Hej alla teknikfreak..

Har en fläkt, kompakt modell, som jag hoppas skulle kunna vara en sug till snickarboden. Men jag är osäker på vad den klarar av. Har hittat ett datablad med en graf som berättar något för någon som kan tyda den (Inte exakt rätt modell, men bra nära tror jag, fläkten jag har har ett något högre nr)..

Skärmavbild 2016-02-15 kl. 13.57.45.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag tyder den rätt är kapacitet som en kraftfull grovsugare, men svagare än en spånsug...

Någon som är villig att tyda?

Lite mer info; 315W, 5650rpm (är variabel om jag förstått rätt), 110mm in/ut-lopp..
 
Utan att kunna allt för mycket om spånsugar så kan jag säga med rätt stor säkerhet att den där inte duger. 315W är alldeles för dåligt. Undertrycket är väldigt lite jämfört med vilken dammsugare som helst.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Ok. Tack!
Försökte jämföra den med dammsugare, men bludrade bort mig i de olika volymerna osv..

Men man kanske kan göra den till en luftrenare? Den blåser rätt ordentligt har jag förstått, skall koppla in den å testa..
 
Om dammsugare är i ena ändan av skalan med högt tryck och lågt flöde så ligger denna fläkt i andra ändan med lågt tryck och relativt högt flöde. En spånsug hamnar någonstans mittemellan tryckmässigt men med ännu högre flöde.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Om man parallellkopplar 3st sådana där fläktar, hur skulle det vara då?
Kan få tag på två till såg jag idag.
 
Nej det funkar inte till spånsug. Köp något bättre. Prioritera spån och dammhanteringen, hälsan är viktig.
 
De är gratis, skall slängas.
Har en normal spånsug redan, var bara nyfiken vad det krävdes för att få det att ev funka.
 
Det låter som bortkastat arbete.

Jag tror att det skulle gå att bygga en liten spånsug av agnfläkten från ett skrotat tröskverk kopplad med kilrem till en lämplig elmotor. Gissningsvis 1,4kW trefas.
I industrin brukar en och annan bygga kraftiga spånsugar av gamla halmfläktar. Du vet de där som man kopplade på en flatrem från tröskverket och blåste in halmen i halmladan med.
Både fläkttyperna har kraftiga impellrar som är byggda för att tåla ett och annat. En spånsug måste ha en impeller som tål spån och stickor och träbitar. Tyvärr har de ofta raka skovlar som har litet sämre effekt än moderna kräkta skovlar men de fungerar endå.

I dagens läge är marknaden full av begagnade spånfläktar och spånsugar så det lönar sig inte att bygga en fläkt. Heldre kan man köpa någon spånsug med dålig filtersäck för småpengar och sedan börja uppgradera om man vill ha bättre filtrering.
Jag köpte nyligen en kraftig spånfläkt av industrimodell med 3,3 kW motor för 30 euro. Fläkthuset har en liten bula som måste skäras bort och repareras med ny plåt och naturligtvis måste lagren bytas i både fläkten och motorn. Kopplingsdosan på motorn måste bytas och fläktkåpan på motorn är bulad och behöver klappas ut. Litet småfixande bara. För det priset bygger man ingenting från början.
 
Skall framöver byta ut min mindre spånsug, till något större, då får det bli något begagnat.
Dessa fläktar måste sitta bakom en cyklon, skulle inte palla att få in spån i impellern, även om den är i plåt.
Får fundera vidare.. :)
 
Du kanske kan göra en luftrenare av den? Microclene har vettiga filter. Lite MDF-snickeri på det och "Robert is your mother's brother"
 
Precis, nämnde det i ett tidigare inlägg, tror det kan bli bra. Tack för filter förslaget! I brist på förslag tänkte jag bil-luftfilter, men hittade ingen info om hur många micron de är på?
 
Jag har haft en ÅSS 750 Ts spånsug ( satt i varenda skolsal) som bestod av 6 st dammsugarmotorer i en låda med patronfilter på varje motor.
Den var stark som attan. Men volym mässigt blir det för klent och det funkar bara i 100 mm rör och drar en väldans massa ström 6.6kw om jag inte mins fel.
 
Håller på med 3D printing på fritiden. Funderar på att införskaffa mig en Dremel för att kunna slipa eller borra plaster jag skrivit ut. Trä ska också jobbas med naturligtvis men i mindre mängder.

Eftersom det är i ett mindre rum jag håller mig till måste jag fixa utsug till både 3D printer för dess partiklar samt utsug till arbetsbordet när jag slipar eller kapar plaster.

Funkar det ens med en 12v eller 24v fläkt tillsammans med en cyclone behållare? Hur skulle ni ha gjort?
 
F fixarx skrev:
Håller på med 3D printing på fritiden. Funderar på att införskaffa mig en Dremel för att kunna slipa eller borra plaster jag skrivit ut. Trä ska också jobbas med naturligtvis men i mindre mängder.

Eftersom det är i ett mindre rum jag håller mig till måste jag fixa utsug till både 3D printer för dess partiklar samt utsug till arbetsbordet när jag slipar eller kapar plaster.

Funkar det ens med en 12v eller 24v fläkt tillsammans med en cyclone behållare? Hur skulle ni ha gjort?
Det beror på rummet. Enklast blir det om det finns möjlighet att ha en typ badrumsfläkt. Nästa steg är punktutsug.
Gissar att det mest är lukt, ångor och småpartiklar du vill bli av med? Är det större skräp är nog annars dammsugare bättre.
 
  • Gilla
de.son
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det beror på rummet. Enklast blir det om det finns möjlighet att ha en typ badrumsfläkt. Nästa steg är punktutsug.
Gissar att det mest är lukt, ångor och småpartiklar du vill bli av med? Är det större skräp är nog annars dammsugare bättre.
Det stämmer, småflisor och dammpartiklar från slipandet som jag vill undvika. Behöver man införskaffa sig en riktig punktsug för det eller går det att bygga ihop m.h.a datorfläkt och ventilationsslang ut genom tilluftshål under fönstret? Kallras? Fläkten går sönder? Filter på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.