Pelleplutt78
Ser inte ut som att listen släppt eller på annat sätt rört sig...är däremot en springa på ca 3 mm mellan listen och väggen runt om. Ser inte som dom fått listen ordentlig mot väggen.
 
Vad händer om du trycker in listen, fjädrar det?
 
Pelleplutt78
Nä listen sitter där den sitter, rör sig ingenting.
 
Mikael_L
V vedklyv skrev:
Skippa skuggningen och sätt en bredare, då behöver du inte ens limma. Men köper man en kåk får man räkna med sådant här och en massa andra fel. Dom tar aldrig slut.
Ja i princip håller jag med.

Men nu är detta en rätt nu kåk, byggd 2015, så då ska man inte behöva räkna med så mycket sånt här.

Just att den är så nybyggd ger ju ett bra stöd ifall man orkar driva en process.
Skrivningen i JB om "fel som ej var att förvänta sig med hänsyn till huset ålder och skick" faller ju in rätt väl här.
(det var inte ordagrant citerat, utan taget ur minnet).
Att det dessutom är ett fel torde ju inte vara tvistigt.

Så det enda motparten kan försöka med är att få det till att felet borde ha insetts vid köpet (dvs att det fanns något tecken på felet, eller information). Så de kommer göra allt för att bevisa att köparen borde insett detta, ty annars är dom rökta.
Och de kan iofs också försöka driva tesen att försäljningspriset inte hade påverkats i någon nämnvärd grad ifall felet varit känt för alla budgivare.

Men det är det ena.
Det andra är att ifall felet är värt att driva process för.
Rätten kan komma fram till att det faktiskt uppfyller kriterierna för ett dolt fel, men sen fastslå att säljaren ändå inte blir skyldig något för att felet är såpass billigt att fixa till. Det har faktiskt fallit en dom just så, det var ett avlopp som det tvistades om.
Köparen vann, men förlorade ändå fick betala skyhöga advokatkostnader. Det finns en tråd här någonstans på forumet om'et.

Och sen, orkar man processa? Det tar ofta lång tid (medan ens liv rinner förbi), man kanske börja sova dåligt när man inser att juristernas arvoden har passerat 6-siffrigt belopp.


Jag skulle nog undersöka orsaken lite mer, är det inget allvarligt underliggande problem, utan bara typ slarvig limning, så skulle jag inte överväga någon process.
Däremot skulle jag kanske kontakta säljarna och med lite lagom dos ödmjukhet, men stor dos konstruktivitet, försöka få de att känna lite dåligt samvete för att sen ta halva kostnaden, eller något sånt. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Förstår inte varför en del är så ivriga att försöka driva en process om ett bagatellartat fel. Ett sådant här fel fixar man själv för ett par tusingar. Visserligen kan man få hjälp från sitt försäkringsbolag, men det är ju en viss självrisk också. Rätten kan ju komma till insikt om att felet inte är "betydligt", och därför lämna det utan åtgärd. Sedan kan ju motparten vara "svåger" med en av Sveriges stjärnadvokater, och då sitter du ordentligt på "pottan".
 
V vedklyv skrev:
Förstår inte varför en del är så ivriga att försöka driva en process om ett bagatellartat fel. Ett sådant här fel fixar man själv för ett par tusingar. Visserligen kan man få hjälp från sitt försäkringsbolag, men det är ju en viss självrisk också. Rätten kan ju komma till insikt om att felet inte är "betydligt", och därför lämna det utan åtgärd. Sedan kan ju motparten vara "svåger" med en av Sveriges stjärnadvokater, och då sitter du ordentligt på "pottan".
Känner att jag bara måste svara eller lägga till lite till mitt tidigare inlägg. Det var så att jag i mitten av 70-talet "prasslade" lite med dottern till en advokat som då var djupt engagerad i stora processer mot världskända bolag. Den då tilltänkta "svärfadern", sade då: Du ska läsa juridik grabben, juridik är kul, och så såg han så"illmarig" ut. Det riktigt lyste i hans ögon, när han sa detta. Om nu detta hade fungerat, hade jag fått en stor villa, som idag vore mycket åtråvärd, i en av Stockholms norra förorter, som hemgift från svärföräldrarna. "Svärfar" hävde dessutom på mig 1,5 meter juridisk litteratur. Nu blev det inte så, dottern hade andra planer, men jag måste hålla med "gubben", juridik ÄR kul.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Om det bara är slarv som orsakat att de släppt på ett så nytt hus borde det falla in som något som rimligtvis kan tolkas som dolt fel, även av försäkringsbolag och advokater.
*Men* de flesta dolda-fel försäkringar har väl en begränsning/självrisk som gör att kostnader under 10.000 inte är aktuella.

Och om det nu bara är frågan om att lossa ett par lister, limma om toppen på tapeten och återställa, eventuellt med lite ny tak-färg beroende på hur listerna satt, så borde en hantverkare inte kosta mer för att lösa det.

Dvs, om ni ska driva det som dolt fel blir det direkt mot säljarnas plånbok, inte något försäkringsbolag.
Om säljarna är motvilliga får ni försöka driva det som ett småmål, men nånstans där faller nog motivationen för ett sånt litet belopp.

Så tipset att ta upp en öppen diskussion med säljarna låter lämpligt. De kan eventuellt vara villiga att ta kostnaden rakt av, eller dela den som tidigare nämnts, alternativt kan de kanske kontakta byggaren/hantverkaren som gjort det för 4 år sedan som ju borde kunna räkna det som en reklamation.

Men, innan du börjar med det så skulle jag kontakta ditt eget försäkringsbolag och beskriva problemet och be dem skicka ut nån som gör en fuktmätning och kontrollerar att allt verkligen *är* helt okej bakom tapeten. Det brukar vara gratis och ske rätt omedelbart.
Därefter kan ni ju tryggt veta att det bara är något kosmetiskt och driva processen vidare i lugn och ro.
 
Pelleplutt78
Så får det bli; tänker kontakt både försäkringsbolag samt mäklaren som hade hand om försäljningen under morgondagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.