Hej

skall byta avlopp och tänkte då fixa avluftning till avloppet, Har idag vacum ventil. Såg dock att det fanns ett gamalt gjutjärnsavluftning dragen som jag skulle kunna koppla mig på. Förutsatt att jag kan skarva ihop plaströr med hjutjärnsröret com är ca 80 mm utvändigt och 60mm invändigt.

Någon som vet om det finns nån bra övergångskoppling för detta? eller borde man ta och dra om allt ? att dra om allt medför ju bryta upp giolv på våning två så hade varit skönt att undvika.

Känns som det borde vara fler än jag som vill skarva ihop gjutjärn med plaströr.
 
  • Gammalt rostigt gjutjärnsavloppsrör synligt genom en öppning i taket, bredvid en vit vägg och en vit rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Behåll vacuumventilen som det är
2. Dra om nytt plaströr.


99. Behåll och skarva ett gammalt sunkigt gjutjärnsrör.

Protte
 
Luftstammar slits knappt öht så den kan du använda med gott samvete.

Kolla jet eller fernco koppling, minns inte riktigt vilken av dom du ska ha.
 
Hittade krympmuff verkar vara det jag vill ha. Får fundera om jag skall ta enkla vägen och nyttja existerande rör och takgenomföring eller byta allt. Men känns ju inte som det slits då det inte går massa vatten där som i vanligt avlopp.
 
F Fredrik_Lerum skrev:
Hittade krympmuff verkar vara det jag vill ha. Får fundera om jag skall ta enkla vägen och nyttja existerande rör och takgenomföring eller byta allt. Men känns ju inte som det slits då det inte går massa vatten där som i vanligt avlopp.
Vet inte hur mycket det slits men har varit med om att det har varit hål i gjutjärnsrör som är luftare. Men känns som det borde vara mycket ovanligt att dom går hål på den delen.
Men blir ganska mycket kondens i en luftare och beroende på hur huven ser ut så kan det regna in om det är en utan hatt.
 
Gör rätt och riktigt på en gång istället för att spara en timme på att använda gamla grejer.
Genomgången genom taket finns ju redan och plaströr kostar ju i princip igenting :)
Sen blir det lite jobb med plåt + papp på taket.
Anser i alla fall gör det ordentligt eller inte alls. Lönar sig oftast i längden!
 
Krilleman
Det är ju ganska vanligt när man stamrenoverar hyreshus att just luftningarna lämnas kvar och ansluts på vinden.

Men även att tänka på är att dagens normer för luftning i kallt utrymme är 110mm.
Uppvärmt utrymme (tex i en innervägg) är det OK att gå ner till 75mm.
 
Staffans2000
Varför vill du byta ut vakuum/back/undertrycksventilslösningen?
 
För tillverkaren av minireningsverket jag skall ha propsar på avluftning på taket.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Bestämt mig blir att dra upp nytt rör och skall dra upp lite tomma elrör för framtida rusk också
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Nu har jag dragit om så jag har lutning på taket bara att ta bort vacumventilen och plugga?
 
Jupp (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.