Två flätade korgstolar i behov av omflätning, en vit och en naturfärgad, placerade på gräs framför en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fått dessa dyrgripar men de behöver lite omvårdnad så jag hoppas på bra råd här
Stolen till vänster behöver lite ny ”inflätning” i sitsen,är det något man kan pilla med själv om man är ”normalhändig”? Är detta pil eller vad annars,finns det att köpa? Kan/bör man behandla stolarna på något sätt? Måla? I så fall med vilken typ av färg? Spraya? Alla tips mottages tacksamt!
 
Dina korgstolar är tillverkade av ”äkta rotting” inte den”plastrotting” som säljs frekvent idag. Rotting finns att köpa för flätning. Googla på ”peddigrotting
Äkta rotting är mycket trevligare än plastvarianten men är känsligt för fukt/väta.
Har ingen egen erfarenhet av renovering men kan tänka mig att kokt linolja av god kvalitet kan fungera. De missfärgade partierna skulle jag testa att bleka med t. ex. väteperoxid. Tänk i så fall på att vänta tills rottingen är riktigt torr innan ev inoljning.
 
  • Gilla
Nixxan
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Dina korgstolar är tillverkade av ”äkta rotting” inte den”plastrotting” som säljs frekvent idag. Rotting finns att köpa för flätning. Googla på ”peddigrotting
Äkta rotting är mycket trevligare än plastvarianten men är känsligt för fukt/väta.
Har ingen egen erfarenhet av renovering men kan tänka mig att kokt linolja av god kvalitet kan fungera. De missfärgade partierna skulle jag testa att bleka med t. ex. väteperoxid. Tänk i så fall på att vänta tills rottingen är riktigt torr innan ev inoljning.
Tack så mycket för svar! Linolja låter som ett bra tips! Har skurat dom idag med såpa men kommer att låta dom torka ordentligt innan jag gör något mer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.