Tror det var där jag testade (y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bara en tanke: Kan lukt från tryckt syll vandra upp genom väggen, genom mellanbjälklag och vidare upp till kallvind och sedan ut via takfoten?
 
A
Du har inga bilder du kan lägga upp? Vore intressant att se hur vinden ser ut samt lite foton runt huset.
 
Hur har det gått med detta?

Jag hade troligtvis samma "fel" i mitt hus.
Fick riva upp allt golv på undervåningen och ta bort dem impregnerade reglarna som var ingjutna i betongen för att kunna spika golvreglarna. borsta och dammsuga hela plattan.

Efter detta så la jag in Nivellgolv med ventilation.
Fortfarande efter ett år så luktar det peck :dizzy:vid ventilationens utblås, så nog gör ventilationen nytta.
Skulle troligtvis fortsätta att lukta om vi inte satt in en mekanisk fläkt.

/ Johan
 
Liten uppdatering: Vi har beslutat att riva ut allt golv på bottenvåningen. En firma kommer att göra detta efter sommaren. Det intressanta är att lukten i princip har försvunnit. Först trodde jag att vi bara har vant oss, men besökare känner inte heller något. Ibland kan vi känna lukten men inte lika starkt som förut. Undantaget är vardagsrummet där det fortfarande luktar skumt. Vi använder dock inte det i väntan på golvläggarna och håller dörren stängd.

@jle67012 : Jag tror inte vi har ingjutna reglar utan golvet verkar ligga direkt på plattan. Har du någon bild på hur det kan se ut?
 
Jag bifogar några bilder när vardagsrum/allrum revs ut, mitt hus är byggt -75
Som du ser var det ganska mycket skräp på plattan, det får inte vara organiskt material där. Ganska tråkigt jobb att borsta hela plattan med diskborste och sen dammsuga.
Lukten tyckte jag också minskade och ibland luktade det mera.
Tomt utrymme i vardagsrum med trägolv och verktyg på köksö efter rivningsarbete i hus byggt 1975.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vardagsrum med golvet utrivet, exponerad isolering och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum under renovering med synlig betongplatta och rester av golv, väggpaneler och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv i vardagsrum med exponerade bjälklag, sopor och renoveringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv i ett vardagsrum med synliga träreglar och byggskräp spritt över betongplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vardagsrum med träreglar utlagda på betongplatta, verktyg och byggmaterial synligt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum under renovering med borttaget golv och synliga reglar samt isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vardagsrum med nytt ljust golv, vita väggar och lediga eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
btc999 och 1 till
  • Laddar…
Tack för bilderna! Det pratas ofta om Nivell, men är sällan man ser bilder på installationen. Gjorde du jobbet själv eller tog du in en firma?
 
Jag gjorde jobbet själv med hjälp av släkten i detta rum, det är rätt så tidskrävande att sanera grunden och sen täta hela syllen och alla rörgenomföringar etc
Hall, kök och sovrum gjorde jag och frugan själva då det var mindre rum och inte lika tidskrävande.
 
C
Z ZipLock skrev:
Tack för bilderna! Det pratas ofta om Nivell, men är sällan man ser bilder på installationen. Gjorde du jobbet själv eller tog du in en firma?
Vi har haft/har samma problem som ni och har kämpat i snart 5 år... är det ett myrsjöhus? Hur har det gått.för er?
 
D Dontfj skrev:
Gammal asfaboard som blivit utsatt för fukt kan lukta riktigt obehagligt.
Tack till alla som skriver om fuktig asfaboard. Vad ska man ha som blindbotten, om man vill undvika det här problemet?

Jag inbillade mig att asfalten skulle vara ett fuktskydd men det verkar ju inte så.

Har börjat med grunden till ett tillbygge och det är inte för sent att ändra till något bättre material.
 
L Lasse Morin skrev:
Tack till alla som skriver om fuktig asfaboard. Vad ska man ha som blindbotten, om man vill undvika det här problemet?

Jag inbillade mig att asfalten skulle vara ett fuktskydd men det verkar ju inte så.

Har börjat med grunden till ett tillbygge och det är inte för sent att ändra till något bättre material.
Vi har ersatt asfaboard med det som tidigare kallades minerit och idag heter cembrit - en cementbaserad skiva som inte möglar / luktar.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/cementbaserade-skivor
 
  • Gilla
Evekos
  • Laddar…
C
L Lasse Morin skrev:
Tack till alla som skriver om fuktig asfaboard. Vad ska man ha som blindbotten, om man vill undvika det här problemet?

Jag inbillade mig att asfalten skulle vara ett fuktskydd men det verkar ju inte så.

Har börjat med grunden till ett tillbygge och det är inte för sent att ändra till något bättre material.
Ni måste ta bort syllen. Är den tryckimpregnerad så ska den bort. Vi har skickat iväg prover och gjort luftanalyser hos oss göt att få svar.
 
  • Gilla
btc999 och 1 till
  • Laddar…
A andost skrev:
Vi har ersatt asfaboard med det som tidigare kallades minerit och idag heter cembrit - en cementbaserad skiva som inte möglar / luktar.
[länk]
Tack för tipset!
 
L Lasse Morin skrev:
Tack för tipset!
Dock hade vi asfaboarden i väggarna - som jag förstår det är det ert golv ni håller på med?
 
C
J jle67012 skrev:
Hur har det gått med detta?

Jag hade troligtvis samma "fel" i mitt hus.
Fick riva upp allt golv på undervåningen och ta bort dem impregnerade reglarna som var ingjutna i betongen för att kunna spika golvreglarna. borsta och dammsuga hela plattan.

Efter detta så la jag in Nivellgolv med ventilation.
Fortfarande efter ett år så luktar det peck :dizzy:vid ventilationens utblås, så nog gör ventilationen nytta.
Skulle troligtvis fortsätta att lukta om vi inte satt in en mekanisk fläkt.

/ Johan
Har ni fått bort lukten? Vi gjorde samma för 4 år sedan. Men lukt kvarstår...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.