River ut tretex i villa från -37, div väggar, golv och tak för att få trärent hemma. Hittar detta i golv/tak/vägg trapphus upp mot övervåning där det vid vissa väderlekar doftat ”grillkorv/bastu/fuktigt stallspån” typ. Det svarta på stockarna ser nästan bränt ut, luktar inte svartmögel dock. Har huggit bort med mejsel etc in till rent trä, ca 1-2cm på drabbade ställen. Skadat trä torrt men faller i bitar som vore det förkolnat.

Det vita på undersidan av övervåningens golv är förövrigt rester av utriven skumisolering.

Har inte fortsatt riva ner i väggen under skadan ännu.

Var tror ni vattnet kommit in från? Finns fönster på våningen över samt utanför där bjälkarna går in finns utbyggd halldel med öppen balkongdel som plåttak ovanpå. Har renoverat hela den balkongens golv/hallens tak tidigare pga fuktskada som då identifierades som läckande balkongdörr.

Börjar dock tvivla på om dörren var grundorsaken nu.

Hur gå vidare? Tänker riva upp golv/vägg vån två under fönster där för en koll ...

Om man måste såga bort bitar från denna vägg, hur tänka kring bärighet?
 
  • Delvis renoverat hörn av ett trähus med tecken på skador och röta på trästockar och bjälkar, samt rester av skumisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och golv i villa med vattenskador; områden på bjälkarna ser mörka, nästan förkolnade ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag med synliga vattenskador och mörka fläckar som ser ut som förkolnat trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Uj, det ser inte kul ut. Visst är det röta, det mesta, men jag håller med om att tvärbjälken på första bilden faktiskt ser bränd ut. Vad har suttit utanpå den? Elledningar?

Förmodligen är det en separat skada i så fall, som inte hör ihop med vattenläckan. Men man vet ju aldrig.

Jag skulle nog försöka följa vattnets väg i väggen, dvs fortsätta riva upp efter där det är skadat, tills man kommer fram till källan. Det blir då ett större jobb, men det kan det vara värt för att få en fullständig bild av skadorna.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Uj, det ser inte kul ut. Visst är det röta, det mesta, men jag håller med om att tvärbjälken på första bilden faktiskt ser bränd ut. Vad har suttit utanpå den? Elledningar?

Förmodligen är det en separat skada i så fall, som inte hör ihop med vattenläckan. Men man vet ju aldrig.

Jag skulle nog försöka följa vattnets väg i väggen, dvs fortsätta riva upp efter där det är skadat, tills man kommer fram till källan. Det blir då ett större jobb, men det kan det vara värt för att få en fullständig bild av skadorna.
Jo, hela huset är byggt av div gammalt virke och muren i källaren innehåller både vass och sten och tjära och betong, så inte helt omöjligt att man använt eldskadat virke här och var. Ser tjärat/bränt ut på syllen i källaren ibland också.

Och ingen aning om det har suttit el på balken. Just nu bara yttervägg mot förstukvisttak i plåt.

Jag får riva vidare uppåt helt enkelt. Tack!
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.