Hej!

Jag håller på att planera för att montera min radonsug, men har lite frågor. Jag hade ungefär 2000 Bq i källaren. Är det något speciellt jag bör tänka på innan jag börjar? 99% markradon, haft radonkonsult på plats.

* Fläkten blir nog en EC-fläkt tex österbergs
* Hur många sugpunkter behöver jag?
* Vilken dimension av rör? Ser att många kör med 100mm spirorör, men borde inte vita plaströr smälta in bättre? 50 eller 100mm? Vad bör jag använda?

Bilden visar 3 sugpunkter. Sugpunkten under gillestugan är dräneringsslang under plattan, sugpunkten mot kontoret kommer snedborras in under den plattan och slutligen en sugpunkt i pannrummet. Utblåset kommer att skickas ut från pannrummet igenom yttervägg.

Den avlånga mittenväggen är en hjärtevägg.

Röd = sugpunkt
Lila = spirorör
Grön = Utsugsfläkt
Blå = Dräneringsrör slinga under platta gillestuga

https://photos.app.goo.gl/xtAgJCs21rmu7WFS8

xtAgJCs21rmu7WFS8
 
Redigerat:
Håller på och radonsanerar mitt hus. Började med att täta alla rör in till huset och med en hammarbor har lag knackat upp sprickor i golvet till ca 7 cm djup. I vintras hade jag ca 1500 Bq i källaren. Nu under sommaren har jag mät radonhalten med en elektrisk radonmätare. Har då en radonhalt mellan 150 Bq och upp till 600 Bq. Uppskattar att jag har några sprickor kvar i betonggolvet som uppgår till ca 4 meter. Golvet har jag lagat med reparationsbetong. Dessutom har jag ett golv med måttet 4 x 6 meter där det ligger en nålfiltsmatta. Ska ta bort mattan och kolla om det finns sprickor i betongen. Som sista alternativ ska jag montera in en radonsug. Pratade med en kille som håller på med hus hans förslag vara att jag skulle göra en ny mätning och sedan testa med att ansluta en fläkt till dräneringsröret eftersom dräneringsröret ligger i grus och det finns ett tjockt lager grus under huset. När det blåser ute kommer läsidan att få undertryck vilket gör att det blir luftväxling under källargolvet.
Ps. Glöm inte bort att kolla om det finns sprickor i källarväggen. Har Platonmatta med 20 cm markskivor på utsidan det medför att det blir luftväxling från gruslagret under huset som går upp efter platonmattan.
På nätet hittade jag förslaget att via dräneringsröret blåsa in luft viket kanske inte är så smart att blåsa in kylig luft som kyler ner källargolv och källarväggar.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Ps. Har testat att placera radonmätaren på golvet respektive ovanpå sprickor i golvet. Trotts att sprickorna mer ser ut som repor i golvfärgen kunde jag konstatera att radonhalten ovanpå sprickorna några100 Bq högre än det var ca 50 cm från sprickorna.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Ps. Har testat att placera radonmätaren på golvet respektive ovanpå sprickor i golvet. Trotts att sprickorna mer ser ut som repor i golvfärgen kunde jag konstatera att radonhalten ovanpå sprickorna några100 Bq högre än det var ca 50 cm från sprickorna.
Jag har inga synliga sprickor, putsade väggar med klinker i källaren. Jag måste installera en radonsug för att få ner värdet.

Jag har redan tätat det som går men fortfarande ca 2000 i källaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.