Hej
Jag ska lägga en 115*115 limträbalk på 90*90 stolpar, också limträ, som överliggare på mitt altanbygge.
Vad är bäst sättet att förankra överliggaren?
Helst vill jag ha en dold förankring
Mvh
Peter
 
Ska du verkligen ha 115x115 som balk? Det snyggaste är att ha stolpar i samma bredd som balken och fixera dem med hjälp av kraftiga raka smidesbeslag på ömse sidor. Dolda förankringar fungerar dåligt med så kraftiga trädimensioner. Det är bättre att överdriva storleken på beslagen.
 
Utomhusterrass med grövre balk i takkonstruktion och dolda infästningar, möblerat med loungegrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker mig något liknande dem här bilden och som jag tolkar det så är den övre balken något grövre och infästningen är dold
 
Det är möjligt att balken är skråskruvad från stolparna, men det är ingen snygg infästningsmetod. Dimensionen på den så kallade överliggaren, liksom takbjälkar och stolpar måste man räkna på. Takmått och snözon är de viktigaste parametrarna. De små diagonalerna på stolparna kan man undvika med andra metoder. Ett alternativt sätt för en snygg infästning är att använda stolpar som har större bredd än överliggaren och att såga ut för den senare. Se bifogade bild.

3D-rendering av en trästolpe med ett utsågat montage för en överliggare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.