Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det är uppenbart att du inte har sett utbredningshastigheten av lupinerna. Hade du det, så kanske du skulle ha förmågan att extrapolera lite och föreställa sig hur det ser ut om 30 år om inget aktivt görs för att begränsa spridningen. Att staten inte skickar ut folk för att förgifta vår natur, ser jag som ett bra tecken. Staten och regionerna har dock på andra sätt satt in åtgärder om än inte tillräckliga.
Du kan inte extrapolera inom ekologi på det sättet. Är problemet med lupinerna allvarligt tar vi naturligtvis tag i det med verkningsfulla metoder. Användning av herbicider på lupiner är inte att förgifta vår natur, det är en osaklig generalisering och argumentet för att använda herbiciderna på lupinerna skulle ju just vara att de inte är en del av vår natur. Lupinerna är en symbolfråga.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan inte extrapolera inom ekologi på det sättet. Är problemet med lupinerna allvarligt tar vi naturligtvis tag i det med verkningsfulla metoder. Användning av herbicider på lupiner är inte att förgifta vår natur, det är en osaklig generalisering och argumentet för att använda herbiciderna på lupinerna skulle ju just vara att de inte är en del av vår natur. Lupinerna är en symbolfråga.
Och hur stora arealer är det frågan om ? Mil efter mil utefter massor av våra vägar, ger inte bara stora mängder gift, utan även massdöd av många andra och önskade arter. Då är det väl bättre med planerad dikesslåtter, där man utarmar lupinerna och säkerställer att inga fröer från dem hinner mogna.
Att extrapolera går bra och jag kan redan nu inse hur vägen vid fritidshuset kommer att se ut om några år. Detta baserat på minst 15 års erfarenhet av spridningen utefter nämnda väg.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var är det visat? Bristen på klippning är ett klart större problem.
Region Dalarna refererade till en undersökning för ett antal år sedan, där man visat att det fanns mycket frö på klippaggregaten och att detta var ett stort problem. Men som sagt utebliven klippning eller klippning vid fel tidpunkt är nog ett större problem ( gissar jag ).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Att extrapolera går bra och jag kan redan nu inse hur vägen vid fritidshuset kommer att se ut om några år. Detta baserat på minst 15 års erfarenhet av spridningen utefter nämnda väg.
Detta kan inte vara ett argument. Nej, inte menar du att vi ska basera nationella strategier för naturvård på dina upplevelser av lupiners spridning vid en väg nära ditt fritidshus?
 
K
Har inte hört att de skulle vara dåliga tidigare.. Har försökt så lupiner i vår slänt bakom huset i flera år. Två tre stycken har blommat i år. Tidigare år har det bara blivit lite blad.. Vad exakt är man rädd att de konkurrerar med? I vår slänt växer det knappt gräs..
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta kan inte vara ett argument. Nej, inte menar du att vi ska basera nationella strategier för naturvård på dina upplevelser av lupiners spridning vid en väg nära ditt fritidshus?
Naturligtvis inte, men med kunskaper och erfarenheter ( = verifiering av kunskapernas riktighet) går det alldeles utmärkt att extrapolera utbredningen av en specifik art under förutsättningen att omgivningsdata är någorlunda konstanta.
 
hsd
Det finns bestämmelser hur tidigt dikesslåttern får ske, våra egna växter ska ha fröat först
Men det är inget stort problem, klipp flera gånger så ger det sig eller rensa manuellt
Det finns fortfarande blomsterhandlare som säljer lupiner och vore det ett stort problem borde det vara säljförbud
 
K Kallebo skrev:
Har inte hört att de skulle vara dåliga tidigare.. Har försökt så lupiner i vår slänt bakom huset i flera år. Två tre stycken har blommat i år. Tidigare år har det bara blivit lite blad.. Vad exakt är man rädd att de konkurrerar med? I vår slänt växer det knappt gräs..
I stort sett allt ! I vägrenar försvinner klöver, smultron, prästkragar, blåklockor, kärringtand, fibblor, olika gräsarter för att bara nämna några.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det finns bestämmelser hur tidigt dikesslåttern får ske, våra egna växter ska ha fröat först
Men det är inget stort problem, klipp flera gånger så ger det sig eller rensa manuellt
Det finns fortfarande blomsterhandlare som säljer lupiner och vore det ett stort problem borde det vara säljförbud
Säljförbud mot lupiner hjäper inte. Det är inte i trädgårdar de är ett problem.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Naturligtvis inte, men med kunskaper och erfarenheter ( = verifiering av kunskapernas riktighet) går det alldeles utmärkt att extrapolera utbredningen av en specifik art under förutsättningen att omgivningsdata är någorlunda konstanta.
Omgivningsdata är inte någorlunda konstanta utan i ständig förändring. Lupinerna ändrar bördigheten på marken genom att kvävegödsla den så att de blir utkonkurrerade av andra arter, inte minst gräs, när mullhalt och kvävehalten stiger i marken. Lupiner är pionjärarter på sandig och grusig mark.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De sprids inte av att man klipper. De sprids om de får stå upp och gå i frö. Då rullar fröna med bra längs vägen. De behöver klippas innan de bildar frön.
Trodde tvärtom, att de spreds när man klippte dem, men kanske när man klipper också
 
Det är definitivt fel.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Omgivningsdata är inte någorlunda konstanta utan i ständig förändring. Lupinerna ändrar bördigheten på marken genom att kvävegödsla den så att de blir utkonkurrerade av andra arter, inte minst gräs, när mullhalt och kvävehalten stiger i marken. Lupiner är pionjärarter på sandig och grusig mark.
Det är i så fall en mycket långsam process. Min erfarenhet ( 15-20 år ) av lupiner är att de effektivt tar över vägrenarna och totalt dödar allt som finns under deras bladverk. Jag undrar också varför det på platser med smultron och diverse " ängsblommor" nu är helt kalt under lupinernas bladverk . De andra var ju där först ! För övrigt kan jag upplysa om att jag tycker att lupiner är vackra blommor, som jag brukar plocka " några hinkar" av varje midsommar, men att jag på de senare åren har märkt hur artfattigt det blivit nu när det bara finns lupiner och granplantor i vägrenarna.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Det är visat att Lupiner har flera stora problem:
1. De är kvävebindare vilket ger näringsrikare jord. Utmärkta som jordförbättrare om det är det man är ute efter. Men våra inhemska arter är gjorda för näringsfattig jord och försvinner om det blir näringsrikt, de bildar då bara stora blad och struntar i att sätta blom och frö.
2. Lupinerna har en väldigt kort blomningstid. Det har andra blommor också, men eftersom lupinerna tränger ut andra växter innebär det 1-2 veckor mat till insekterna, ingen mat alls resten av säsongen. De inhemska arterna tar över efter varandra.
3. Även arter som tål den högre kvävehalten trängs ut på grund av lupinernas kraftiga bladverk.

Sammantaget innebär detta att om lupinerna får frodas kan vi snart se fram emot enbart importerad frukt, eftersom de insekter som ska pollinera fruktträden på våren inte överlever sommaren och därmed inte kan pollinera nästa vår.

Lösningen är att klippa dem INNAN de är pollinerade. De blommar dock före de svenska arterna, så man måste bevaka exakt var det är och punktmarkera, de platser där det INTE finns lupin får inte klippas förrän de inhemska gått i frö. Därför behöver allmänheten anlitas.

Vi hade en jättefin liljekonvaljebacke förr. Men mamma tyckte de blommade så kort tid, så hon slängde dit lite lupinfrö. Nu är det inga liljekonvaljer kvar.
 
Redigerat:
Det var inte vad mitt inlägg handlade om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.