Hej,
Sitter och söker vad som blir bäst för vår stuga.
Ca 110m2 tak, lutning över 14grader.
Ligger idag ett shingel där vi kommer riva bort allt för att se att råsponten under är ok överallt, allt enligt rekommendationer från detta forum.
Sen ska det på underlagspapp för att sedan läggas på ett trapetstak i plåt.
Men blir inte klok på alla dessa underlagspapp som finns, och det hänvisas både hit och dit.
Vilken ska/borde vi använda?
Kan man köpa den på Byggmax eller går dom bort?
Går det att bringa klarhet i denna pappdjungel?
 
Rickard.
Yam går direkt bort. Både Yap och yep är okej i ditt fall men fördelen med yep är att man får montera med helt dold infästning.

För att göra det mer förvirrat så föreslår jag att du går på en underlagsduk istället. Dold infästning med häfthammare=billigt, enklare och snabbare montage framförallt för en amatör.

Vet att byggmax säljer trebolits variant som jag personligen inte skulle tveka en sekund på att ha på mitt egna tak.
 
Tack för infon, visste att detta är en djungel och nu kom ju nästa förslag, men det verkar ju jättebra, lättare, större, mindre åtgång av spik, osv.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Yam går direkt bort. Både Yap och yep är okej i ditt fall men fördelen med yep är att man får montera med helt dold infästning.

För att göra det mer förvirrat så föreslår jag att du går på en underlagsduk istället. Dold infästning med häfthammare=billigt, enklare och snabbare montage framförallt för en amatör.

Vet att byggmax säljer trebolits variant som jag personligen inte skulle tveka en sekund på att ha på mitt egna tak.
Vet inte om det är lättare att klammra, som amatör är det nog enklare att spika pappspik med en pistol.
Men underlagsduk håller jag med om är skönare och enklare att lägga. Vi la Isolas Isosteel (YEP1800) väldigt behaglig att lägga. Håller längre mot UV-ljus också.
 
Inspicient för duken står att man ska spika med 20x2.8 men Byggmax har bara 20x2,1, konstigt kan tyckas när dom säljer duk och papp som enligt spec ska ha annan storlek, skit i samma.
Min fråga är om man kan köra på Byggmax storlek ändå?
 
Rickard.
Nu skrev jag aldrig att det var lättare att klammra men det är nog det i och med man slipper kompressor, slangar och ev kärvande pistoler. Men det känns ointressant då båda är jätteenkelt och knappast ett hinder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.