Inom ett avstånd av tolv meter från ett vägområde får inte utan länsstyrelsens tillstånd uppföras byggnader, göras tillbyggnader eller utföras andra anläggningar eller vidtas andra sådana åtgärder som kan inverka menligt på trafiksäkerheten.
 
Det ser ut som att 12m gränsen gäller, att då skall länstyrelsen titta på ärendet. I det här fallet har de tittat och kommit fram till att 5m gäller för denna specifika väg, baserat på vägtyp osv.

Då borde det räcka att du drar in garaget innanför 5m gränsen. Men se till att inte ha porten ut mot vägen, då kan de nog kräva 5m + en billängd.

Det kan behövas ett tiistånd från Trafikverket för att du skall få ha utfart överhuvudtaget till vägen, har det hanterats i samma ärende, eller bör du söka tillstånd separat?
 
5m från vägen är säkerhetszon det ”bestämmer” trafikverket om, så detta blir minsta möjliga avstånd. Närmre än 12m från vägen är tillståndspliktig zon som kräver tillstånd av länsstyrelsen, vilket trafikverket i sitt yttrande motsätter sig, dock beslutas det av länsstyrelsen(eller ev kommun). Tror du behöver slipa på vettiga argument för att de ska låta dig bygga närmre än 12m.

Edt. Förtydligade lite
 
Redigerat:
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Ha Ha, Gör som BigBengtErandsson på High Cappral.
Han flyttade vägen på natten, när han också byggt för nära.:crysmile::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Antonymen och 2 till
  • Laddar…
H Heinel skrev:
5m från vägen är säkerhetszon det ”bestämmer” trafikverket om, så detta blir minsta möjliga avstånd. Närmre än 12m från vägen är tillståndspliktig zon som kräver tillstånd av länsstyrelsen, vilket trafikverket i sitt yttrande motsätter sig, dock beslutas det av länsstyrelsen(eller ev kommun). Tror du behöver slipa på vettiga argument för att de ska låta dig bygga närmre än 12m.

Edt. Förtydligade lite

Bra förklarat. Många blandar ihop begreppen säkerhetszon och tillståndspliktig zon. Det är 43§ väglagen som styr säkerhetszon och 45§ som beskriver den tillståndspliktiga zonen.

Det finns även en skrift utgiven av Länsstyrelsen som beskriver utbredningen av den tillståndspliktiga zonen per statlig väg. Skriften beskriver även varför regleringen finns. Har inte tillgång till jobbdatorn just nu och kan därför inte länka.

Min bedömning av TrV yttrande är att inget tillåts inom 5 meter. Mellan 5 och 12 meter är inte önskvärt, men med tanke på vägens nummer antar jag att det handlar om en lågt prioriterad väg. Tror inte TrV överklagar ett bygglov efter en sådan väg.

För att få argument man du alltid titta på vägtrafikflödeskartan och se vägens ÅDT. Är det väldigt lite trafik (under 2000 fordon/dygn) så är det ett argument till din fördel.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om jag uppfattar det rätt, bor du i en liten by (ca 10 hus/fastighet). Vägen förbi din tomt slutar inom 100m i en T korsning. De andra hus på din väg ligger ca 5 - 6 m från vägen (asfaltkanten) förutom grannhuset, som ligger lite längre bort (15m). På den andra vägen finns det hus som ligger kant i kant med vägen.
Det finns inga särskilda hastighetsgränser, så det är 70 km/timmen på alla vägar runt dig.

Om jag har några förutsättningar fel, får du gärna korrigera mig.

Att få bygga inom 5 m från vägen, tror jag inte du får. De andra hus på din väg håller också minst 5 m och grannhuset ännu mer.
Men vill du övertala kommunen/länsstyrelsen att du får bygga närmare 12 m, ska du hänvisa till bymiljön huset ligger i, att många andra hus har samma avstånd och att det skapar ett enhetligt utseende och att faktiska hastigheterna bedöms vara mycket lägre än 70 km/timmen pga bymiljön och T korsningen. Dessutom ligger tomten längs en svag kurva som gör att din bebyggelse inte kan skymma vägen.

Jag tror dock att du inte har stora chanser att få din önskan igenom.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om jag uppfattar det rätt, bor du i en liten by (ca 10 hus/fastighet). Vägen förbi din tomt slutar inom 100m i en T korsning. De andra hus på din väg ligger ca 5 - 6 m från vägen (asfaltkanten) förutom grannhuset, som ligger lite längre bort (15m). På den andra vägen finns det hus som ligger kant i kant med vägen.
Det finns inga särskilda hastighetsgränser, så det är 70 km/timmen på alla vägar runt dig.

Om jag har några förutsättningar fel, får du gärna korrigera mig.

Att få bygga inom 5 m från vägen, tror jag inte du får. De andra hus på din väg håller också minst 5 m och grannhuset ännu mer.
Men vill du övertala kommunen/länsstyrelsen att du får bygga närmare 12 m, ska du hänvisa till bymiljön huset ligger i, att många andra hus har samma avstånd och att det skapar ett enhetligt utseende och att faktiska hastigheterna bedöms vara mycket lägre än 70 km/timmen pga bymiljön och T korsningen. Dessutom ligger tomten längs en svag kurva som gör att din bebyggelse inte kan skymma vägen.

Jag tror dock att du inte har stora chanser att få din önskan igenom.
Ja, exakt så är förhållandena. Du är grym som vanligt hehe! Jag tror vi får flytta upp garaget helt enkelt.
 
H hempularen skrev:
Det ser ut som att 12m gränsen gäller, att då skall länstyrelsen titta på ärendet. I det här fallet har de tittat och kommit fram till att 5m gäller för denna specifika väg, baserat på vägtyp osv.

Då borde det räcka att du drar in garaget innanför 5m gränsen. Men se till att inte ha porten ut mot vägen, då kan de nog kräva 5m + en billängd.

Det kan behövas ett tiistånd från Trafikverket för att du skall få ha utfart överhuvudtaget till vägen, har det hanterats i samma ärende, eller bör du söka tillstånd separat?
Jag måste söka tillstånd separat. Jag tror som du i övrigt, fem meter är absoluta gränsen
 
B b8q skrev:
Trafikverket vill minimera riskerna för personskador vid avåkningar, och vill därför inte ha några fasta oeftergivliga hinder inom en skyddszon (på 12 m i detta fall). Jag gissar att det är en landsväg med kanske 70 km/h?
Att det dessutom är i en ytterkurva gör kanske att de har ännu mer fog för sitt resonemang.

Frågan är ju vad kommunen säger, för det är de som beviljar bygglovet. Trafikverket har bara lämnat ett yttrande. Nu verkar ju er tomt rätt stor, så ni kan ju inte hävda att hus och garage inte KAN placeras minst 12 m från vägen.
Ja tomten är stor, problemet är att ca två meter från husets gavel i norr (vinkeln) så sluttar tomten rejält i ca 4-5 meter vilket i praktiken gör att trädgården i direkt anslutning till huset är ganska liten/normalstor. Jag hade egentligen velat ha huset längre ner mot vägen men detta får duga.

Efter sluttningen så har vi en lång remsa som gör att tomten blir ännu större än den är byggbar. Minst 50 procent av tomten är olämplig att bygga på pga läge och förhållanden (bäck som går hela vägen längs nordvästra tomtgränsen bl.a.)
 
M mgranbom skrev:
Vad säger kommunen om avståndet mellan garage och väg? De brukar ha synpunkter då de vet att det ofta står en bil utanför garaget.

/M
Inget än så länge men jag tippar på att de håller med om 5 m
 
H Heinel skrev:
5m från vägen är säkerhetszon det ”bestämmer” trafikverket om, så detta blir minsta möjliga avstånd. Närmre än 12m från vägen är tillståndspliktig zon som kräver tillstånd av länsstyrelsen, vilket trafikverket i sitt yttrande motsätter sig, dock beslutas det av länsstyrelsen(eller ev kommun). Tror du behöver slipa på vettiga argument för att de ska låta dig bygga närmre än 12m.

Edt. Förtydligade lite
Tack för förklaringen! Är inte bygglovsansökan en ansökan om att få ha en byggnad inom dessa 12 m då? Eller skulle man utöver bygglov skicka in en ny?
 
Hemmakatten
När vi byggde hus på landet vid en 9xx-väg var vi också tvingade att få ett tillstånd från Trafikverket. Tillståndet är ett krav för att få bygglov.

Trafikverket hade krav på sikt åt båda hållen, minst 80-100 m (de ville ha in foton), de 6 m närmast vägen skulle vara plan, en viss radie vid vägkanten skulle anläggas och det skulle vara asfalterat 1,6m in på vår utfart. De var också ute och inspekterade när det var färdigt.

Jag uppfattade de som väldigt noggranna. Att de nu till TS endast påpekar avståndet till garage tyder jag som att detta måste lösas först innan de går in på detaljerna. 12 meter, eller när 12m läser jag att garaget måste ligga på. Att du kanske måste fylla upp marken för att bygga garaget tror jag inte Trafikverket tar hänsyn till.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Mikael_L
H HomeBase88 skrev:
Ja, exakt så är förhållandena. Du är grym som vanligt hehe! Jag tror vi får flytta upp garaget helt enkelt.
Nu kan jag inte alls något om sånt här. Men när jag läst vad andra skrivit och skummat länkarna, så tror jag att du åtminstone har rejält med uppförsbacke att få en placering närmare än 5 meter.
Men stanna sen där, på en 5-6 meter från vägen, och driv den linjen bl.a. med de argument som harry73 skrev. Det var ganska bra sånt där tjänstemanna-mumbo-jumbo, som fungerar.
Det är för det mesta "externa" anledningar som det tas hänsyn, nästan aldrig till personliga anledningar.

Dvs att skriva om grannens kvällssol, att du får svårt att vända på gårdsplan och sånt brukar väga fjäderlätt, men att vägen strax slutar i en T-korsning och att man erhåller ett sammanhållet utseende på bebyggelsen är ofta sånt som smäller högt.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
När vi byggde hus på landet vid en 9xx-väg var vi också tvingade att få ett tillstånd från Trafikverket. Tillståndet är ett krav för att få bygglov.

Trafikverket hade krav på sikt åt båda hållen, minst 80-100 m (de ville ha in foton), de 6 m närmast vägen skulle vara plan, en viss radie vid vägkanten skulle anläggas och det skulle vara asfalterat 1,6m in på vår utfart. De var också ute och inspekterade när det var färdigt.

Jag uppfattade de som väldigt noggranna. Att de nu till TS endast påpekar avståndet till garage tyder jag som att detta måste lösas först innan de går in på detaljerna. 12 meter, eller när 12m läser jag att garaget måste ligga på. Att du kanske måste fylla upp marken för att bygga garaget tror jag inte Trafikverket tar hänsyn till.
Tack för svar, jag är rädd att du kan ha rätt. Men ska försöka nå trafikverket igen för kommentar på måndag..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu kan jag inte alls något om sånt här. Men när jag läst vad andra skrivit och skummat länkarna, så tror jag att du åtminstone har rejält med uppförsbacke att få en placering närmare än 5 meter.
Men stanna sen där, på en 5-6 meter från vägen, och driv den linjen bl.a. med de argument som harry73 skrev. Det var ganska bra sånt där tjänstemanna-mumbo-jumbo, som fungerar.
Det är för det mesta "externa" anledningar som det tas hänsyn, nästan aldrig till personliga anledningar.

Dvs att skriva om grannens kvällssol, att du får svårt att vända på gårdsplan och sånt brukar väga fjäderlätt, men att vägen strax slutar i en T-korsning och att man erhåller ett sammanhållet utseende på bebyggelsen är ofta sånt som smäller högt.
Haha jo, jag vet hur det brukar vara. Framförallt om man hävdar den skånska landskapsbilden av små hus när vägen. Men ja, man kan ju alltid testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.