Har precis beställt denna poolvärmepump enligt länken nedan då dom hade 5000kr rabatt och jag tänkte att även fast den är väldigt överdimensionerad så kan jag använda denna när jag kommer köpa mig en större pool i framtiden.

https://www.jula.se/catalog/fritid/...llbehor/pooluppvarmning/poolvarmepump-416102/

Till min intex ovanmarkpool 4x2x1m (6.8m3)

Och har läst igenom manualen som finns på hemsidan, men blir inte riktigt klok på hur det ska kopplas. Man ska ju limma fast solida pvc-rör på värmepumpen. Men hur kopplar jag in den på mina befintliga slangar jag har?

Jag har köpt en ny sandfilterpump istället för medföljande standardpump. Kan jag koppla dessa lösa slangar direkt på pvcrören på något sätt? Och jag antar att anslutningarna till värmepumpen är 50mm, och poolen är 32mm slangar.

Bilder nedan är på anslutningar på poolen samt på sandfilterpumpen.

Blå slangar anslutna till sidan av en Intex ovanmarkspool på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sandfilterpump för pool med slangar och anslutningar på trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hanna Häggström
  • Laddar…
Tack för länkarna NoOne2k, så då behöver jag alltså 2 av varje, en för inlopp och en för utloppet.

Har även läst att man bör ha en bypassventil för att få rätt flöde till värmepumpen. Är det något jag måste ha, eller kommer det fungera bra ändå? Och om jag behöver en sådan, är det någon speciell modell jag måste köpa eller fungerar vilken som helst, tänkte då dom varierade avsevärt i pris.
 
Sitter själv och funderar på en värmepump och inser att en bypass är väldigt bra att ha. Dels för att maximera utbytet av pumpen men också för att kunna stänga av och koppla loss om man behöver. Annars måste man ju tömma för att koppla loss. Samma bypass som kostar 2000 på en del ställen verkar gå att hitta för en tusenlapp eller mindre på andra ställen, så det lönar sig att leta runt.

Jag kommer definitivt att köra med bypass i min setup.
 
Fast i min intexpool så är det ju bara sätta dit 2st "hattar" för in och utlopp i poolen så rinner inget vatten ur. Samt att jag på sandfilterpumpen kan välja att stängs av in/utlopp. Då kan det ju inte behöbsd någon bypass för att koppla ur värmepumpen?

Det enda som en kan motivera ett köp av bypassventil till min pool är ju isf det där med flödet. Men skadar det värmepumpen så mycket om man inte har optimalt flöde? Och hur vet man vilket optimalt flöde är för just min värmepump?
 
  • Gilla
ByggingenjörenByggerHus
  • Laddar…
Det bör stå i manualen vilket rekommenderat flöde du har.
 
1,73m3/h står det i manualen.
 
På min sandfilterpump står det "Qmax=117 l/min" är det då 7020 l/h (7m3/h) ? eller räknar jag fel. Isåfall måste jag strypa flödet galet mycket känns det som, och det blir ju då nästan obefintligt flöde ut i poolen känns det som.
 
Du stryper inte flödet, du väljer vilken väg det skall ta. M.a.o. stryper du ” rakt igenom” så mycket att den mängden tar värmevägen istället.
 
  • Gilla
Peterptr
  • Laddar…
För högt flöde genom värmepumpen kan väl inte göra nåt? Är väl bra med högt flöde..
 
Det där med värme och flöde är ruskigt komplicerat men rekommenderad tempskillnad mellan in och ut brukar vara 1 grad, i alla fall på de pumpar jag kollat noggrannare på. Sedan handlar det om ”slitage” på värmeväxlaren i pumpen. Den slits mer/fortare med högre flöde. Och den kostnaden är nog högre över tid än vad bypass-kitet kostar.
 
En bypass
H Husqvarna220Ac skrev:
För högt flöde genom värmepumpen kan väl inte göra nåt? Är väl bra med högt flöde..
För högt flöde är inte bra för COP. När det gäller värmepumpar så är rätt flöde viktigt för driftsekonomin. Filteranläggningen i en pool omsätter ofta mer vatten än vad som är lämpligt för värmepumpen, därför gör man en bypass och ställer den så att värmepumpen får optimalt flöde.

I installationsanvisningarna till värmepumpen står vilken temperaturdifferens mellan in- och utlopp man ska ha vid ett givet driftsfall.
Ibland säger anvisningarna att man ska justera in bypassen genom att läsa av trycket i kylkretsen då det finns en inbyggd manometer.
Det varierar lite mellan olika fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.