Förra ägaren till huset fick för sig att skarva en antennkabel från vinden ner till ett annat rum i huset. Drog upp den och tänkte nu dra ner den till anslutande garagebyggnad (sitter ihop med huset). Byggnaden inkl. garaget är integlat i tegel, med en äldre trädörr som ingång brevid garageporten.

Har via en springa från vinden fått ut kabeln brevid garaget så ska ju egentligen bara in i garagebyggnaden.

Dock osäker på hur jag ska göra själva genomföringen utan att inverka för mycket på fukt, värme osv. Ska man täta med silikon efterhand? Använda sånt där plaströr som de drar elkablar genom? Hur mycket törs man borra och var? Ska man ta det genom teglet eller murbruket eller dörrkarmen?

Tips mottages tacksamt.
 
Utan en bild på dina grejor blir det bara spekulation, men ett litet hål i fönster- eller dörrkarm för antennkabeln är inget problem. Så är många antenninstallationer gjorda.
 
Jag skulle nog borrat ett hål i bruket i hörnet mellan tre tegelstenar.
Täta sedan med lite akrylfog/innefog.
 
Nu kollade jag en gång extra, trodde det var ett stycke tegel vid garaget men det är tjockare än så för att komma igenom väggen. De har satt upp nån träskiva mot väggen och möjligen nån isolering, så det blir nog dörrkarmen i så fall.

Jag ska gå ut och ta en bild så återkommer jag.
 
B bradgard skrev:
Nu kollade jag en gång extra, trodde det var ett stycke tegel vid garaget men det är tjockare än så för att komma igenom väggen. De har satt upp nån träskiva mot väggen och möjligen nån isolering, så det blir nog dörrkarmen i så fall.

Jag ska gå ut och ta en bild så återkommer jag.
Så där ser dörrkarmen ut, och då ett uttag för ström på utsidan.
 
  • Slitet vitmålat dörrkarmshörn med en synlig elkabel och ett uttag nära en gulteglad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kabel genomförning i en gul dörrkarm med ett uttag på en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att var kabeln ska gå på insidan av huset får avgöra var du gör hålet.
Jag hade gått genom träkonstruktionen i dörrkarmen. Enklare att borra, syns mindre och enklare att sätta igen den dag du inte behöver kabeln.
 
E etompau skrev:
Skulle säga att var kabeln ska gå på insidan av huset får avgöra var du gör hålet.
Jag hade gått genom träkonstruktionen i dörrkarmen. Enklare att borra, syns mindre och enklare att sätta igen den dag du inte behöver kabeln.
Räknade på att karmen är ca 16 cm tjock. Är det möjligt att borra så djupt?
 
  • Gilla
Ubbe71
  • Laddar…
Inga problem, köp ett långhålsborr.
181424.jpg
 
Wow det var en lång sak. Skriver upp på inköpslistan. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.