Hej allihop,

Jag har nu lessnat på att klippa min eller mina gräsmattor med min handjagare, eftersom ytan på gräsmattan/orna är hela 1200 kvadratmeter.

Jag får jättebra kondition och håller min fysik i bra form,men nu har jag helt enkelt tröttnat och inser och erkänner att detta blir för jobbigt och tidsödande i längden.

Så jag har börjat titta runt på olika gräsklippare. Frågan är vilken jag ska välja? Jag misstänker att jag behöver en bensinare,men vill ej ha en sådan....

När jag köpte huset stod det en bensingräsklippare i garaget, och grannen och jag hjälptes åt att få igång den, men det visade sig att den fungerar bara när den har lust. Vilket betyder sällan....och att gräset hinner växa upp långt innan den har lust igen.:confused:

Därav köpte jag en handjagare som jag två somrar på raken har klippt min 1200 kvadratmeter stora gräsmatta med, i väntan på att jag skulle komma på vilken typ av gräsklippare jag vill ha till gräsmattan.

Den gräsklipparen som stod i garaget när jag köpte huset, är en bensinare, och kräver med andra ord underhåll och skötsel av motorn. Denna aktivitet är jag mycket lite intresserad av. Allt med motorer är för mig väldigt ointressant.

Så vad tror ni? Klarar en elgräsklippare min stora gräsmatta? En robotgräsklippare vill jag helst ha, men de är en aning för dyra tyvärr...

Det blir uteslutningsmetoden....En gräsklippare som är el eller batteridriven är jag inne på,men klarar en sådan mina stora ytor?:p Batteriet tar slut rätt omgående har jag läst mig till...
 
En begagnad robotgräsklippare kanske vore något? Dom är inte så fasligt dyra på tex. blocket och när du väl gjort jobbet med kablarna så slipper du ju tänka mer på problemet?
 
En begagnad robotklippare kan bli väldigt dyr.
Batterier, hjulmotorer, kretskort och laddare kostar en hel del och lätt att köpa en som behöver byta ut delar.

Varför inte lämna in bensinklipparen på service och få den att fungera?
En fungerande bensinklippare behöver knappast någon omfattande skötsel.
Gör rent undertill efter klippningen. Byt olja på våren och slipa kniven så fungerar den hela säsongen.
 
thomas33 thomas33 skrev:
En begagnad robotklippare kan bli väldigt dyr.
Batterier, hjulmotorer, kretskort och laddare kostar en hel del och lätt att köpa en som behöver byta ut delar.

Varför inte lämna in bensinklipparen på service och få den att fungera?
En fungerande bensinklippare behöver knappast någon omfattande skötsel.
Gör rent undertill efter klippningen. Byt olja på våren och slipa kniven så fungerar den hela säsongen.
Bensinklipparen har bjudit på många olika problem. Att den bara vill gå när den känner för det,är bara ett av problemen.

Ännu ett problem är att den ska startas med ett snöre som man drar igång den med. Detta snöre retar gallfeber på mig. Jag har helt enkelt inte rätta knycket. Grannen klarar att dra igång den, men jag kan inte ha honom komma hit varje gång jag ska klippa gräset.
Jag vill ha en klippare utan startsnöre,helt enkelt.

Och jag antar att de förra ägarna till huset, lämnade bensinklipparen i garaget av en anledning....Den är för svårflörtad,helt enkelt.
 
G ekaa88 skrev:
En begagnad robotgräsklippare kanske vore något? Dom är inte så fasligt dyra på tex. blocket och när du väl gjort jobbet med kablarna så slipper du ju tänka mer på problemet?
Njae....jag vågar mig inte på att köpa en begagnad robotklippare.....
 
Excel
Om du köper en robotklippare köp en Husqvarna, Även sämre modeller kostar också mycket pengar. Så köp en bra robotklippare om du väljer det alternativet.
 
Excel Excel skrev:
Om du köper en robotklippare köp en Husqvarna, Även sämre modeller kostar också mycket pengar. Så köp en bra robotklippare om du väljer det alternativet.
Det är en djungel för mig, detta med att välja rätt klippare. Hur vet man att man väljer en bra modell på robotklipparen?
Har läst på detta forum att även robotklippare kan bjuda på problem och krångligheter om man har otur....Och med tanke på att de är väldigt dyra i inköp, så vill man förstås välja rätt klippare..

En robotklippare låter ju som ett smart val, men en sådan kanske inte ens passar min gräsmatta? Hur vet man sådant?
 
Med tanke på din osäkerhet kanske du ska ta och skriva ut en bild på din tomt från tex hitta.se med satelit vy. Sen markerar du ut konstigheter som smala passager, branta sluttningar etc.
Du tar med dig den till en återförsäljare av tex Husqvarnas robotar, eller ännu bättre hittar någon som kommer ut till dig. Ni slår era kloka huvuden ihop och du får svar på om en robot är något för dig och din tomt.
 
Tror du överdriver problem med bensinklippare. Stiga Turbon gick från 1988 till 2017 med ett tändstiftsbyte oc 2 ggr olja, att vi bytte var att det inte fanns reservdelar till uppsamlingskorgen.
Nu rullar en Hondaklippare och mycket lättstartad, har snörstart. Startar alltid på första draget förutom första gången på våren då det krävs 2-3 DRAG. Men visst den tillhör inte lågprissegmentet.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du orkar dra en eller två gånger i snöret för att få igång gräsklipparen.
Går den inte igång då, är det något som behöver justeras eller lagas.

Enklast är förstås att du går och köper en billig självgående bensinklippare för under 3000 Kr.
Annars finns det utan självgång för halva priset.
Då är den helt ny med garanti, om det nu skulle bli några problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
För 1200 kvm skulle jag rekommendera en Husqvarna 315. Skulle tippa att det landar på närmare 18.000 kr med kabel och sånt.

Är det för mycket skulle jag välja en bensinklippare för 4–5.000. Man kan väl iofs få en batteridriven klippare för nästan samma pengar, men jag vet inte hur mycket de mäktar med att klippa på en laddning. Verkar omständligt, men jag kanske överdriver problemet.

En bensinklippare skulle jag säga klarar sig med väldigt lite underhåll. Men jag skulle ändå inte ha det som förstahandsval.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tror du överdriver problem med bensinklippare. Stiga Turbon gick från 1988 till 2017 med ett tändstiftsbyte oc 2 ggr olja, att vi bytte var att det inte fanns reservdelar till uppsamlingskorgen.
Nu rullar en Hondaklippare och mycket lättstartad, har snörstart. Startar alltid på första draget förutom första gången på våren då det krävs 2-3 DRAG. Men visst den tillhör inte lågprissegmentet.
2 ggr olja. Du borde brännas på bål eller offras till motorgudarna som straff. Ny olja varje vår ska klipparen ha.....
 
  • Gilla
Sir James och 3 till
  • Laddar…
Jag kan byta olja med dig, @AndersS. Av ovanstående inlägg att döma behöver min klippare som numera är deltidspensionär och bara klipper framfartsvägen någon gång i månaden också byta olja. ;)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För 1200 kvm skulle jag rekommendera en Husqvarna 315. Skulle tippa att det landar på närmare 18.000 kr med kabel och sånt.

Är det för mycket skulle jag välja en bensinklippare för 4–5.000. Man kan väl iofs få en batteridriven klippare för nästan samma pengar, men jag vet inte hur mycket de mäktar med att klippa på en laddning. Verkar omständligt, men jag kanske överdriver problemet.

En bensinklippare skulle jag säga klarar sig med väldigt lite underhåll. Men jag skulle ändå inte ha det som förstahandsval.
Du skulle inte ha en bensinklippare som förstahandsval,skriver du. Vill du utveckla det?
Så känner nämligen jag också. Låter för mycket,inte miljövänlig,bland annat.

Har tittat på Huskvarna 315. Den ser jättebra ut. Men plånboken protesterar hejvilt,tyvärr...
 
Jag har en drygt 40 år gammal elgräsklippare som alltid startar (när snodden är i;)). Knivarna är självslipande. Tyvärr är uppsamlaren på upphällningen pga slitage men annars ett gott alternativ för TS. Jag förstår TS väldigt väl - jag klarar inte heller av rycket som bensindriven ofta kräver.
Elgräsklippare är tystare - det gäller bara att ha viss struktur vid klippningen för att undvika sladden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.