Maxwells demon TotalControl skrev:
@mg765
Förra helgen så sådde jag weibulls extra green på 1100 m2. Det har redan efter 7 dagar kommit upp rejält. Riktigt kul.
Men jag ser redan nu att jag kommer få två större kala fläckar runt 2 sprinklers som har sprayat en dimma nedåt, som gjort att fröna spolats bort. Tänkte mota olle vid grind och så med din metod och förhoppningsvis komma ikapp med fläckarna.

Vad har du kört för proportioner? Några nya knep sen tråd start?
Tänkte köpa Hasselfors dress som blandas med 50% stenmjöl. Har du testat att täcka skottkärran med plast?
Metoden kommer fungera prima på de kala fläckarna. Jag har inte varit så vetenskaplig med proportionerna, men runt 10 nävar gräsfrö i en skottkärra brukar vara lagom. Täcker alltid med plast för att bibehålla fuktigheten i skottkärran. Brukar ibland även täcka den nysådda ytan med filterduk om det är torrt väder.

Jag funderar på om stenmjöl har för liten fraktion, om jag skulle blanda egen gräsmattejord skulle jag nog köra 4-8 mm istället. Filtersand till sandfilterpumpar brukar ha just denna storlek, jag köper 25kg-säckar på Jem&Fix för ca 90 kr vid de tillfällen jag ska renovera någon del av gräsmattan.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Ok tack. Jag tänkte också skydda runt sprinklern med byggplast som är lite perforerad för att släppa igenom vatten. Känns som de kommer skydda lite bättre mot sprinkler "misten" + att man ser vad som händer under plasten.
Återkommer när jag har testat.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Efter att tidigare ha sått en hel gräsmatta konventionellt har jag i nya huset nu prövat att odla gräs i garaget. Något man aldrig trodde man skulle göra... Tack för alla tips i tråden!

Mitt bidrag får vara att utvärdera hur det går när man sprider ut gräset alldeles för sent. Blandningen är Gardol toppdress från Bauhaus med en blandning av lite rester av en påse Weibulls Extra Green jag använde 2014 och en större del Weibulls Skugga som jag hittade i ett förråd. Tilläggas ska att det på båda förpackningarna framgick att sista tillåtna försäljningsdatum var 2015.

Jag blandade ihop det förra lördagen och i fredags när det hade gått sex dygn dök de första stråna upp:
Jord med sparsamt utslagna grässtrån i en skottkärra, resultat av ett sent sått gräsblandningsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det av lite olika anledningar så att jag inte spred ut det förrän idag, alltså efter 10 dygn. Idag såg det ut såhär:
Unga gräsplantor i en skottkärra redo att spridas ut, med några större jordklumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaha, inte mycket att göra. Bara att sprida ut och hoppas på det bästa. När jag satte spaden i skottkärran såg det mer eller mindre ut som en massaker.
Nyodlat gräs i skottkärra med delvis skadade gräsplantor och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag inser att jag mycket väl kan ha haft ihjäl det mesta nu, men testar att vattna så ofta jag kan för att alla inte ska dö. I värsta fall får jag väl så som vanligt om några dagar och jag har ju i alla fall toppdressat en liten del av gräsmattan :D
Nyspridd gräsodling med börjande grässtrån intill etablerad gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Efter att tidigare ha sått en hel gräsmatta konventionellt har jag i nya huset nu prövat att odla gräs i garaget. Något man aldrig trodde man skulle göra... Tack för alla tips i tråden!

Mitt bidrag får vara att utvärdera hur det går när man sprider ut gräset alldeles för sent. Blandningen är Gardol toppdress från Bauhaus med en blandning av lite rester av en påse Weibulls Extra Green jag använde 2014 och en större del Weibulls Skugga som jag hittade i ett förråd. Tilläggas ska att det på båda förpackningarna framgick att sista tillåtna försäljningsdatum var 2015.

Jag blandade ihop det förra lördagen och i fredags när det hade gått sex dygn dök de första stråna upp:
[bild]

Sedan blev det av lite olika anledningar så att jag inte spred ut det förrän idag, alltså efter 10 dygn. Idag såg det ut såhär:
[bild]

Jaha, inte mycket att göra. Bara att sprida ut och hoppas på det bästa. När jag satte spaden i skottkärran såg det mer eller mindre ut som en massaker.
[bild]

Jag inser att jag mycket väl kan ha haft ihjäl det mesta nu, men testar att vattna så ofta jag kan för att alla inte ska dö. I värsta fall får jag väl så som vanligt om några dagar och jag har ju i alla fall toppdressat en liten del av gräsmattan :D
[bild]
Det ska bli intressant att se hur det går för dig! Jag tänkte precis slänga ut något kilo gamla frön i dikesrenen men ska testa att använda der till topdressing i gräsmattan ...
 
yonna yonna skrev:
Det ska bli intressant att se hur det går för dig! Jag tänkte precis slänga ut något kilo gamla frön i dikesrenen men ska testa att använda der till topdressing i gräsmattan ...
Om man har tid kan man kontrollera frökvaliteten genom att göra ett groddtest. ”Så” tio frön i fuktigt hushållspapper och räkna groddprocenten.
 
yonna yonna skrev:
Det ska bli intressant att se hur det går för dig! Jag tänkte precis slänga ut något kilo gamla frön i dikesrenen men ska testa att använda der till topdressing i gräsmattan ...
Gällande de gamla fröna så kan jag redan nu säga att de fungerar utmärkt, kolla bilderna på skottkärran! Jag har iofs inte räknat hur många % som gror men jag struntar lite i om det är 87 eller 98 %. Kan i alla fall inte tänka mig att tiden påverkar nämnvärt, frön tål ju lagring i allmänhet.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Gällande de gamla fröna så kan jag redan nu säga att de fungerar utmärkt, kolla bilderna på skottkärran! Jag har iofs inte räknat hur många % som gror men jag struntar lite i om det är 87 eller 98 %. Kan i alla fall inte tänka mig att tiden påverkar nämnvärt, frön tål ju lagring i allmänhet.
10 dagar i garaget. Ingenting. Det känns som att jag måste gjort någonting fel. Ojämna jordlager med lösa partiklar och potentiellt sämre groende frön i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Märkligt - efter 10 dagar hade jag som du såg en djungel. Men du ser ju ut att ha gott om fukt och frön så det är väl bara att vänta! Efter 10 dagar hade även de frön jag sått på konventionellt sätt visat små gröna strån. (Weibulls Extra Green och Skugga) Men då var jag flitig med vattningen och det var varma dagar och nätter, så det blev väl inte jättestor fördel att ha fröna i garaget. Förutom vattningen i tio dagar då....

Jag kan också meddela att jag som väntat lyckades ha ihjäl det mesta av det som hade fått gro några dagar för mycket. Det blev nog extremt känsligt för torka, för trots fanatisk vattning är det bara några små fläckar under ett träd där det faktiskt ser hyfsat ut. På ytor som varit i solen dessa varma dagar har ingen vattning hjälpt, där har någonstans 95 - 100 % dött.

Så följ råden från @mg765 och ut med allt på gräsmattan så fort ni ser tecken på liv - det ska jag göra nu i nästa sats som redan står i garaget sedan tre dagar.
 
Hej Mängd frö per jordsäck på 40 liter?
Såg inlägget om ca 10 nävar till en skottkärra. Men det finns ju olika storlekar på skottkärror :)
 
Det är andra gången jag testar detta och det gick bra även denna gång. Idag är 8:e dagen efter plantering i skottkärra och det ser då ut enligt bifogad bild. Gräset är Weibull Extra Green (vad annars?:)) och 5 dagar fick det vara i skottkärra innan jag spred ut det på avsedd plats på gräsmattan.

Tilläggas kan att jag täckte skottkärran med en fiberduk denna gång, istället för plastsäck som förra gången. Fördelen med det var att när det regnade så fick jag hjälp av regnet att hålla det fuktigt.

@LFN Exakt mängd gräsfrön är inte av avgörande betydelse. Jag tar hellre för mycket än för lite; jag har aldrig hört någon klaga på en för tät gräsmatta:).
 
  • Nyspirat gräs på en jordig yta, Weibull Extra Green, efter 8 dagar av tillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mg765 och 2 till
  • Laddar…
Häller ni bara i jord i skottkärra, öser på gräsfrön (blandar runt det?), vattnar och sedan efter typ 5-10 dagar, rullar ut skottkärran och skottar ut med spade och krattar till det?
 
F fiskbuggaren skrev:
10 dagar i garaget. Ingenting. Det känns som att jag måste gjort någonting fel. [bild]
Det saknar ljus o värme.
Jag blandar 1 säck såjord med 1 kg gräsfrön varmvatten i en skottkärra (rullebör) låt det stå på altanen så den är varm 30-40°. Efter 3 dagar har alla frö en liten grodd efter 5-6 dagar är dom närmast ytan gröna, nu är det nästan för sent att så ut.;)
 
L Leif i Skåne skrev:
Det saknar ljus o värme.
Jag blandar 1 säck såjord med 1 kg gräsfrön varmvatten i en skottkärra (rullebör) låt det stå på altanen så den är varm 30-40°. Efter 3 dagar har alla frö en liten grodd efter 5-6 dagar är dom närmast ytan gröna, nu är det nästan för sent att så ut.;)
Hur mycket vatten kör du?
 
G Gud_ skrev:
Häller ni bara i jord i skottkärra, öser på gräsfrön (blandar runt det?), vattnar och sedan efter typ 5-10 dagar, rullar ut skottkärran och skottar ut med spade och krattar till det?
Japp! I alla fall jag blandar runt så att det är jämnt fördelat. Funkar bra. Allt gror, även det längst ner i skottkärran. Vänta inte för länge bara, skotta ut vid första tecken på grodd och håll sen fuktigt som vid vanlig sådd.
 
JustDoIt JustDoIt skrev:
Japp! I alla fall jag blandar runt så att det är jämnt fördelat. Funkar bra. Allt gror, även det längst ner i skottkärran. Vänta inte för länge bara, skotta ut vid första tecken på grodd och håll sen fuktigt som vid vanlig sådd.

Sjukt. Får prova en vända. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.