Det tycks ha flyttat in en väldigt pratglad granne i kvarteret. Vet inte om snubben har semester eller så är det andra grannar som kikar förbi för han snackar i stort sett hela dagarna.

Trodde först han hade nån radio på men sen såg jag att han satt på en stol och snackade med nån. Inget emot att folk lever och pratar, men det blir väldigt tjatigt, och jag tycker inte det bidrar till så god stämning att be någon att sluta prata...

Kan man skärma av ljud utan att smälla upp ett bullerplank på 28 meter? Tänkte typ en hög buske eller gud vet vad. Jag antar att det är okej att sätta upp en sån vid tomtgräns såvida den inte växer in och stör grannen...

Nu är det inte grannen nästgårds som pratar, det är den bredvid denna. Är en helt öppen yta mellan hans snackplats och vår uteplats.

Ledsen om jag låter gnällig men som sagt, blir väldigt tjatigt i längden....
 
Du har 4 alternativ.
1. Plantera något och hoppas...
Det tar några år.
2. Tvinga honom hålla käft.
Vet inte hur...
3. Köra med öronproppar.
4. Flytta.


När våra grannar (längre bort) hade fest i 3 dygn, körde vi (både jag som fru) med alt. 3.
Funkade perfekt.
 
Ja, sånt e livet.

Växter har inte särskilt stor effekt på ljud tyvärr. Fast det beror ju på högljudd människan är. Täta thujor kan ev. hjälpa en aning, men jag tänker på våra egna täta thujor och hör inte någon direkt skillnad.

Bullerplank behöver vara minst 3m om det ska få avsedd effekt — och så tätt som bara möjligt, även ner mot marken. Återigen, det handlar mycket om hur högt ljudet är.

Återstår tyvärr bara annars öronproppar eller hörlurar.
 
Som sagt, en häck gör bara att du slipper se ljudkällan. Ska det bli tyst är det ett gigantiskt och helt tätt bullerplank som gäller, så nära ljudkällan som möjligt. Och ett sådant plank kräver normalt bygglov.

Ha lite is i magen och se om inte snacket trappar ner efter ett tag
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.