Är det någon som vet om det spelar någon roll hur snabb genomströmning man har genom en extern kamin till en badtunna?
Jag har byggt en kamin i plåt med en aluminiuminnsatts för vattnet.
Jag hade en cirkulationspump/filter som flödade 1000l/h. Sen skaffade jag ett sandfilter med pump. Det flödar 2000l/h. Nu får jag elda mycket längre tid för att värma upp badet.

Jag tycker inte att det ska bli någon skillnad men har pratat med dom som säger att det är bättre med lägre flöde, varför?
 
D DavidSaxen skrev:
Är det någon som vet om det spelar någon roll hur snabb genomströmning man har genom en extern kamin till en badtunna?
Jag har byggt en kamin i plåt med en aluminiuminnsatts för vattnet.
Jag hade en cirkulationspump/filter som flödade 1000l/h. Sen skaffade jag ett sandfilter med pump. Det flödar 2000l/h. Nu får jag elda mycket längre tid för att värma upp badet.

Jag tycker inte att det ska bli någon skillnad men har pratat med dom som säger att det är bättre med lägre flöde, varför?
Om flödet är för stort, så hinner inte värmen avges till vattnet i kaminen, och det mesta energin går ut i skorstenen. Mät temperaturen före och efter kaminen, så kan du avgöra temperaturskillnaden. Vet man sedan flödet så går det att räkna ut en avgiven effekt.

Vad man kan göra är att leda en del av flödet förbi kaminen så att allt flöde går igenom filtret, men bara ett delflöde värms.
Så gör man ofta när man har poolvärmepump för att trimma in det optimala flödet.
 
Kan väl inte spela nån roll med för stort flöde, vattnet värms ändå, för lågt flöde däremot.

Vårt gamla Spabad var på 1000 liter och 2kw elpatron och körde badpumpen på halvfart, 1400w som cirkpump, de värmer mycket fortare än det nya vi har som är på 1150liter och 3kw elpatron, de använder 200w cirkpump med dåligt flöde..
 
Ju högre flöde desto bättre, det som skulle kunna motsäga det, är väl om det ökade vattenflödet kyler och stör elden på något sätt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja, ett ökat flöde ökar den avgivna effekten proportionellt, om man inte behöver ta hänsyn till verkningsgrad.

Ett fördubblat flöde ger dubbel avgiven effekt OM man klarar att hålla samma delta-t genom värmekällan. Det innebär att man i princip måste kunna elda så att man håller samma temperatur i pannan vid det högre flödet, som man hade vid det lägre. Klarar man det, så är det inga bekymmer. Detta innebär förenklat att man måste trycka in dubbelt så mycket ved under samma tidsperiod (utan hänsyn till verkningsgrad)

Hade vi haft en ren elpanna här med en verkningsgrad på 1 så hade vi avgivit ca 11,7 kW vid ett flöde på 1000 l/h och delta-t på 10 grader. Motsvarande 23 kW vid dubbelt flöde. Det innebär att det hade gått dubbelt så fort att värma badtunnan om nu pannan effektmässigt klarar att avge 23 kW.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.