Hej alla!
Är i startgroparna med att dra igång med badrumsrenoveringen. Golvet idag består av golvreglar 45/195 eller 45/220 (cc600) med ca:3m spann. På det ligger det 22mm golvspån och plastmatta. Min tanke är att riva bort golvspånen och fästa lister 22mm nedanför ovankant på golvreglarna så att nya spånskiveremsor kan fällas ner mellan golvreglarna och hamna jämnt i ovankant. Tänkte även skruva kortlingar typ 45x95 med cc400 mellan golvreglarna för att undvika svikt. Sedan flytspackla 30mm på detta. Skulle detta kunna vara styvt nog för att lägga klinkers på?
Sedan undrar jag hur man enklast förstärker upp en befintlig innervägg för kakelsättning, som består av 45x70 cc600. Räcker det med 18mm plywood och gips eller måste man fälla in reglar mellan de befintliga?
Tacksam för svar:)
 
Åsa Lund
BKR kräver c/c 300 mellan reglar i bjälklag för kakel och klinker.
 
Om man limmar golvgips med lämpligt Ardex lim mot golvspånplatta får man en styv konstruktion som klarar C-C60
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
BKR kräver c/c 300 mellan reglar i bjälklag för kakel och klinker.
Ok. Frågan är då om man kan
L Leif i Skåne skrev:
Om man limmar golvgips med lämpligt Ardex lim mot golvspånplatta får man en styv konstruktion som klarar C-C60
Ok. Golvgips bygger väl ca:13mm och skulle man då kunna flyta med endast ca:17mm på detta. I så fall hade det krävt betydligt mindre ingrepp i golvet.
 
Mitt badrum uppe består av träbjälklag, golvspånplatta 22 mm, golvgips hellimmad, T2-elvärme, flyt med fall, tätskikt, golvklinker. Det har fungerat sedan 2003.
 
optimum
Precis som tidigare lösningsförslag.
Jag har använt tekniken med golvgips GG13 och Ardex enligt anvisningarna. Golvreglar cc600 och golvspånskiva.
I kök och hall på totalt 30 m2. I trähus som rör sig med temperaturväxlingar.
På detta elslingor och sedan flytspackel.
Gjorde detta 2006 och det har inte släppt någonstans. Blev riktigt stabilt.

På golvspånet primade jag och sedan kammade ut limmet och sedan golvgips som inte ska liga så skarvarna ligger över varandra golvspån och golvgips.
Skruvade fast alla gipsskivor och när limmet torkat tog jag bort alla skruvar eftersom det är limmet som ska hålla skivorna. Skruven endast för att hålla ned skivorna under torkningen.
På golvskivorna primer och sedan elslingor och därefter flytspackel och slutligen klinkerplattor 30x30

Jäkla slitgöra men kul att fixat allt själv.
Tror jag fick tipset på detta forumet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Precis som tidigare lösningsförslag.
Jag har använt tekniken med golvgips GG13 och Ardex enligt anvisningarna. Golvreglar cc600 och golvspånskiva.
I kök och hall på totalt 30 m2. I trähus som rör sig med temperaturväxlingar.
På detta elslingor och sedan flytspackel.
Gjorde detta 2006 och det har inte släppt någonstans. Blev riktigt stabilt.

På golvspånet primade jag och sedan kammade ut limmet och sedan golvgips som inte ska liga så skarvarna ligger över varandra golvspån och golvgips.
Skruvade fast alla gipsskivor och när limmet torkat tog jag bort alla skruvar eftersom det är limmet som ska hålla skivorna. Skruven endast för att hålla ned skivorna under torkningen.
På golvskivorna primer och sedan elslingor och därefter flytspackel och slutligen klinkerplattor 30x30

Jäkla slitgöra men kul att fixat allt själv.
Tror jag fick tipset på detta forumet.
Låter intressant. Idag har jag endast 20mm lägre golv i badrummet än hallen intill. Hur tjockt med flytspackel blev det över gipsskivorna? Finns det gips som endast är ca 10mm och godkänd till golv tro? Tänker lite på bygghöjden.... För att inte badrummets golv ska hamna för högt är jag rädd för att jag får riva bort den befintliga golvspånen, såga av lite på golvbjälkarna och montera ny golvspån.
 
optimum
M moew skrev:
Låter intressant. Idag har jag endast 20mm lägre golv i badrummet än hallen intill. Hur tjockt med flytspackel blev det över gipsskivorna? Finns det gips som endast är ca 10mm och godkänd till golv tro? Tänker lite på bygghöjden.... För att inte badrummets golv ska hamna för högt är jag rädd för att jag får riva bort den befintliga golvspånen, såga av lite på golvbjälkarna och montera ny golvspån.
Vårt golv blev 30mm över tidigare golv. Fick justera några dörrar för att fungera.
Vårat var hall och kök så ett badrum bör bli enklare, Dock har man fall att ta hänsyn till så vid dörr kan det bli lite mer än 30mm,
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
BKR kräver c/c 300 mellan reglar i bjälklag för kakel och klinker.

NEJ NEJ NEJ och åter NEJ...

Det som krävs är att uppnå en böjstyvhet som MOTSVARAR cc300 och 22mm golvspån.


Har man cc600 och 22mm golvspån så uppnår man detta genom att flytspackla minimum 12mm ovanpå golvspånet.

Varför folk blandar in golvgips i våtutrymme begriper jag inte överhuvudtaget.

Golvgips kan man lägga i t.ex en hall eller liknande torrt utrymme om man vill lägga klinker utan golvvärme där då denna också gör att man uppnår tillräcklig böjstyvhet i golvet.

MEN... i ett våtutrymme eller i annat utrymme där man ska lägga golvvärme måste man ju ändå flytspackla så där fyller gips ju ingen funktion alls i mina ögon.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
NEJ NEJ NEJ och åter NEJ...

Det som krävs är att uppnå en böjstyvhet som MOTSVARAR cc300 och 22mm golvspån.


Har man cc600 och 22mm golvspån så uppnår man detta genom att flytspackla minimum 12mm ovanpå golvspånet.

Varför folk blandar in golvgips i våtutrymme begriper jag inte överhuvudtaget.

Golvgips kan man lägga i t.ex en hall eller liknande torrt utrymme om man vill lägga klinker utan golvvärme där då denna också gör att man uppnår tillräcklig böjstyvhet i golvet.

MEN... i ett våtutrymme eller i annat utrymme där man ska lägga golvvärme måste man ju ändå flytspackla så där fyller gips ju ingen funktion alls i mina ögon.
Det låter bra! Jag kan lika bra sänka golvet en spåntjocklek, då har jag 42mm upp till färdiggolv efter jag lagt ny golvspån.
Då ska det inte vara några problem. Så får det bli :)
Pratade med en snickare idag som hade för sig att det räcker att styva väggarna som idag är cc600 med en 12mm alt 15mm konstruktionsplywood och vanlig gips på det. Hela badrummet ska kläs med våtrumsfolie utanpå gipsen innan kakling.
Vad tror du om det?
 
M moew skrev:
Det låter bra! Jag kan lika bra sänka golvet en spåntjocklek, då har jag 42mm upp till färdiggolv efter jag lagt ny golvspån.
Då ska det inte vara några problem. Så får det bli :)
Pratade med en snickare idag som hade för sig att det räcker att styva väggarna som idag är cc600 med en 12mm alt 15mm konstruktionsplywood och vanlig gips på det. Hela badrummet ska kläs med våtrumsfolie utanpå gipsen innan kakling.
Vad tror du om det?
Är väggarna reglade cc600 så är 11mm osb eller 12mm plyfa tillräcklig bakom gipsen för att uppnå tillräcklig böjstyvhet för att kunna sätta plattor, MEN med ett förbehåll...
Då måste man fälla in reglar där man ska göra infästningar i våtzon 1 för att det ska bli godkänt.
Sätter man 15mm plyfa så slipper man tänka på var man framledes vill kunna göra infästningar av duschdörrar, ev. stödhandtag eller andra saker.
Jag brukar själv använda mig av servicen på Hornbach genom att mäta upp i badrummet vilka storlekar skivorna ska ha och köpa den extremt billiga tjänsten av dem att få kapat upp skivorna där vilket sparar en hel del arbete speciellt om det är svårt att få plats hos kunden eller det är regnperiod så man inte kan stå utomhus och såga. ;)
Vill man snåla lite eller inte förminska badrummet mer än nödvändigt sätter jag helst 15mm plyfa i våtzon 1 och 11mm OSB på övriga väggar.
 
Magnus E K
Undvik att gå eller hoppa på väggen ifall gravitationen någon gång skulle få fnatt och vrida 90 grader.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Undvik att gå eller hoppa på väggen ifall gravitationen någon gång skulle få fnatt och vrida 90 grader.
...och var ville du komma med det inlägget ?? :thinking:
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Undvik att gå eller hoppa på väggen ifall gravitationen någon gång skulle få fnatt och vrida 90 grader.
:rofl:Det lovar jag att ska försöka undvika!
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Är väggarna reglade cc600 så är 11mm osb eller 12mm plyfa tillräcklig bakom gipsen för att uppnå tillräcklig böjstyvhet för att kunna sätta plattor, MEN med ett förbehåll...
Då måste man fälla in reglar där man ska göra infästningar i våtzon 1 för att det ska bli godkänt.
Sätter man 15mm plyfa så slipper man tänka på var man framledes vill kunna göra infästningar av duschdörrar, ev. stödhandtag eller andra saker.
Jag brukar själv använda mig av servicen på Hornbach genom att mäta upp i badrummet vilka storlekar skivorna ska ha och köpa den extremt billiga tjänsten av dem att få kapat upp skivorna där vilket sparar en hel del arbete speciellt om det är svårt att få plats hos kunden eller det är regnperiod så man inte kan stå utomhus och såga. ;)
Vill man snåla lite eller inte förminska badrummet mer än nödvändigt sätter jag helst 15mm plyfa i våtzon 1 och 11mm OSB på övriga väggar.
Men då blir det 15 plyfa på de två väggarna som duschen hamnar vid och OSB på de övriga två väggarna. Glad för sådana tips:)(y). Man ska inte betala/lägga mer jobb om det inte behövs. Och tack vare detta forumet och er kunniga byggare blir man både glad och erfarnare.Tack så mycket för alla bra inputs:)
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.