om ni inte räknar med att renovera badrummet nu ändå?

Å andra sidan, låt oss säga att badrummet har en skada som visar sig när de kollar där, hur stor blir ersättningen efter åldersavdrag etc?
Är det ett nyrenoverat badrum eller planerar ni att åtgärda det om några år ändå?
I ett lättbetonghus så är ju risken för oväntade skador pga nån liter vatten i stort sett obefintlig.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast, om ni drar vattenrör genom golvet så räknas väl tätskiktet ändå som kört från försäkringsbolagets sida, så det är väl skit samma om de kollar i väggen eller ej om ni inte räknar med att renovera badrummet nu ändå?

Å andra sidan, låt oss säga att badrummet har en skada som visar sig när de kollar där, hur stor blir ersättningen efter åldersavdrag etc?
Är det ett nyrenoverat badrum eller planerar ni att åtgärda det om några år ändå?
I ett lättbetonghus så är ju risken för oväntade skador pga nån liter vatten i stort sett obefintlig.
Badrummet är från 2003-ish och några år till har vi räknat med att ha det för det är fullt funktionellt. Vi har inte kommit till ersättningsdetaljerna ännu, vi har haft paus pga semestertider.

Att gå via golvet var rörmokarens förslag, så jag utgår från att allt blir tätt efter en sådan genomföring. Varje gång man skruvar upp något i badrummet så går man ju förbi tätskiktet. Självklart fyller man hålet med silikon innan man drar i skruven.
 
H Helbar skrev:
Badrummet är från 2003-ish och några år till har vi räknat med att ha det för det är fullt funktionellt. Vi har inte kommit till ersättningsdetaljerna ännu, vi har haft paus pga semestertider.

Att gå via golvet var rörmokarens förslag, så jag utgår från att allt blir tätt efter en sådan genomföring. Varje gång man skruvar upp något i badrummet så går man ju förbi tätskiktet. Självklart fyller man hålet med silikon innan man drar i skruven.
Givetvis tätar ni ordentligt när ni gör en genomgång genom golvet och det kommer nog fungera utmärkt.
*Men* kommer det vara godkänt av försäkringsbolaget?
Jag är väldigt skeptisk till att du får nån golvgenomföring (utan klack) godkänd med dagens regelverk.

Och blir den genomföringen inte godkänd spelar det ju ingen roll om försäkringsbolaget godkänner inspektionen av väggen eller ej...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.